היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגירה ופשיעת בני נוער מברית המועצות

עבודה מס' 070940

מחיר: 269.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד משפיעה ההגירה של בני נוער מברית המועצות לשעבר על אופי השתלבותם בחברה ועל גילויי אלימות ופשיעה?

5,840 מילים ,20 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

תהליכי קליטה והשתלבות של מהגרים בכל העולם נבדלים בשני סוגים של מאפיינים: במאפייני הארץ הקולטת ובמאפייני הקבוצה עצמה. ההתאמה התרבותית בין המהגרים לבין תושבי הארץ הקולטת נקבעת מצד המהגרים כתוצאה מהחלטה בשתי סוגיות: האחת היא עוצמת השמירה על תרבות קבוצת המוצא והשנייה היא עוצמת הרצון לקבל את התרבות, המנהגים, הערכים והזהות הלאומית של המדינה הקולטת. ההחלטה בשתי סוגיות אלו מייצרת ארבעה סוגי התאמה תרבותית: הבדלות, הטמעות, השתלבות וניכור. מבין ארבעתם נמצא כי האסטרטגיה המוצלחת ביותר לקליטה היא דפוס של השתלבות (Integration) כאשר המהגרים הנוקטים באסטרטגיה זו הינם בעלי תפיסה חיובית יותר של דימוי עצמי, והסתגלו בבית הספר ובחברה בצורה טובה יותר (חנין ואפשטיין, 2011).
בין השנים 2007-1990 עלו לישראל ממדינות שונות כ-300,000 ילדים ובני נוער מגילאי שנה עד 17. בעת העלייה. קרוב ל- 70% מבין כלל בני הנוער העולים הגיעו מברית-המועצות לשעבר, כ-12% מאתיופיה והשאר ממדינות אחרות, בעיקר מארצות המערב. העולים מברית המועצות לשעבר עלו לישראל בנסיבות שונות כאשר העיקרית שבינן הינה בעקבות נפילת המשטר הסובייטי בשנת 1989, אשר בגינה עלו לישראל יותר ממיליון עולים. נפילת המשטר הסובייטי אפשר ליהודי ברית המועצות לשעבר לנצל את פתיחת שערי המדינה שבה חיו, ואת ההזדמנות לעלות לארץ המובטחת ולהבטיח עתיד טוב יותר לילדם. (סיקרון ולשם, 1998).
קבוצת מוצא של עולים אשר זכתה לתשומת לב במחקר בכלל, ובמחקר על בני נוער בפרט, הינה קבוצתם של עולים מברית-המועצות לשעבר. אולם, המחקרים המקיפים עליהם נערכו לפני למעלה מעשור. מחקרים חדשים יותר התמקדו על פי רוב בנושאים מסוימים כגון זהות, השתלבות חברתית, התנהגויות סיכון וכן פשיעה ואלימות בקרב המהגרים הנ"ל.
לאור כל האמור לעיל, עולה שחסרה כיום תמונת מצב כוללת ועדכנית על בני נוער עולים מקרב מברית-המועצות לשעבר. לפיכך, מטרת העל של המחקר הנ"ל היא לספק מידע רחב ועדכני על מצבם של בני נוער עולים מברית המועצות לשעבר, סיבות עיקריות לעלייתן, אופן השתלבותם בחברה, דפוסים של התנהגויות סיכון ומצוקה גופנית ונפשית, וכן בחינת הקשר שבין ההגירה מברית המועצות לשעבר בקרב בני נוער ובין דפוסי אלימות ועבריינות.
בחרתי בעבודתי זו לעסוק במחקר איכותני בו אחקור את שאלת המחקר באמצעות סיקור מאמרים וכתבי עת שנעשו בנושא הגירתם של בני נוער מברית המועצות לשעבר. לנושא זה חשיבות רבה בעיני בשל העובדה שיותר מבעבר, כור ההיתוך של העם היהודי בארץ ישראל כבר אינו בא להבדיל בין יוצאי ספרד, עדות המזרח או עדות המערב, אלא בא לשלב את כולם כחברה ישראלית אחת מגובשת בעלת צרכים זהים.
על אף הרצון הרב לנסות ולדבר על החברה הישראלית כגוף אחד, ניתן לראות בבירור גם כיום, כי לחברה הישראלית צבעים רבים אשר באים לידי ביטוי באופן השתלבותם בחברה, בכלכלה ובתרבות. לאור הנאמר, קשיי הסתגלות רבים פקדו אנשים רבים בחברת המהגרים אשר עלו ארצה ביובל האחרון והשפעותיהם ניכרות גם כיום בכל הפרמטרים שאבחן בעבודה זו.
חשוב לציין שנושא זה הינו רחב מאוד בהיבט החומר אותו הוא מכיל ואליו הוא מתקשר ישירות או בעקיפין כגון: עליית האתיופים ומהגרים ממדינות מערב, שוק העבודה בישראל בהיבט השתלבות יוצאי חבר העמים וכן מהגרים אשר היגרו חזרה למולדתם לאור סיבות כאלו ואחרות. לא אסקור את נושאים אלו בעבודתי זו על מנת להישאר ממוקדת ככל שניתן על הנושאים אשר ביכולתם לתת לי מענה על שאלת המחקר הנבחנת בעבודה זו.

בחלק הראשון של עבודתי אציג סקירת ספרות אשר סוקרת ומגדירה את בני הנוער העולים מקרב ברית המועצות לשעבר, את הסיבות לעלייתן וכן את ההשלכות החברתיות אשר כרוכות היו בתהליך זה, באופן השתלבותם בחברה הישראלית. בחלקו השני של המחקר, לאור הממצאים שיתקבלו מתוך הסקירה ומתוך שני ראיונות עומק שערכתי, אבצע ניתוח מעמיק לממצאים ואציג את עיקרי התובנות העולות מתוך הדברים.
לבסוף, בשילוב הפרמטרים הנבחנים, אבצע דיון בנושא המחקר ואנסה לענות על הנחות המחקר וכן על שאלת המחקר והיא: כיצד משפיעה תהליך ההגירה של בני נוער מברית המועצות לשעבר על אופי השתלבותם בחברה ועל גילויי אלימות ופשיעה?

תוכן עניינים:
הקדמה
מטרות המחקר ומתודולוגיית העבודה
מבוא
סקירת ספרות
הרקע לנסיבות עלייתן של העולים מחבר העמים
מימדים שונים בהגירה:
- היבטים משפחתיים
- היבטים חברתיים
- היבטים תרבותיים
עבריינות בני נוער מהגרים:
- היבטים כלכליים
- היבטים משפחתיים
- קבוצת השווים
- היבטים תרבותיים
המחקר
שאלת המחקר
הנחות המחקר
אוכלוסיית המחקר ומהלך המחקר
ממצאים
סיכום עיקרי הממצאים
דיון
מגבלות המחקר
הצעות למחקרי המשך
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: תמלילי הראיונות אינם מצורפים לעבודה.

קטע מהעבודה:

מאז סיום מלחמת העולם השנייה ועד לסוף שנות ה-90 של המאה ה-20, שינתה ההגירה הבינלאומית את פניה בהיבט עוצמתה דרך שני מוקדי דרך עיקריים: הראשון, אשר התחיל בשנת 1945 והסתיים בשנות ה-70, התקיים מתוך אסטרטגיה כלכלית מודעת של בעלי ההון להתרכז ולהשקיע בייצור ובתעשייה בגבולות המדינות המתועשות והמפותחות. במסגרת שלב זה, התרבו גורמי המשיכה של המדינות המערביות בעיני אזרחי המדינות הלא מפותחות מה שאפשר בסיס פורה לתנועה מאסיבית של מהגרי עבודה ומשפחות מהגרים ממדינות הפריפריה למדינות המערב (Castles & Miller, 1998).

תגים:

ברית המועצות · ישראל · פשיעה · הגירה · בני נוער · עולים · חברה · התנהגות · השתלבות · אלימות · רוסיה · רוסים · הגירה · נוער · חבר העמים · סובייטי · קומוניסטי · מהגרים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגירה ופשיעת בני נוער מברית המועצות", סמינריון אודות "הגירה ופשיעת בני נוער מברית המועצות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.