היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת גירושי ההורים על בדידות מתבגרים

עבודה מס' 070913

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם לגירושין של הורים ישנה השפעה על תחושת בדידותם של ילדיהם בגיל ההתבגרות?

6,579 מילים ,22 מקורות ,2021

תקציר העבודה:

במהלך עשרים השנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי בקנה-מידה עולמי במבנה המשפחה. יציבותה של המשפחה הרגילה, הדו-הורית, אינה עוד דבר מובן מאליו. עדויות לכך אפשר למצוא בעליה המדהימה בשיעורי הגירושין ובעקבות כך הופעתם הגדלה והולכת של מבנים משפחתיים מגוונים, כגון המשפחה החד-הורית לסוגיה. המחויבות למשפחה, לבן / בת הזוג או לילדים, אינה איתנה כבעבר. אנשים רבים יותר ויותר אינם מוכנים לוותר עוד על אושרם, על מיצוי עצמיותם ועל השגת מטרותיהם למען המסגרת המשפחתית. לצד אנוכיות וראיית טובת עצמי בלבד, התחזק גם האינדיבידואליזם כערך חיובי, המדגיש את ייחודו של כל אדם ואדם ואת זכותו למיצוי עצמי.
גברים ונשים המכירים בכישוריהם, אינם מוכנים כיום להשלים עם מצב מתמשך של אומללות או חוסר מימוש. לפני שנים לא רבות היו זוגות לא מעטים, שחיו חיי סבל, חיים של חוסר סיפוק נפשי, אינטלקטואלי או מיני. לעתים נמשכה אומללות זו 30-20 שנים, עד שהילדים גדלו ועזבו את הבית, לעתים נמשכה אומללות זו, ולא הביאה לפרוק המשפחה. כיום פוחת והולך מספר האנשים שמוכנים לוותר על אושרם ולחיות חיים בלתי מסופקים רק למען שמירת המסגרת. אחת מתוצאותיו של תהליך זה- שבירה מוקדמת מדי, כעבור 3-1 שנים, של חיי הנישואין.
מרכזיותו של מהלך זה ונגיעתו למספר אנשים רב יותר ויותר וכן ההשפעות ארוכות הטווח של חד הוריות וגירושין בפרט מעוררות את הצורך לבחון מחדש את אורחות חייה של המשפחה בעולם המערבי בכלל ובחברה הישראלית בפרט ולהעמיק בהשפעות של גירושין על ילדים למשפחות אלה, הן בהקשרים חברתיים והן בבחינת תחושת בדידותם בעקבות היעדרות של הורה מהתא המשפחתי השלם.
הבדידות מכונה "אחת המגיפות של העולם המערבי המודרני" כאשר עד %‏80 מהצעירים עד גיל ‏18, ויותר מ-%‏40 מהמבוגרים מעל גיל ‏65, חווים בדידות משמעותית בחייהם. בדידות שלילית, שאיננה מרצון, מובילה לדכאון, שנחשב למגיפה מודרנית הקשורה לעודף תחלואה הכולל מחלות לב, השמנה, כאבים כרוניים ואף תהליכים ניווניים של המוח. אמצעי הטכנולוגיה, המאפשרים קשרים וירטואליים, אינם מהווים פתרון לבדידות; הם גורמים לניתוק מקשר פיזי אישי ולשקיעה בפעילויות וירטואליות, העלולות להוביל לתחושת בדידות שלילית. לכן, בדידות מהווה מצב בעל השלכות בריאותיות בגוף ונפש (רבין, מטלון ומעוז, 2017).

על מנת לבחון את השפעת גירושי ההורים על בדידות מתבגרים, המחקר בנוי במספר שלבים: הפרק הראשון הינו פרק הסקירה הספרותית אשר סוקר בצורת משפך את היקף תופעת הגירושין במדינת ישראל לאורך העשורים האחרונים תוך בחינת הבדלים בין אוכלוסיות שונות. מתוך כך, עוברת הסקירה לעסוק בהשפעות הגירושין על ילדי המתגרשים תוך התמקדות בהיבטים חברתיים ותחושת בדידות של ילדי ההורים שהתגרשו.
החלק השני של המחקר הינו פרק המתודולוגיה. פרק זה מציג את שיטת המחקר, כלי המחקר, שיטת איסוף הנתונים, מדגם המחקר והליך ביצועו. המחקר הינו מחקר איכותני אשר מכיל מספר ראיונות עומק בלתי מובנים עם מתבגרים אשר הוריהם התגרשו בילדותם.
חלקו השלישי של המחקר הינו פרק הממצאים אשר בנוי על פי קטגוריות שונות הלקוחות מתוך פרקי הסקירה הספרותית ומתוך שאלות שניתנו למרואייני המחקר. פרק רביעי ואחרון הינו פרק הדיון והמסקנות אשר מציג את עיקרי התובנות שעלו מתוך מחקר זה, מסקנותיו, מגבלות המחקר וכן הצעות למחקרי המשך אשר יכולים לשפוך אור נוסף על סוגיות המחקר הנבחנות בעבודה זו.
לאור רקע הדברים הנ"ל, שאלת המחקר אשר מובילה את עבודה זו הינה: האם לגירושין של הורים ישנה השפעה על תחושת בדידותם של ילדים בגיל ההתבגרות?

המחקר הינו מחקר איכותני המתבסס על ראיונות עומק חצי מובנים אשר נערכו בקרב 5 נדגמים אשר הוריהם התגרשו כשהיו בגיל ההתבגרות. כלי זה נמצא כמתאים ביותר על מנת להבין באופן עמוק ומשמעותי מהן ההשפעות גירושין על בדידותם של ילדים. לפיכך, שאלת המחקר עליה ניתן מענה במחקר זה הינה: האם לגירושין של הורים ישנה השפעה על תחושת בדידותם של ילדים בגיל ההתבגרות?

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 גירושין בקרב החברה היהודית בישראל
2.2 השפעת גירושין על ילדי המשפחה
2.2.1 היבטים חברתיים
2.2.2 היבטים רגשיים
2.3 בדידות
2.3.1 השפעות גירושין על בדידותם של מתבגרים
3. מתודולוגית המחקר
3.1 המשגת המחקר ואופיו
3.2 מדגם המחקר
3.3 הליך המחקר ושיטת איסוף הנתונים
3.4 ניתוח הנתונים
4. ממצאים
4.1 תקופת הגירושין של ההורים
4.2 עמדות כיום כלפי גירושין של הורים
4.3 השלכות הגירושין על בדידות ילדים
5. דיון ומסקנות
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה
8. נספחים - ראיונות

קטע מהעבודה:

פוגל-ביז'אוי (2006) טוענת כי בישראל אין נישואין אזרחיים וזוג יכול להינשא רק כאשר כל אחד מבני הזוג שייך לדת מוכרת (היהדות, האסלאם, הנצרות והדת הדרוזית), הרי הירידה בשיעור הנישואין קשורה בשתי תופעות, להוציא בחירה בחיי רווקות: (1) בחירה בנישואין אלטרנטיביים (לא על פי הדין הדתי), (2) אי יכולת להינשא "כדת וכדין". תופעות אלה מבטאות בעצם אלטרנטיבה למוסד הנישואין. כך הנישואין הופכים להיות עניינו הפרטי של האדם, ולא עניינו של הקולקטיב הדתי לאומי. בקרב היהודים, למשל , הבחירה בזוגיות או נישואין אלטרנטיביים מבטאת את העמדה כי הנישואין אינם המוסד המרכזי להמשך קיומו הביולוגי והתרבותי של העם היהודי, אלא עניין פרטי בין בני הזוג, בין אם הזוג הוא הטרוסקסואלי ובין אם הוא הומוסקסואלי.

תגים:

משפחה · זוגיות · גירושין · פרידה · ילדים · קטינים · בדידות · יהדות · ישראל · השפעה · דכאון · חברה · נישואין · התבגרות · חד הורית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת גירושי ההורים על בדידות מתבגרים ", סמינריון אודות "השפעת גירושי ההורים על בדידות מתבגרים " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.