היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים לזו של מורים והעומס בעבודתם

עבודה מס' 071267

מחיר: 329.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיים קשר בין התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים לבין התנהגות אזרחית ארגונית של מורים ומידת העומס בעבודת המורים בבתי ספר?

6,104 מילים ,19 מקורות ,2021

תקציר העבודה:

המחקר הנוכחי עוסק בקשר שבין התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלי בתי ספר (OCB) ובין התנהגות אזרחית ארגונית (OCB) של מורים ועומס בעבודתם. המשתנים הללו נבחרו כיוון שעיון בספרות המחקרית בתחום מראה כי התנהגות אזרחית ארגונית (OCB) של מנהלים במסגרת בית הספר קשורה באופן מהותי עם התנהגותם האזרחית ארגונית (OCB) של מורים (Kazemipour et al., 2012; Hyng & Xie, 2014) ועומס בעבודתם (אופלטקה, 2012).
התנהגות ארגונית אזרחית (OCB) של מנהלים מתוארת בספרות כהתנהגות המקדמת חדשנות, הצעות ושינויים מערכתיים חדשים וייחודיים לבית הספר, העלאה וקידום קהילות חוץ בית ספריות, השתתפות בוועדות שמטרתן לקדם את הקהילה והובלת פרויקטים לאומיים. התנהגות ארגונית אזרחית (OCB) של מורים מתוארת בספרות כפעולה המבוצעת על ידי העובד אשר מכבדת את הגבולות החברתיים והפסיכולוגיים בהן משימות יוצאות אל הפועל במסגרת הארגונית Bolino, Klotz, Turnley & Harvey, 2013). עומס בעבודה בקרב מורים מתואר בספרות כאינטנסיביות והזמן המועט העומד לרשות המורים למען ביצוע מטלות מגורמים בבית הספר והזמן המועט שנשאר לפעולות האישיות ופעילויות שבחיק המשפחה (אופלטקה, 2012).
התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלי בתי ספר משפיעה באופן מהותי על כפופים כאשר חוקרים גילו שהתנהגות אזרחית ארגונית בקרב מנהלים חשובה, הכרחית ומקדמת את התנהגות האזרחית הארגונית של העובדים ומהווה מודל לחיקוי והשראה עבור העובדים (Yaffe & Kark 2001). נוטוב וסומך (2017) מצאו כי התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים מהווה למידה, שיקוף, חיקוי בקרב התנהגות אזרחית ארגונית של מורים. אלה מובילים לתחושת עומס מוגברת בעבודתו של המורה (אופלקטה, 2012; Somech & Oplatka, 2014 ; Bogler & Somech, 2005). מתוך כך, שאלת המחקר אשר הובילה את מחקר זה הינה: האם קיים קשר בין התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים לבין התנהגות אזרחית ארגונית של מורים ומידת העומס בעבודת המורים בבתי ספר?
עבודת מנהל בית הספר היא מגוונת, מורכבת, ומשתנה על-פי אופי המוסד החינוכי. מנהל בית הספר נתפס בספרות המקצועית כגורם חשוב בקביעת דגשיו של בית הספר, כמשתקף בתרבותו ובתפוקותיו. לפיכך הוא גם נתפס כדמות מפתח, האחראית לכללים, לדרכי הפעולה ולתהליכים המתרחשים בו. המנהל נחשב למנהיג בית הספר העומד בראש צוות מורים, מטפל בתכניות הלימודים ואחראי לתלמידים הלומדים במוסד. מבין מגוון התפקידים הקיימים בארגון החינוכי, תפקיד מנהל בית הספר נתפס כתפקיד המשמעותי ביותר להצלחתו של ארגון זה ולתפעולו (Beausaert, Froehlich, Devos & Riley, 2016). מתוך כך, למנהל בתי הספר ואופן תפקודו השלכות רבות על המורים הכפופים לו בהיבטים שונים של תפקוד, זהות, תחושות לחץ, עומס, שחיקה וחרדה במקום העבודה ועוד. כדי לבחון את התרומה של התנהגות אזרחית ארגונית (OCB) בקרב מנהלים על התנהגות אזרחית ארגונית (OCB) של מורים ותחושת עומס בעבודתם יש למעשה צורך מהותי במחקר זה.
מתוך חקר סוגיית משתני המחקר המתוארים לעיל ובחינת הקשר ביניהם עולה למעשה כי אכן התנהגותו האזרחית ארגונית של מנהל בית הספר מובילה להתנהגות אזרחית ארגונית גם בקרב מורים הכפופים לו ומתוך כך גם לעומס בעבודתם. לפיכך, התרומה מעיסוק בקשר שבין משתנים אלה עשויה להוביל לשינוי תפיסתי מהותי בקרב מנהלי בתי ספר בהקשר להתנהגותם האזרחית ארגונית שכן בטווח הארוך, כאשר מורים המקדמים התנהגות אזרחית ארגונית בעבודתם לאורך זמן עלולים לחוות יותר עומס בעבודתם שעלול להוביל לתחושות שליליות נוספות של לחץ ושחיקה ולמעשה השגת תוצאה הפוכה בטווח הארוך ממה שציפה לו בפועל מנהל בית הספר.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: סקירת ספרות
התנהגות אזרחית ארגונית
מרכיבי ההתנהגות האזרחית בארגון
התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים
התנהגות אזרחית ארגונית של מורים
עומס בעבודת המורה, פרשנות, גורמים
גורמי העומס בעבודת המורה
הקשר בין התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים ושל מורים
הקשר בין התנהגות אזרחית ארגונית של מורים ומידת עומס בעבודתם
משתני המחקר
פרק ב: שיטת המחקר
משתתפים ושדה המחקר
כלי המחקר
הליך המחקר ואתיקה
ניתוח הנתונים
פרק ג: ממצאי המחקר
מהימנות שאלון המחקר
סטטיסטיקה תיאורית משתני המחקר
סטטיסטיקה הסקתית
פרק ד: דיון ומסקנות
מסקנות היישום, תרומתו, מגבלותיו, השלכותיו והצעות ליישומים בהמשך
פרק ה: ביבליוגרפיה
פרק ו: נספחי המחקר
נספח 1: שאלון פרטים אישיים
נספח 2: שאלון התנהגות אזרחית ארגונית מורים
נספח 3: שאלון עומס בעבודה
נספח 4: שאלון התנהגות אזרחית ארגונית מנהלי בית ספר
נספח 5: פלטים סטטיסטיים של המחקר

קטע מהעבודה:

התנהגות אזרחית ארגונית (Organizational citizenship behavior - OCB) הינה מעורבות של עובדים בסוג של פעילות התנדבותית, אשר אינה נכללת בדרישות התפקיד הפורמליות, ומטרתה הבאת קידום ,תפקוד אפקטיבי של הארגון. המושג "התנהגות אזרחית בארגון" מדגיש את התנהגות של העובד שאינה מתוגמלת על ידי הארגון, העובד אינו מקבל הכשרה מקצועית לכך, ובכך התנהגויות אלו מעידות על תפקודיות המועילות לארגון (Organ, 1988). יש הרואים בה ביטוי של החוזה הפסיכולוגי שבין העובדים למקום עבודתם.

תגים:

מינהל חינוכי · בית ספר · אזרחי · מנהל · ניהול · הוראה · מורים · מורה · בני נוער · התנהגות · קהילה · עבודה · מנהלים · עומס

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים לזו של מורים והעומס בעבודתם ", סמינריון אודות "הקשר בין התנהגות אזרחית ארגונית של מנהלים לזו של מורים והעומס בעבודתם " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.