היישום אינו מחובר לאינטרנט

בדידות וביטוייה בחיים ובספרות

עבודה מס' 065022

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מקורות הבדידות, התמודדות האדם עם בדידותו, והשלכותיה והשפעותיה עליו.

36,796 מילים ,25 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

העבודה בנויה מחמישה פרקים, שדרכם אחשוף את מקורות הבדידות, התמודדות האדם עם בדידותו, השלכותיה והשפעותיה עליו ואביא גם הצעות לדרכי התמודדות עימה.
הפרק הראשון - "מהי הבדידות?" ינסה להגדיר את הבדידות בצורה כללית - מה היחס אליה, כיצד ניתן לראות בה גם צד חיובי וגם צד שלילי וכיצד הוגים שונים ופילוסופיות שונות מנסים לסייע להתמודד עימה ולהפכה ממועקה לתרומה.
הפרק השני - "מקורות הבדידות והשלכותיהם על האדם" יגלה מהיכן נוצרה הבדידות ולמה היא נחלתם של כה רבים. הפרק יראה כי מקורות הבדידות הם קדומים הרבה יותר ממה שניתן לשער, והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהאדם עצמו. אדון כאן בהרחבה על ההשלכות של הבדידות על האדם בהתנהגותו, בדרך חייו ובמגוון סוגי התלות שהוא מפתח כדי למלא את התחושה הקשה של הבדידות. אראה כי האדם תקוע עם בדידותו כל חייו ואין הוא יכול לברוח ממנה.
הפרק השלישי - "בדידות ואקזיסטנציאליזם" יעסוק בקשר ההדוק שבין הבדידות לאקסיסטנציאליזם, או במילים אחרות לפילוסופיה הקיומית. אנסה להראות כי הגישות אל הבדידות ואל הקיום של האדם הן מאוד דומות, ושתיהן טוענות כי האדם מחויב למלא במשמעות את שניהם, בגלל היותו חופשי לעשות זאת.
הפרק הרביעי - "הבדידות והקשרה האבולוציוני - היסטורי" יתאר את התפתחותה של הבדידות לאורך ההיסטוריה והשינויים האבולוציוניים. הוא יתאר כיצד התפתחויות שונות, כמו הטכנולוגית, השפיעו על הגברתה וכיצד החילון מוסיף ומאדיר אותה.
הפרק החמישי יביא דוגמאות שונות של מספר יצירות הדנות בבדידות בצורה קצת אחרת. דרך היצירות ניתן יהיה לקבל מימד אישי הרבה יותר ממה שניתן לקבל מהספרות האקדמית או המחקרית. היצירות האלה מהוות את הגיגי המחברים, שייתכן כי הבדידות היוותה, או עדיין מהווה, חלק נכבד מחייהם ומחוויותיהם. מניתוח יצירות אלה אנסה להגיע לתובנות שונות וחדשות לגבי הבדידות בפרט ולגבי האדם בכלל. אדגים צורות התמודדות שונות עם הבדידות וגישות שונות שפיתחו גיבורי היצירות לגביה. אראה בדידות שמביאה לאובדן, אראה בדידות שמביאה לחורבן, אבל אראה גם בדידות שמביאה ליצירתיות ולהתפתחות עצמית, עד לכדי גילוי אמיתות שונות שהיו נסתרות מהעין, אבל היו הכרחיות לאדם כדי לחוש שלימות עם עצמו. דרך יצירות אלה ניתן לגלות כי ההתחברות אל הנושא היא הרבה יותר קלה, הדוגמאות הן מהחיים הפשוטים של כל אחד, ולכן קל יהיה יותר להבין את התופעה המסובכת הזו של הבדידות.
מטרתה הסופית של העבודה הזו היא לשפוך אור על תופעת הבדידות באדם, וכך אולי לסייע לראות אותה בצורה נכונה יותר. ניתן יהיה לגלות דרך הניתוחים השונים כי לאדם יש ברירות והוא יכול להפוך את בדידותו לדבר מעשיר אם רק יתאמץ לבנות את עולמו הפרטי במו ידיו ובצורה שתהיה נכונה רק לו.

עלי לציין שלאורך כל עבודתי המגע האישי שלי בנושא יורגש ויודגש, בגלל הנגיעה האישית שלי בו. לכן זוהי אינה עבודה מחקרית בעלת תוצאות מדויקות, אלא עבודה מלאת הגיגים אישיים שלי ושל אנשים רבים אחרים, שרובם חוקרים אנתרופולוגים המנסים לחקור לא באופן מדעי את האדם, אלא על ידי נגיעה בו ובמגוון האינסופי של האישיות שלו.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מהי הבדידות?
3. מקורות הבדידות והשלכותיהם על האדם
4.בדידות ואקזיסטנציאליזם
5. הבדידות והקשרה האבולוציוני - היסטורי
6. ביטויי הבדידות בספרות
א. "בדידות" מאת שולמית הראבן
ב. שירים נבחרים של אילן בלום
ג. "מות העייר" מאת יורם קניוק, סיפורים נבחרים
ד. "האוטובוס" מאת לאונרד כהן
ה. "מסע הערב של יתיר" מאת א.ב. יהושעשירים מתורגמים
7. סוף דבר
8. ביבליוגרפיה
10. נספחים

קטע מהעבודה:

הבדידות, אם להגדירה בצורה היבשה המקובלת במילונים(1), היא - חוסר חברים, גלמודיות, הסתגרות, התנתקות, היעדר חברה, עמידה לבד, שיממון, חוסר השתייכות, דכדוך.
הקונוטציות אל המילה הזאת הן לרוב שליליות(2), והן מתבטאות בייחוס של בעיות אישיות, כמו - דימוי עצמי נמוך, של בעיות חברתיות, כמו - בידוד חברתי ושל יחס שלילי כלפי בני אדם כגורמים לבדידות.
הפרופ' אדיר כהן, בספריו - "סיפורה של בדידות" ו"הבדידות כגורל", והוגים ופילוסופים שונים, שרובם הם דוגלי הפילוסופיה הקיומית, מציעים זווית אחרת לראיית הבדידות. לפיהם, ניתן לחוות את הבדידות בצורה מעשירה, לפתח יצירתיות, לדון בבעיות של עצמך, להיות עם עצמך ולהסב לעצמך תשומת לב. וכך, אם אדם נאלץ לחיות לבדו עקב מוות קרובים או מסיבות אחרות, הוא אינו מחויב לסבול בשל כך. הוא יכול להמציא לו עיסוקים ולעסוק בדברים שנמנע ממנו לעשותם לפני כן. אדיר כהן בראיונותיו מציג, למשל, אנשים שבחרו להפוך את מצבי הבדידות שלהם, שבאו בעקבות משברים שונים בחיים, ל"רגעי לבד מעשירים ומלאי משמעות"(3).
-------------------------------------------------------------------א. 1. כהן, סיפורה של בדידות (תל אביב: משכל, 2003), עמ' 9; א. כהן, בדידות כגורל (תל אביב: משכל, 2003), עמ' 383
2. א. כהן, סיפורה של בדידות (שם), ע"ע 10 - 11
3. שם, עמ' 41

תגים:

אקזיסטנציאליזם · האדם · האני · היסטוריה · הראבן · יורם · לאונרד · כהן · קניוק · שלומית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בדידות וביטוייה בחיים ובספרות", סמינריון אודות "בדידות וביטוייה בחיים ובספרות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.