היישום אינו מחובר לאינטרנט

בדידות בקרב חוזרים בתשובה בישראל

עבודה מס' 071202

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם לתהליך החזרה בתשובה בקרב נשים יש השפעה על תחושות בדידותן החברתית והמשפחתית?

7,676 מילים ,15 מקורות ,2022

תקציר העבודה:

כרבע מיליון יהודים (5.7% מהאוכלוסייה בישראל), בני 20 ומעלה, מגדידים עצמם כ"חוזרים בתשובה". 32% מהחוזרים בתשובה גדלו בבית חילוני לחלוטין. הנתונים עולים מתוך סקר שנערך בשנה הלועזית 2018 בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במסגרתו רואיינו בביתם כ-7,450 איש בני 20 ומעלה המייצגים כ-6,5 מיליון איש.
בהודעת הלמ"ס נכתב גם התפלגות החוזרים בתשובה בצורה הבאה: 20% מהחרדים, 21% מהדתיים ו-8% מהמסורתיים-דתיים, אמרו כי הם מגדירים את עצמם כ"חוזרים בתשובה". 32% מהחוזרים בתשובה כאמור גדלו בבית חילוני, 20% בבית מסורתי-לא כל כך דתי, 30% בבית מסורתי-דתי ו-15% בבית דתי.
החוזרים בתשובה עוברים תהליך מורכב של עזיבת העולם החילוני המוכר להם אל עולם רוחני חדש. חוזרים אלו אמנם עוזבים את עולמם הקודם, החילוני, אך הם אינם נטמעים בחברה אליה ביקשו לעבור; הם נתפסים כ"אחרים" או כדתיים "מסוג ב'" בחברה החרדית, לעתים עד סוף ימיהם. מבחינה זו, הם ממשיכים לעמוד על סף העולם החרדי ואינם עוברים את שלב השילוב בחברה החדשה. מצב זה יוצר תחושת בדידות עמוקה בקרב החוזרים בתשובה שכן הם מנודים מהחברה החרדית אליה מנסים להשתייך ומנודים מהחברה החילונית אותה עזבו כאשר לעיתים התחושה אף מלווה לא רק את הסביבה החברתית אלא גם את הסביבה המשפחתית שגם ממנה נוצר ריחוק מסויים בשל השינוי הכה מהותי באורח החיים.
מתוך רקע הדברים הנ"ל, שאלת המחקר הנבחנת במחקר זה הינה: האם לתהליך החזרה בתשובה בקרב נשים ישנה השפעה על תחושות בדידותן החברתית והמשפחתית?
על מנת לענות על סוגיה מחקרית זו, המחקר הינו מחקר איכותני-נרטיבי הכולל ראיונות נרטיביים עם 5 נשים אשר חזרו בתשובה בחייהן.
הנושא של חזרה בתשובה הינו נושא מוכר וידוע במחקר האקדמי הישראלי. מחקרים רבים נכתבו בנושא אולם ייחודיות מחקר זה הינו בעיסוק בהשפעת התהליך והחוויה הנ"ל על תחושת בדידותן של נשים דתיות שחזרו בתשובה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 חזרה בתשובה
2.2 בדידות
2.3 האופן שבו הבדידות באה ליד ביטוי בדיווח של חוזרים בתשובה
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 המשגת המחקר ואופיו
3.2 מדגם המחקר
3.3 הליך המחקר ושיטת איסוף הנתונים
3.4 ניתוח הנתונים
3.5 מהימנות ותוקף מחקר איכותני
4. ממצאים
4.1 תהליך החזרה בתשובה
4.1.1 גורמים לחזרה בתשובה
4.1.2 קשיים עיקריים בתהליך חזרה בתשובה
4.2 תחושת בדידות בעקבות החזרה בתשובה
4.2.1 חווית הבדידות המשפחתית
4.2.2 חווית הבדידות הזוגית
4.2.3 חווית הבדידות החברתית
5. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.2 מסקנת המחקר
5.3 מגבלות המחקר
5.4 הצעה למחקר המשך
6. ביבליוגרפיה
נספח הראיונות

קטע מהעבודה:

"חזרה בתשובה" זו היא הגדרה המתארת אנשים שחיו עד כה אורח חיים חילוני אשר הגיעו להחלטה לעבור לחיות אורח חיים דתי, כאשר לרוב אורח החיים הופך להיות אורתודוקסי חרדי (כהנר וליאון, 2014). בספרות המחקרית אשר מתמקדת בבעלי ובעלות תשובה, נמצא כי ישנו תהליך מובהק של התעצמות דתית ביהדות כאשר בתהליך נבחנים גברים ונשים בהתאמה ממשפחות חילוניות או מסורתיות בינוניות שהפכו אורתודוקסיות או "חרדיות" כלומר, שומרות מצוות למהדרין (Sands at al., 2013).

תגים:

ישראל · יהדות · חזרה בתשובה · התחזקות · בדידות · חברה · משפחה · ניתוק · חרדים · חילונים · נשים · מגדר · חוויה · אורח חיים · תפילה · פסיכולוגיה · השפעה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בדידות בקרב חוזרים בתשובה בישראל", סמינריון אודות "בדידות בקרב חוזרים בתשובה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.