היישום אינו מחובר לאינטרנט

צריכת אלכוהול בקרב בני נוער מהגרים מחבר העמים בין השנים 1970-1990

עבודה מס' 071142

מחיר: 259.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הגורמים העיקריים להבדלים בין צריכת אלכוהול בקרב ילידי הארץ ובין בני נוער מהגרים מחבר העמים?

6,915 מילים ,17 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

לאחרונה עלתה תופעת צריכת האלכוהול בקרב ילדים ובני נוער לראש סדר-היום הציבורי בעקבות התגברות מקרי האלימות בקרב צעירים, שדווח כי רבים מהם אירעו בהשפעת צריכת אלכוהול. אלכוהול הינו חומר חוקי שנצרך בטקסים דתיים וחברתיים, ועם זאת הוא גם סם שעלול לגרום להתמכרות. בנוסף, אלכוהול נכלל בקבוצת החומרים הפסיכו-אקטיביים ובעל השפעה ניכרת על מערכת העצבים, הגורמת לשינוי בתודעה, לפגיעה ביכולת המוטורית ולשינויים בהתנהגות. אדם הנתון להשפעת אלכוהול נתון במצב של כושר שיפוט לקוי ואובדן שליטה, ולעתים התנהגותו מסוכנת לעצמו ולאחרים (מי-עמי, 2009).
עד שנת 1998 לא נמצאו הבדלים בדפוסי הצריכה של סמים ואלכוהול בין בני נוער עולים לבני נוער ילידי הארץ. במחקרים שנערכו בין השנים 2000 ל-2005 בנוגע לתלמידים עולים מחבר העמים דווח לראשונה על צריכה רבה יותר של סמים ואלכוהול, בכל המדדים, יחסית לתלמידים ילידי הארץ: הם מעשנים, שותים אלכוהול ומשתמשים בסמים יותר מתלמידים שאינם עולים. בני נוער אלו, המרבים לשתות באופן תדיר, חשופים לסכנת התמכרות עתידית לאלכוהול ולסמים (מי-עמי, 2006).
על פי הורוביץ ולשם (1998), תהליך קליטתם של המהגרים מורכב מקשים רבים ביניהן הקושי הכלכלי ובעיקר הקושי החברתי. במהלך תהליך הקליטה ישנן דרכים שונות להשתלבות בחברה החדשה כאשר אין מסלול אחד ברור המביא להשתלבות מוצלחת. לקבוצות איתן באים המהגרים במגע, יש השפעה רבה על השאלות של כיצד וממי ילמדו המהגרים להשתלב בחברה. תהליך זה, של אופנים שונים של קליטה, המשופעים מהקבוצות הקרובות לאוכלוסיית המהגרים, בא לידי ביטוי בעיקר אצל בני הדור הראשון והשני, ומכונה אצלם הסתגלות מקוטעת קושי הסתגלותי זה מביא איתו צרכים מיוחדים להתמודדות בני הנוער המהגרים. חלקם בוחרים להיטמע בחברה הישראלית אך רובם המכריע, לאור הקשיים הנ"ל, בוחרים בדרכים נורמטיביים פחות כגון צריכת אלכוהול וסמים.
לאור האמור לעיל, עולה כי ישנה מגמה ברורה בקרב המהגרים, בעיקר מחבר העמים, לצרוך חומרים פסיכו-אקטיביים בכמויות ובשכיחות גבוהות יותר מילידי הארץ. לפיכך, מטרת העל של המחקר הנ"ל היא לספק מידע רחב ועדכני על מגמות השתלבותן של בני הנוער המהגרים מחבר העמים, בחינת דפוס צריכתם של חומרים פסיכו-אקטיביים בדגש על אלכוהול בקרב מהגרים אלו,וכן בחינת דרכי התמודדות עם תופעה זו, אשר מהווה גם כיום בעיה משמעותית בכלל החברה הישראלית.
בחרתי בעבודתי זו לעסוק במחקר עיוני בו אחקור את שאלת המחקר באמצעות סיקור מאמרים וכתבי עת שנעשו בנושא צריכת אלכוהול בקרב עולים מחבר העמים. לנושא זה חשיבות רבה בעיני בשל העובדה שיותר מבעבר, בעיית האלכוהול הינה בעיה חברתית עמוקה בחברה הישראלית אשר אותותיה ניכרות בהתנהגויות בלתי נורמטיביות, ואף לעיתים פליליות, ויש לבחון את התופעה לעומקה ולתת לה מענה הולם בטווח הזמן המיידי.
בחלק הראשון של עבודתי אציג סקירת ספרות אשר סוקרת ומגדירה את המונח אלכוהול, החוק בדבר שימוש באלכוהול במדינת ישראל וכן את היקפה בחברה הישראלית, זאת על מנת שאוכל בהמשך להשוות את התופעה בקרב בני הנוער המהגרים. בחלק השני אבחן את התופעה של צריכת האלכוהול בקרב בני הנוער אשר היגרו מחבר העמים החל משנות ה-90, את היקף התופעה, סיבותיה ואת דרכי ההתמודדות עם התופעה הנהוגים כיום בישראל.
לבסוף, בשילוב הפרמטרים הנבחנים, אבצע השוואה בין מגמת צריכת האלכוהול בקרב ילידי הארץ ובין בני הנוער המהגרים, אבצע דיון בנושא המחקר ואנסה לענות על שאלת המחקר והיא: מהם הגורמים העיקריים להבדלים בין צריכת אלכוהול בקרב ילידי הארץ ובין בני נוער מהגרים מחבר העמים?

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. תוכן עניינים
3. מבוא
4. מטרת המחקר ומתודולוגיית העבודה
5. סקירה ספרותית
5.1 אלכוהול-הגדרה
5.2 אלכוהול- מגמתיות
5.3 בחינת התופעה באירופה ובארה"ב
5.4 עליית מהגרים מחבר העמים-רקע
5.5 עלייה מחבר העמים-קשיים שונים בהסתגלות
5.5.1 מישור חברתי-תרבותי
5.5.2 תא משפחתי
5.5.3 מרכיבים פסיכולוגיים
5.5.4 חינוך והשכלה
5.6 צריכת אלכוהול בקרב בני נוער מחבר העמים
5.6.1 רקע לתופעה
5.6.2 היקף התופעה
5.6.3 מכורים מראש
5.6.4 עיקרי השלכות התופעה
5.7 צריכת אלכוהול בקרב בני נוער עולים מחבר העמים לעומת ילידי ישראל
5.8 דרכי התמודדות עם התופעה
5.8.1 הרשות הלאומית למלחמה בסמים
5.8.2 משרד החינוך
5.8.3 משרד הרווחה
5.8.4 משטרת ישראל
5.8.5 משרד הקליטה
5.9 סיכום פרק הסקירה
6. דיון ומסקנות
6.1 מגבלות המחקר הנוכחי
6.2 הצעות למחקרי המשך
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מי-עמי (2009) מציינת כי בדרך כלל קטינים אינם מתמכרים לאלכוהול, שכן התמכרות נוצרת בשנות חשיפה רבות לחומר. עם זאת, קטינים המרבים לשתות חשופים לסכנת התמכרות עתידית לאלכוהול ולסמים. השימוש בסמים ואלכוהול מהווה גורם סיכון למגוון רחב של מחלות, וביניהן: תחלואה קרדיווסקולארית, הפרעות פסיכיאטריות ואובדנות, מחלות נוירולוגיות, מחלות כבד, היפגעויות, מחלות זיהומיות שונות, וכן להשפעות ארוכות טווח אצל ילדים עקב חשיפה טרום-לידתית. לפי ארגון הבריאות העולמי, ניתן לייחס לשימוש באלכוהול ובסמים כ-4% מכלל התמותה העולמית וכ-5.3% מכלל שנות החיים שאבדו בשל מוגבלות ומוות בטרם עת.
בסקר שנערך ב-2009 השתתפו 7,700 תלמידים בגילאי 18-12 שנים, ילידי הארץ. שיעורי השימוש הגבוהים ביותר בחומרים פסיכואקטיביים דווחו עבור שתיית אלכוהול ועישון. כמחצית מהתלמידים (%49.9) דיווחו כי שתו משקה אלכוהולי כלשהו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, 39.5% דיווחו כי שתו פעם אחת לפחות בחודש האחרון ו27.4% דיווחו כי שתו פעם אחת לפחות בשבוע האחרון. כ-30% דיווחו כי השתכרו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה וכ-25% שתו לפחות פעם אחת בחודש האחרון 5 מנות משקה בתוך מספר שעות (שוחט, 2011).

תגים:

שיכרות · יין · שתייה · נוער · ילדים · בני נוער · חבר העמים · התמכרות · התבגרות · אלכוהליזם · אלכוהול · מהגרים · מצב חברתי · הסתגלות · תופעה · מיגור · צריכה · הגירה · שכרות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צריכת אלכוהול בקרב בני נוער מהגרים מחבר העמים בין השנים 1970-1990", סמינריון אודות "צריכת אלכוהול בקרב בני נוער מהגרים מחבר העמים בין השנים 1970-1990" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.