היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת עובדים זרים על המשק הישראלי

עבודה מס' 071093

מחיר: 269.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיים קשר בין אבטלה ומיתון במשק הישראלי ובין מגמת עליית מספר העובדים הזרים.

6,741 מילים ,20 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

עידן הגלובליזציה מתאפיין בגידול חסר תקדים בממדי ההגירה. לפי הערכת ארגון ההגירה הבינלאומי, כ-3% מאוכלוסיית העולם (175 מליון בני אדם) מתגוררים מחוץ למדינה בה נולדו. הגלובליזציה מאפשרת מעבר גמיש בין מדינות של סחורות, הון ובעיקר כוח עבודה זול, כאשר על האחרון נרחיב במחקרינו. בכל הקשור לכוח העבודה ולמעבר בני אדם בין מדינות לצורכי עבודה ומחייה, זהו מצב המחייב קביעת מדיניות הומניטארית ברורה הדנה בחובת המדינות כלפי אלו הנמצאים בגבולותיה אך אינם אזרחיה (Who, 2010).
מעבר מהגרים ממדינות מתפתחות למדינות מפותחות הוא אחד מסימני ההיכר של עידן הגלובליזציה. מדינות המתקשות לגייס מקרב אזרחיהן עובדים לעבודות קשות בשכר נמוך בוחרות להעסיק לרוב עובדים זרים באמצעות אשרות עבודה לפרקי זמן קצובים. עובדים אלה באים בעיקר ממדינות בהן התנאים הכלכליים אינם מאפשרים מחייה ראויה, כך שרבים מן המהגרים רואים בהגירה הזדמנות לשפר את הכנסותיהם. אוכלוסיית המהגרים במדינות המתפתחות מורכבת מעובדים זרים בעלי אשרות עבודה תקפות ומעובדים מחוסרי אשרות עבודה, כאשר האחרונים הופכים למהגרים בלתי חוקיים, והדבר מעמיד אותם בפני סכנה של מעצר או גירוש לארץ מוצאם (שור ווייס, 2011).
מדינות רבות בעולם נאלצות להתמודד עם תופעת ההגירה של העודים הזרים אל תוך גבולותיהם. על פי שור ווייס (2011), ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בשיעור העובדים הזרים הנמצאים בה. אף שמדיניות הממשלה וחוקת בג"צ קובעים ששהות המהגרים הזרים בארץ תהיה ארעית, רבים מהמהגרים הזרים בוחרים להשתקע בערים הגדולות לאורך זמן רב, תוך התבססות כלכלית והקמת תא משפחתי רחב. מדינת ישראל החלה להנפיק היתרי עבודה לעובדים זרים בראשית שנות ה-90 של המאה ה-20 כדי לספק ידיים עובדות לענפים של בנייה, תעשייה וחקלאות שנפגעו עקב הסגר הביטחוני וההגבלות שהוטלו על כניסתם של עובדים פלסטינאיים משטחי יהודה ושומרון. מדיניות הבאתם של עובדים זרים לישראל התבססה על ההנחה שתופעת מהגרי העבודה הינה זמנית וחולפת. אך הנחות לחוד ומציאות לחוד (שור ווייס, 2011).
העובדים הזרים בחרו להשתקע בארץ וחלקם אף הקימו משפחות או הביאו את משפחותיהם. משנת 1993 ואילך החלה מדינת ישראל להתמודד עם מציאות חדשה: במקום עובדים פלסטינאים אשר בסוף היום חזרו לבתיהם, נוצרו ריכוזי עובדים זרים בשכונות השוליים. אל העובדים הזרים עם היתרי הכניסה לארץ הצטרפו עובדים זרים נטולי מעמד שהייה חוקי, אשר הגיעו כתיירים או הסתננו אל גבולות המדינה בדרכים לא חוקיות.
לפי נתוני הרשות לאוכלוסין והגירה (2013), בישראל חיים 69,449 עובדים זרים חוקיים שנכנסו לארץ עם אשרת עבודה, 14,847 עובדים זרים לא חוקיים, ו- 93,000 עובדים שנכנסו עם אשרת תייר שאינה בתוקף. מדובר באלפי בני אדם מעשרות ארצות שונות שאינם אזרחי המדינה ונשאלת השאלה כיצד מתמודדים עם תופעה זו.
בחלק הראשון של מחקר זה בחרתי לסקור את תופעת העובדים הזרים בעולם, להמחיש את המגמה באמצעות טבלאות אמפיריות ולבחון את הנושא ב"רחל בתך הקטנה" במדינת ישראל. מורכבות העובדים הזרים, אפיונם והעלאת פתרון אמיתי לסוגיה זו נבחנת בפרק הנ"ל. כחלק מפרק זה, אציג את השתלבותם של העובדים הזרים בארץ לאורך שנות 40 השנים האחרונות, את התחלפות העובדים הזרים הפלסטינאיים בעובדים זרים ממדינות רחוקות וכן כיצד הדבר בא לידי ביטוי בחברה בישראל כיום.
בחלק השני של הסקירה, בחרתי לבחון כיצד סוגיית העובדים הזרים בארץ משפיעה על המשק הישראלי ובעצם לאפשר להבין מתוך הסקירה הספרותית את המענה לשאלת המחקר הנבחנת בעבודה זו.
לבסוף, ביצעתי ניתוח לסקירה הספרותית והצגתי את עיקרי הממצאים אשר עלו מתוך סקירה זו, זאת על מנת להבין את הבעיה לעומקה ולתת לה מענה הולם על פי הספרות המחקרית בלבד. שיטת המחקר אשר הובילה אותי במחקר הנוכחי הינה השיטה העיונית בה נבחנת הספרות לעומקה וממנה עולים עיקרי הממצאים.
עקב תאור מציאות בעיית העובדים הזרים בישראל ומתן הרקע בנושא, עולות מספר שאלות כגון: מהם הגורמים העיקריים לעליית העובדים הזרים, מהם הגורמים העיקריים לשהייתם ארוכת השנים בארץ, כאשר השאלה העיקרית הינה כיצד פוגע הדבר במשק הישראלי בטווח הקצר והארוך. לאור הדברים הנ"ל, בחרתי להתמקד בשאלת מחקר האם קיים קשר בין אבטלה ומיתון במשק הישראלי ובין מגמת עליית העובדים הזרים לארץ.
ההנחה הרווחת במחקר הנוכחי הינה כי אכן התערבות עובדים זרים בשוק העבודה בישראלי תשפיע על רמות האבטלה בקרב האוכלוסייה הישראלית בארץ. בהתבוננות בספרות ובמחקרים העוסקים במגמת עליית העובדים הזרים ואופן השתלבותם בענפי המשק השונים, נתקלתי אמנם בהתייחסות מועטה לנושא הסיבות להגירתם של העובדים הזרים ולאופן התמודדות הממשל בארץ עם סוגיה זו בשל חוסר במדיניות ברורה במחקרים שבחנו תופעה זו. לכן, אני מבקש לערוך את המחקר באמצעות השיטה העיונית, ולתאר את התופעה לעומקה.
הבנת הסוגיות הנ"ל וניסיון מתן מענה הולם לסוגיות אלה יכולה לשפוך אור על הנושא ולאפשר מתן מענה אובייקטיבי לבעיה זאת ע"י מדיניות ממשלה, חוקי מדינה חדשים ורתימת הרשויות המקומיות.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 עובדים זרים- מגמה עולמית
3.2 עובדים זרים בישראל
3.3 עובדים זרים ללא רישיון
3.4 התמודדות מערכת אכיפת החוק עם השוהים הבלתי חוקיים ארץ
3.5 שוק העבודה בישראל בעידן המודרני
3.6 הסדרי העסקת עובדים זרים בענפים השונים
3.6.1 עובדים זרים בענף הבנייה
3.6.2 עובדים זרים בענף החקלאות
3.6.3 עובדים זרים בענף הסיעוד
3.6.4 מומחים ועובדים מקצועיים
3.7 השלכות העובדים הזרים על משק העבודה בארץ
3.7.1 אי שוויון בהכנסות הכלכליות
3.7.2 השפעות על מבנה השכר של עובדים ישראלים
3.7.3 המצאות מחוץ למעגל העבודה
4. סיכום ודיון
4.1 מגבלות המחקר והצעות למחקרי המשך
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הגירת עובדים איננה תופעה ייחודית לישראל, אלא מהווה חלק מתופעה גלובלית של הגירת עובדים בין-לאומית אשר הולכת ומתרחבת בעת האחרונה. יש הטוענים כי תהליכי הגלובליזציה והתחרות הגלובלית על השווקים בשנים האחרונות מאיצה את קצב האוטונומיה ובכך את האבטלה וכן את הצורך בעובדים הזרים. ניתן לתאר זאת על ידי מעגל קסמים, המתחיל במאבק לכיבוש שווקים, ממשיך לתחרות קדחתנית של המשק הגלובלי, התובע להוזיל את המחירים בדרך של הוזלת עלויות והגדלת הייצור, והתוצאה המתקבלת היא אבטלה והקטנת שכרם של העובדים- ומכאן ניתן להבין כי התוצאה הזו מתעצמת עוד יותר ומדרבנת את אותו מעגל קסמים כאשר מדובר בעובדים הזרים, המאפשרים זאת ואף מבקשים זאת. (סמיונוב ולרנטל, 2005: אינס-קינג, בן שלום וסבטו, 2004).

תגים:

ישראל · עובדים זרים · משק · מהגרים · אפריקה · בלתי חוקיים · שוק העבודה · אבטלה · מיתון · הגירה · העסקה · כלכלת ישראל · מסתננים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת עובדים זרים על המשק הישראלי", סמינריון אודות "השפעת עובדים זרים על המשק הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.