היישום אינו מחובר לאינטרנט

מרווחה לעבודה - "מלכודות עוני" בישראל

עבודה מס' 061580

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: היבטים תיאורטיים ואמפיריים.

6,163 מילים ,20 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מטרתה המוצהרת של תוכנית הגמלאות להבטחת הכנסה היא לשמש רשת ביטחון אחרונה לכל אלה שאינם מסוגלים להבטיח לעצמם בכוחותיהם שלהם הכנסה מספקת לקיום מינימלי. הנחת היסוד של הוגי התוכנית ומפעיליה היתה ונשארה, שהדרך העיקרית להבטחת הפרנסה של כל אחד בחברתנו היא באמצעות עבודה. התוכנית נועדה ליצור רשת מגן לאדם רק באותם מקרים שבהם הוא אינו מסוגל למצוא תעסוקה ולפרנס את עצמו ואת בני משפחתו. הכוונה היא אפוא, שבני אדם יסתייעו בגמלאות הבטחת הכנסה, ככל שהדבר אפשרי, באופן זמני בלבד עד שישובו למסגרת הנורמטיבית של שוק העבודה ויוכלו להתפרנס בכוחות עצמם.
הנחה זו באה לידי ביטוי ברור באחד ממאפייניו העיקריים של החוק, כפי שהוא התקבל בכנסת בשנת 1980. הכוונה היא להבחנה שנעשתה בין שתי רמות שונות של גמלאות: רמת הגמלה הרגילה אשר נועדה לסייע לכל אלה שהיו אמורים להיעזר בגמלאות התוכנית לתקופות זמן קצרות יחסית בלבד והגמלה ברמה המוגדלת אשר נועדה למי שצפוי שיישאר זמן רב ואף באופן קבוע במסגרת התוכנית.
לפיכך, מאפייני תוכנית של גמלאות הבטחת הכנסה בנויים על ההנחה, שמרבית הזכאים לא ישהו תקופה ארוכה במסגרת התוכנית. ההנחה הבסיסית מבחינת מערכת הגמלאות, גם מבחינת הזכאים לגמלאות, היא שהעדיפות הראשונה תהיה שעיקר הכנסתם של הנזקקים תבוא מעבודה, ולא מגמלאות. במסגרת התוכנית היה אמור להיעשות אפוא כל מאמץ על מנת לעודד את אלה הנמנים עם אוכלוסיית מקבלי הגמלאות לעבור מהישענות על גמלאות הבטחת הכנסה להשתלבות בשוק העבודה כדי שיקיימו את עצמם ברמה נאותה באמצעות הכנסה מעבודה. ההבחנה בין שתי רמות הגמלה נועדה לשמש תמריץ חזק לאלה שיש להם יכולת לשוב לשוק העבודה לעשות זאת במהירות הגדולה ביותר. הגמלה הרגילה הינה ברמה נמוכה יחסית, מכיוון שהיא מיועדת בעיקר לנמנים עם אוכלוסייה שיש לה סיכוי לחזור לעבודה ונועדה להמריץ אותם לעשות מאמץ ולחפש פרנסה במסגרת שוק העבודה, בהנחה שההכנסה מעבודה תהיה תמיד גבוהה יותר מן הגמלה המשולמת במסגרת תוכנית הבטחת הכנסה. גם מבחן העבודה, המחייב את זכאי הבטחת הכנסה להתייצב בשרות התעסוקה ולקבל כל הצעת עבודה המוצעת להם, נועד לזרז את שובם של הזכאים האלה לשוק העבודה.
קובעי המדיניות בישראל הכירו גם בצורך להשלים את הצעדים הללו, שמטרתם להמריץ את הזכאים לגמלאות הבטחת הכנסה להשתלב בשוק העבודה, בצעדים שנועדו להקל על המעבר מן ההישענות על הגמלאות לחיי עבודה בעזרת יצירת תמריצים חיוביים למעבר זה.
בדומה למדיניות המקובלת במדינות אחרות, הכירו קובעי המדיניות בארץ בצורך ללוות את היציאה ממסגרת ההישענות על הבטחת הכנסה וההצטרפות לכח העבודה בצעדים חיוביים משלימים, שיצמצמו את הפגיעה בהכנסתו של הזכאי כתוצאה מאובדן הגמלה הכספית במסגרת הבטחת הכנסה. למטרה זו נכללו במסגרת החוק מספר מרכיבי הכנסה, שנקבע שהם לא ייכללו בשיעור ההכנסה המובא בחשבון בעת קביעת הזכאות לגמלה וגובהה (disregards).
מטרתה של עבודה זו לבחון את יעילות ההסדרים שנועדו לסייע לזכאי גמלאות הבטחת הכנסה בעת שהם עוברים מהישענות על גמלאות המערכת להתקיימות על הכנסה מעבודה. באופן מדויק יותר, העבודה תבחן את המידה שבה קיימים במסגרת תוכנית זו ותוכנית קצבות הילדים "מלכודות עוני", היוצרות מצב שבו הכדאיות הכלכלית הממשית של מעבר ממסגרת הבטחת הכנסה לשוק העבודה מועטה ביותר ואולי אף אינה קיימת כלל.

תוכן עניינים:
א. מבוא
ב. היבטים תיאורטיים
1.סקירת ספרות רלוונטית
2.כללי
2.1 מלכודת עוני ומישור העוני
2.2 היקף מלכודת העוני בישראל
3. השערת המחקר
4. המודל
ג.היבטים אמפיריים
1.מתודולוגיה
2. ניתוח התוצאות
ד. סיכום ומסקנות
ה. ביבליוגרפיה
ו. נספחים

מקורות:

אברהם דורון, 2000, "מסעד לעבודה : איום על רשת המגן במערכת הביטחון הסוציאלי הישראלית", בטחון סוציאלי, 57, עמ' 58-37.
אחדות לאה, מערכת התמיכות בישראל - נובמבר 1977, ירושלים : המוסד לביטוח לאומי.
אחדות לאה, גדעון יניב, 1995, "שכר המינימום והגמלה להבטחת הכנסה: יעדים, שיעורים ויחסי גומלין" רבעון לכלכלה 42 (1), עמ' 297-198.
המוסד לביטוח לאומי, 2002, מקבלי הגמלה להבטחת הכנסה 2000-1996.
זוסמן נעם, רומנוב דימיטרי, 2001, "מבחן הכנסות בגמלה להבטחת הכנסה כתמריץ להשתתפות בשוק העבודה הלא פורמלי", רבעון לכלכלה 48 (3), עמ' 379-358.
זוסמן נעם, רומנוב דימיטרי, 2001, "הגמלה להבטחת הכנסה והשפעתה על היצע העבודה ועל העלמת ההכנסות", רבעון לכלכלה 48 (4), עמ' 646-607.
מורגנשטיין ברנדה, שמלצר מרים, 2001, "השינויים באיפיוני מקבלי הבטחת הכנסה בעשור האחרון : הפוטנציאל לתעסוקה", ירושלים : המוסד לביטוח לאומי.
סבירסקי ברברה, 2000, "מהבטחת הכנסה להבטחת תעסוקה", תל אביב : מרכז אדווה.
קטן יוסף, 2000, "מקבלת הבטחת הכנסה להשתלבות בעבודה : מעבר קל ובטוח או גשר צר מאד", ביטחון סוציאלי, 58, עמ' 172-151.
Alcock P. and Pearson S., 1999, "Raising the Poverty Plateau : the Impact of Means- Tested Rebates from Local Authority Charges on Low Income Households", Journal of Social Policy, 28 (3), 497-516.
Beenstock Michael and Parker Michael, 1985, "Abolish the Poverty Trap", Economic Affairs, 6 (1), 44-58. Ceroni B.Carlotta, 2001, "Poverty Traps and Human Capital Accumulation", Economica, 68, 203-219.
Dilnot A. and Stark G., 1989, "The Poverty Trap, Tax Cuts, and the Reform of Social Security", the Economics of Social Security, Oxford University Press, 169-178.
Doron Abraham and Gal John, 2000, "Dealing with the Elusive Welfare to Work Issue: the Case of Poverty Traps in Israel", Social Policy and Adminastration, 34 (3), 253-273.
Lambert S.F, 1994, "Social Policy : Poverty Traps and Alternative Income Support Systems",The Australian Economic Review, 84 (2), 94-99.
Larose Peter, 1999, "In Defence of Poverty Traps", Social Policy Journal of Newzealand, 13, 183-189.
Lightman E.S, 1990, "Earnings' Disregards in Canada , Britain,and Israel", Social Servicre Review, 64 (4), 602-616.
Ozawa Martha, 1995, "The Earned Income Tax Credit : It's Effect and It's Significance", Social Service Review, 69 (4), 563-582.
Piachaud D. and Field F., 1971, "The Poverty Trap", new Statesman (3.12.71), 772-773.

תגים:

ביטוח · בלתי · גמלאות · גמלה · הבטחת · הכנסה · העבודה · ילדים · ישראל · לאומי · מועסקים · מלכודות · מלכודת · מערכת · עבודה · עוני · קצבאות · קצבה · קצבות · רווחה · שוק · תמיכות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מרווחה לעבודה - "מלכודות עוני" בישראל", סמינריון אודות "מרווחה לעבודה - "מלכודות עוני" בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.