היישום אינו מחובר לאינטרנט

צמיחה בישראל בין השנים 1984-2014

עבודה מס' 071199

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם אי-השוויון משפיע על הצמיחה הכלכלית ואם כן באילו אופנים.

4,834 מילים ,15 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

צמיחה כלכלית היא תופעה של גידול מתמשך של התוצר הלאומי. גידול זה מופיע בכל מגזרי המשק ולא רק בכמה מהם. תופעת הצמיחה הכלכלית אינה עוסקת אפוא בגידול התוצר בשנה אחת ואף לא בשנתיים. טווחי זמן כאלו שייכים בדרך כלל לתופעה כלכלית אחרת ששמה מחזורי עסקים. הצמיחה הכלכלית היא תופעה ארוכת טווח של עשר, עשרים ואף יותר שנים. במילים אחרות, שיעור הצמיחה הוא שיעור גידול ארוך טווח של התוצר הלאומי. לעומת זאת, אי-שוויון הוא מונח קשה יותר להגדרה מאשר צמיחה כלכלית. שאלה אחת היא אי- שוויון של מה? המדדים המקובלים ביותר הם מדדי אי-שוויון של הכנסה. מדדים אחרים מתייחסים לאי-שוויון של צריכה, בהנחה שהוא מודד את אי-השוויון של ההכנסה הפרמננטית. לכן יש הרואים באי-שוויון של צריכה מדד מוצלח יותר. הבעיה היא שנתוני צריכה אישית או משפחתית מדויקים הרבה פחות מנתוני הכנסה.
המדד המקובל ביותר לאי-שוויון הוא מדד ג'יני. זהו מדד הנע בין 0 ל-1 ,כאשר 0 מתאר מצב של שוויון מלא ו-1 מתאר מצב של אי-שוויון מוחלט (כל העושר מרוכז בידי אדם אחד) מחקר זה בודק כיצד משפיע אי-השוויון על הצמיחה הכלכלית. יש כאלו הגורמים להשפעה חיובית של אי-שוויון על צמיחה ויש כאלו הגורמים להשפעה שלילית. השאלה העולה מכך היא אילו מנגנונים חזקים יותר ובאילו נסיבות. שאלה זו היא אמפירית מטבעה. נקודה חשובה נוספת הנוגעת לבדיקת ההשפעה של אי-השוויון על צמיחה, הן ברמה התיאורטית והן ברמה האמפירית, היא העובדה שהקשר בין שני המשתנים הוא דו-כיווני. כשם שאי-השוויון משפיע על התוצר הכולל, כך התוצר הכולל, או מצב התפתחותו של המשק, משפיע על אי-השוויון.

מטרת המחקר הינה לבחון השפעת גורמים מסבירים שונים על צמיחה בישראל, כלומר האם ישנו קשר בין השקעה בתשתיות, הוצאות ממשלה, מיסים, בטחון ואי- שיוויון במשק ובין צמיחת המשק בישראל וכיצד כל משתנה משפיע על צמיחה זו. לשם כך, המחקר סוקר חמישה מאמרים שונים העוסקים בהשפעת המשתנים מסבירים שתיארתי לעיל על צמיחה בישראל. סקירה זו מחולקת ל-5 פרקים כאשר כל פרק מהווה ניתוח מאמר העוסק בצמיחה בארץ ובעולם.
מתוך סקירה זו, הפרק השני עוסק בהגדרת המשתנים המסבירים והמשתנה המוסבר באופן אמפירי, מוצגת שיטת המחקר וכן כלי המחקר בו נעשה שימוש. כלי המחקר בו נעשה שימוש הינו רגרסיה מרובת משתנים אשר בוחנת את מובהקות ההשפעה של המשתנים המסבירים על המשתנה המוסבר כאשר בכל שלב מבודד משתנה מסביר בעל מובהקות הכי נמוכה, כך שלבסוף מתקבל המשתנה בעל רמת ההשפעה והמובהקות המירבית על צמיחה בישראל.

אני מוצא כי מסקנות מחקר זה מאפשרות לנתח ולהבין באופן ברור כיצד משתנים מסבירים שונים יכולים ומשפיעים על צמיחה של המשק הישראלי בעוצמות משתנות.

כלי המחקר בסמינר זה הינו כלי סטטיסטי של SPSS

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. סקירת ספרות
2.1 אי שיוויון
2.2 השעקה בתשתיות
2.3 השקעה בבטחון
2.4 מיסים
2.5 תקציב הממשלה
3. שיטת המחקר
3.1 משתני המחקר
3.2 שיטת המחקר
3.3 כלי המחקר
3.4 טווח נתוני המחקר
4. ממצאים
4.1 רגרסיה ראשונית הכוללת את כלל המשתנים
4.2 רגרסיה סופית
5. דיון ומסקנות
6. ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

תפקידם של תשתיות ציבוריות בתהליך של צמיחה כלכלית קבלו תשומת לב רחבה מאז מחקרם של Aschauer (1989) והמודל התיאורטי של Barro (1990). עבודות אלו הוכיחו כי הון ציבורי גורם להשפעות זליגה עבור המגזר הפרטי. הועלתה טענה כי בעוד השקעה ציבורית עשויה להיחשב כהשקעה אשר תורמת לצמיחה כלכלית, הדרך בה היא ממומנת יכולה לצמצם את ההשקעה הפרטית (Mittnik & Neumann, 2001). הביקורת העיקרית של התערבות ממשלתית היא שזה לא יעיל כמו כוחות השוק בהקצאת משאבים. עם זאת, רציונל התערבות ציבורית מבוסס על הטענה כי המגזר הפרטי לא יכול לספק את צורכי המשק. הדעה המקובלת היא כי השקעה בתשתיות, בפרט אלה בתחבורה, ממלא תפקיד מכריע בקידום צמיחה כלכלית ותחרות בינלאומית.

תגים:

ישראל · כלכלה · צמיחה · חברה · עוני · מחייה · שוויון · אי שוויון · עסק · תוצר · חיסכון · משק · הכנסה · השתלבות · תקציב · שיוויון · שוויון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צמיחה בישראל בין השנים 1984-2014 ", סמינריון אודות "צמיחה בישראל בין השנים 1984-2014 " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.