היישום אינו מחובר לאינטרנט

קשר בין תחושת מסוגלות העצמית לבין שחיקה בקרב אחים ואחיות

עבודה מס' 067197

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הקשר בין תחושת מסוגלות העצמית לבין שחיקה בקרב אחים ואחיות במחלקות כירורגיות בבית חולים תוך כדי התייחסות לגורמים כגון פרטים דמוגרפיים (גיל, מין, מצב משפחתי וילדים) וגורמים אחרים (כמו ותק בעבודה וסוג מחלקה).

4,830 מילים ,26 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

לחצי עבודה בקרב אחים ואחיות בייחוד בתקופה של שינויים חברתיים, ארגוניים, סביבתיים ופוליטיים, מדאיגים לא רק את האחים והאחיות עצמם אלא גם את המנהלים ואת החברה שהאחים ואחיות משרתים. מודעות זו מתחדדת על ידי העובדה שלחץ הפוגע בתפקוד הוא 'תענוג' יקר. לחצי עבודה מעורבים לעתים קרובות בירידה ביעילות הארגון, תחלופת עובדים גבוהה, היעדרות מטעמי מחלה, ריבוי תאונות עבודה, רמת וכמות שירות נמוכות, ייקור עלויות הטיפול הרפואי וירידה בסיפוק בעבודה.
תפיסת מסוגלות עצמית (Self-Efficacy) שפותחה ע"י Bandura ב-1986 היא משתנה אשר מייצג תפיסת יכולת אישית להשגת מטרה רצויה.
ציפיות תוצאה מתייחסות להערכתו של הפרט, שנקיטת פעולות מסוימות יובילו להשגת המטרה הרצויה. ציפיות מסוגלות העצמית מתייחסות להערכת הפרט את יכולתו לבצע את הפעולות הללו. המסוגלות העצמית אינה מתייחסת למיומנויות של הפרט בפועל אלא להערכתו של הפרט את יכולתו לבצע התנהגות באמצעות אותן מיומנויות (Bandura, 1977; Lowe, 2002).
שיפור ועידוד של תחושת מסוגלות העצמים יכולים להעלות את הערכה העצמית של העובד וכתוצאת מכך להפחית את תופעת השחיקה
(Jackson, Schwab, & Schuler, 1986; Jayaratne & Chess, 1986;
Vrugt, 1995).

מטרת העבודה: לבדוק את הקשר בין תחושת מסוגלות העצמית לבין שחיקה בקרב אחים ואחיות במחלקות כירורגיות בבית חולים תוך כדי התייחסות לגורמים מסוימים כגון פרטים דמוגרפיים (גיל, מין, מצב משפחתי וילדים) וגורמים אחרים (כמו ותק בעבודה וסוג מחלקה).

שיטות: בקרב 40 אחים ואחיות חולק שאלון הנבדק במחקרים רבים שנקרא BURNOUT MEASURE (מתורגם לעברית) שמתייחס לשלושה אספקטים של שחיקה: פיזי, רגשי ושכלי.
בתחילת השאלון ניתנה התייחסות לפרטים דמוגרפיים כגון: גיל, מין, כמות הילדים, מקום העבודה (מחלקה) וותק במקצוע.
יחד איתו חולק שאלון שבודק את תחושת מסוגלות העצמית הנקרא:
The General Self-Efficacy Scale (GSE)
במחקר שביצעתי נמצא שאחים מעט פחות שחוקים מאחיות ואנשים חדשים במקצוע מדווחים על רמת שחיקה גבוהה יחסים לעומת ותיקים. כמו כן גברים מדווחים על מסוגלות עצמית גבוהה יותר מנשים.
נמצא גם קשר בין תחושת מסוגלות העצמית של הנבדקים לבין רמת השחיקה. ההבדל לא נמצא בין אחים ואחיות בעלי מסוגלות עצמית גבוהה ובינונית.
המסקנה המרכזית אליה אני מגיע היא שאין הבדלים מהותיים בין גורמי לחץ ושחיקה של אחים ואחיות ועובדים אחרים. עומס עבודה רב, העדר שליטה, העדר הרגשת משמעות, סביבה חברתית לא תומכת, וכל יותר גורמי הלחץ והשחיקה, נמצאים עקרונית גם בסביבת עבודת אחים ואחיות וצריך להחזיק את כולם 'על אש קטנה', כדי להימנע מתוצאותיהם השליליות.

הליך העבודה: לאחר איסוף הנתונים יבוצעו עיבודים סטטיסטיים שבעזרתן אנסה לגלות האם קיים קשר בין תחושת מסוגלות העצמית לבין רמת השחיקה בקרב הנבדקים.

קטע מהעבודה:

למונח שחיקה נוסחו כמה הגדרות ואנו נתייחס לכמה מהן. מאז הכניס Freudenberger את המונח 'שחיקה' (Burnout) בשנת 1974 משתמשים בו בעיקר לתאור מצבי תשישות פיזית ורגשית שמאפייניה מתאימים בעיקר לאנשי מקצוע בתחום שירותי אנוש, כולל אלה הקשורים לתחום הרפואה. היום נוטים לראות בשחיקה צורה מיוחדת של לחץ בסביבה מקצועית או של השפעות לחץ על הפרט. לפי לזארוס ופולקמן לחץ נוצר כאשר הפרט מרגיש שדרישות הסביבה גוברות על יכולת ההסתגלות שלו, ויש לכך השלכות פסיכוביולוגיות שליליות (3). לעתים קרובות משתמשים ללא אבחנה מדויקת במושגים 'לחץ', 'תשישות', 'עקה' ו 'שחיקה'.

תגים:

שחיקה Burnout · מסוגלות עצמית · חוללות עצמית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קשר בין תחושת מסוגלות העצמית לבין שחיקה בקרב אחים ואחיות", סמינריון אודות "קשר בין תחושת מסוגלות העצמית לבין שחיקה בקרב אחים ואחיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.