היישום אינו מחובר לאינטרנט

צריכת אלכוהול בקרב בני נוער בישראל על פי מאפיינים של דת ולאום

עבודה מס' 071197

מחיר: 259.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ישנו פער בצריכת האלכוהול בקרב בני נוער דתיים (ערבים או יהודים), לבני נוער חילוניים (ערבים או יהודים) במדינת ישראל, והאם יש הבדל בעמדות כלפי אלכוהול בקרב בני נוער ערבים/יהודים חילונים/דתיים?

8,564 מילים ,21 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

יש הטוענים, כי אורח חיים בריא כולל שתייה מתונה של אלכוהול ויש המסתייגים מקביעה זו, בשל הטענה כי האלכוהול מכיל חומרים שגורמים נזק לגוף, גם בצריכה מתונה (דרורי, 2001). מצד אחד מדובר בחומר חוקי הנצרך בטקסי דת וחברה, אך מצד שני הוא גם סם שיכול להביא לידי התמכרות של האדם הצורך אותו בקביעות. נכלל בקבוצת החומר הפסיכו-אקטיביים, בעל השפעה משמעותית על מערכת העצבים, בין היתר על שינוי התודעה, פגיעה במוטוריקה ושינויי התנהגות. אדם תחת השפעת אלכוהול הוא בעל כושר שיפוט לקוי ועשוי להיות חסר שליטה, ולעתים התנהגותו מסכנת את עצמו ואת הסובבים אותו (שלג מי-עמי, 2009). גם בורד ובראון-אפל (2010) מדגישות שצריכת אלכוהול משפיעה באופן מיידי על היכולת המוטורית והקוגניטיבית, ומוסיפות כי צריכה ממושכת של אלכוהול עשויה להביא למחלות כרוניות מסוגים שונים, כגון אלכוהוליזם ושחמת הכבד. האופן שבו פועל האלכוהול בגוף הוא שאנזים האלכוהול מאיץ את המרתו של האלכוהול לאצטלדהיד (חומר נדיף בעל ריח חריף) על ידי חמצון, תהליך שמתרחש ברובו בכבד וברמה פחותה יותר ברירית הקיבה (Schreiber, 2001). הצורך להגדיר את מושג האלכוהול נובע מכך שעליו מושתתות שאלת המחקר והעבודה כולה.
מחקר זה מבקש לבחון את רמת צריכת האלכוהול בקרב בני נוער יהודים וערבים בישראל. להלן תוגש סקירת ספרות נרחבת, שתהווה רקע למחקר שיערך בהמשך העבודה. סקירת הספרות תכלול הצגתן של הגדרות, שכיחויות התופעה בארץ ובעולם ותיאוריות, וכן הצגתם של מחקרים שנערכו בתחום ההשתייכות הדתית היהודית והאסלאמית, וצריכת אלכוהול על ידי צעירים משתי הדתות הללו.
שאלות המחקר
* האם ישנו פער בצריכת האלכוהול בקרב בני נוער דתיים (ערבים או יהודים), לבני נוער חילוניים (ערבים או יהודים) במדינת ישראל.
* האם ישנו פער בצריכת האלכוהול בין בני נוער יהודים לבין בני נוער ערבים במדינת ישראל?
* האם יש הבדל בעמדות כלפי אלכוהול בקרב בני נוער ערבים/יהודים חילונים/דתיים?

במחקר זה נעשה שימוש בכלי מחקר מסוג שאלון מובנה למילוי עצמי.

תוכן עניינים:
1. סקירת ספרות
1.1 הגדרות המשתנים
1.1.1 אלכוהול
1.1.2 צריכת אלכוהול בקרב קטינים
1.1.3 אלכוהוליזם
1.1.4 דתיות וחילוניות אסלאמית
1.1.5 דתיות וחילוניות יהודית
1.2 שכיחות התופעה
1.2.1 שכיחות התופעה בעולם
1.2.2 שכיחות התופעה בישראל
1.3 תיאוריות המסבירות את התופעה
1.3.1 עמדת היהדות לשתיית אלכוהול
1.3.2 עמדת האסלאם לשתיית אלכוהול
1.4 הגורמים לשתיית משקאות בקרב בני נוער
1.4.1 מודל תיאוריית הפעולה המנומקת להסברת שתיית אלכוהול
1.4.2 המודל התיאורטי של ברנע, רהב וטייכמן (1990
1.5 מחקרים קודמים שנערכו בתחום המחקר הנוכחי
1.5.1 מחקר על שתיית אלכוהול בקרב צעירים יהודים
1.5.2 מחקרים על שתיית אלכוהול בקרב בני נוער ערבים
1.6 מחקר השוואתי
1.7 סיכום הסקירה

2. פרק המחקר
2.1 שאלות המחקר
2.2 השערות המחקר
2.3 הגדרות נומינאליות
2.4 הגדרות אופרציונאליות

3. פרק השיטה
3.1 מדגם המחקר
3.2 שיטת הדגימה
3.3 כלי המחקר
3.4 הליך המחקר
3.5 שיטת ניתוח הנתונים

4. פרק הממצאים
4.1 מאפייני המשתתפים
4.2 השערה 1- הבדלים בין יהודים לערבים בצריכת אלכוהול
4.3 השערה 2- הבדלים בין חילונים לדתיים בצריכת אלכוהול
4.4 השערה 3- הבדלים בין חילונים לדתיים בעמדות כלפי אלכוהול

5. דיון וסיכום
6. רשימת ביבליוגרפיה
נספח - שאלון

קטע מהעבודה:

מנתוני המוסד הלאומי האמריקאי להתמכרות לסמים בשנת 2001 נמסר, כי ההערכות עומדות על כך שיותר מ-100 מיליון אמריקאים צורכים אלכוהול פעם אחת בשבוע או יותר, ושיותר מ-15 מיליון אמריקאים יכולים להיחשב כאלכוהוליסטים (Schreiber, 2001).
מחקר נוסף מצא כי ישנם 11 מיליון צרכני אלכוהול קטינים בארצות הברית, מתוכם 7.2 הצורכים כמות מופרזת של אלכוהול, ויותר משני מיליון המוגדרים כשתיינים כבדים. סטטיסטיקות שהתקבלו ממדינות נוספות מצביעות על שיעורים דומים של אנשים צעירים הצורכים משקאות אלכוהוליים בצורה בלתי מבוקרת. כך לדוגמה, בקנדה, 15.3 אחוזים מן הנוער בין הגילאים 15 ל-19 צורכים חמש או יותר משקאות אלכוהוליים בפעם אחת, בלפחות שניים עשר מקרים במהלך השנה האחרונה. מחקר אוסטרלי שנמשך משנת 1999 ועד 2003 מצא כי 10.7 מבין הגילאים 14 עד 19 הם שתיינים כבדים, כאשר בנים שותים 7 משקאות בפעם אחת, ובנות 5 משקאות בפעם אחת (Cismaru, Lavack & Markewich, 2008).

תגים:

ישראל · קטינים · בני נוער · שיכרות · שתייה · אלכוהול · דתיים · נוער · ערבים · יהודים · מתבגרים · אלכוהוליזם · לאום · תופעה · התמכרות · סמים · פשיעה · התנהגות מסוכנת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "צריכת אלכוהול בקרב בני נוער בישראל על פי מאפיינים של דת ולאום", סמינריון אודות "צריכת אלכוהול בקרב בני נוער בישראל על פי מאפיינים של דת ולאום" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.