היישום אינו מחובר לאינטרנט

מסוגלות עצמית בקרב מורים עולים למתמטיקה

עבודה מס' 070287

מחיר: 338.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הקשר בין המורה למתמטיקה העולה לבין תחושת המסוגלות שהוא מפתח במהלך עבודתו לאורך השנים.

13,481 מילים ,41 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

קליטת מורים עולים היא אחת ממשימותיה החשובות של מדינת ישראל בכלל ושל מערכת החינוך בפרט. עבודה זו עוסקת בחווית ההגירה של מורים למתימטיקה שעלו מחבר העמים והשתלבותם במערכת החינוך בארץ. עבודה זו נכתבה במטרה לבדוק האם קיים קשר בין היות המורה למתימטיקה עולה חדש לבין תחושת המסוגלות שהוא מפתח וכפועל יוצא גם של הישגי תלמידיו. מחקר זה התבצע מתוך הבנה ורצון שאם ימצא קשר כלשהו בין השניים, יתכן וימשיכו לבדוק ולחפש עזרים וכלים נוספים לאוכלוסייה זו של מורים על מנת להקל עליה את השתלבותה. מחקר זה מתבסס על ההבנה שמורים בעלי תחושת מסוגלות גבוהה יותר הם מורים טובים יותר. מורים אלו לוקחים אחריות על התלמידים שלהם ועל הישגיהם ומאמינים בקשר בין דרך ההוראה להישגי התלמידים ואכן הממצאים בעבודתי זו מעידים על רצון גבוה של המורים לקדם את התלמידים שלהם תוך חיפוש תמידי אחר שיטות ודרכים להקל על הלמידה וההבנה.
על מנת לבחון סוגיה זו נסקרה הספרות המחקרית העוסקת בתחושת מסוגלות בכלל ותחושת המסוגלות העצמית בהוראה. כמו כן, נסקרו הגורמים המשפיעים על תחושת מסוגלות זו. בהמשך נערך המחקר הנוכחי שבחן באמצעות מחקר איכותני (ראיון חצי מובנה) ובאמצעות שאלונים את הדרכים בהן המורים תופסים את הוראת המתמטיקה ואת הגורמים המשפיעים על תחושת המסוגלות שלהם. לצורך המחקר נבחר מדגם של 3 מורים לריאיון. באשר לאותם גורמים המשפיעים על תחושת המסוגלות מצאתי שהגורמים העיקריים הם: יחס הצוות וההנהלה, התפתחות מקצועית, למידת עמיתות ורכישת ניסיון קודם. כמו כן, ממצאי המחקר מצביעים על התאמה כמעט מדוייקת לגורמים אלה המשפיעים על תחושת המסוגלות, בעיקר היה מענין לראות עד כמה למנהל יש השפעה על הצוות שלו, החל בפרגון ומילה טובה וכלה בהעצמתו ובהרחבת סמכויותיו של המורה. אני מאמינה שהפנמת מסקנות אלו תהווה מורה דרך לקליטת מורים עולים נוספים ותסייע להם בהתמודדות מול אתגרי הקליטה וההשתלבות.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
פרק 1: סקירת ספרות
1.1 - מהי תחושת מסוגלות עצמית?
1.2- הגורמים המשפיעים על תחושת המסוגלות העצמית
1.3- מקומה של תחושת המסוגלות העצמית בהוראה ותרומתה לדמות המורה
פרק 2: מאפייני העלייה מחבר העמים בשנות ה-90
2.1- מאפיינים כלליים
2.2 - השתלבות מורים עולים מחבר העמים במערכת החינוך
פרק 3: המחקר
3.1 - מטרת המחקר
3.2- מתודולוגיה
3.3 ממצאי הראיונות
3.4 ניתוח הראיונות - תחושת מסוגלות כללית
3.4.1 דיון
3.5 סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים
נספח 1- תמלול הראיונות
נספח 2 - טבלת ריכוז השאלות, הממוצעים וסטיות התקן
נספח 3 - צילומי השאלונים

קטע מהעבודה:

המושג הנכון והרשמי בעברית הינו "חוללות עצמית" (self efficacy) והוא הוצע לראשונה ע"י הפסיכולוג האמריקאי והוגה התיאוריה אלברט בנדורה ומשמעותו "חוללות עצמית". ב-1977 הגדיר בנדורה (Bandura) לראשונה תחושת מסוגלות עצמית בהתייחסות לאמונותיו של היחיד לגבי יכולתו לבצע התנהגות מסויימת או סט התנהגויות הדרושות להפקת תוצאה. בנדורה (1986) טען כי היכולת להצליח אינה מדד אובייקטיבי אלא תלויה בתפיסתו של האדם את עצמו. תחושת המסוגלות העצמית אינה מתייחסת למיומנויות ולכישורים של הפרט, אלא לתחושתו של האדם מה ביכולתו לעשות ומה אין ביכולתו לעשות בהקשרים מסוימים. תחושה זו של האדם כלפי עצמו, שהיא אמונתו של האדם ביכולותיו, מהווה גורם עיקרי בהחלטתו של האדם לנקוט בפעולה מסוימת, משפיעה עליו בהתלבטויותיו האם לשנות את התנהגותו, והינה גורם מכריע ביכולתו להתמיד גם במצבי לחץ ולהתגבר על הקשיים הנקרים בדרכו (בנדורה, 1997).

תגים:

מסוגלות עצמית · עלייה · עולים · מורים · הוראה · מתמטיקה · חוללות עצמית · פיגמליון · הישגים · חבר העמים · השתלבות מורים · ראיונות · איכותני · ראיון · שאלון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מסוגלות עצמית בקרב מורים עולים למתמטיקה", סמינריון אודות "מסוגלות עצמית בקרב מורים עולים למתמטיקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.