היישום אינו מחובר לאינטרנט

התאבדות בקרב עולי אתיופיה

עבודה מס' 071120

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הגורמים המשפיעים על בני נוער עולי אתיופיה והמובילים למעשי התאבדות?

5,509 מילים ,24 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

מדינת ישראל הינה ייחודית באוכלוסייתה. המדינה הוקמה לפני כ-60 שנה ומאז עלו אליה מאות אלפים של מהגרים ממדינות שונות ברחבי העולם. לאורך כל גלי העלייה השונים של עולי ברית המועצות לשעבר, עולי תימן וכן עולי אתיופיה, נתקלו המהגרים בתנאי התאקלמות קשים אשר לוו בקושי יומיומי עם ההתמודדות עם המציאות החדשה בארץ זרה מבחינות רבות ביניהן חברתיות וכלכליות.
כל עלייה היתה בעלת מאפיינים שונים. אחת העליות אשר אתגרו את המדינה על כל מוסדותיה הציבוריים והחברתיים היתה עליית יהודי אתיופיה. יהודים אלו חוו קשיי התאקלמות יוצאת דופן בשל הגעתם ממדינת עולם שלישית, ללא שפה זרה משותפת כגון אנגלית, ובעיקר עם תרבות ומנטאליות שונים מאוד מהתרבות הישראלית. קשיים אלו הובילו לעיתים להתנהגות אבדנית בקרב עולים אלו ואת ההיבט הנ"ל נבחן בעבודתי.
התנהגות אובדנית באה לידי ביטוי באופנים שונים החל ממחשבות אובדניות, דרכי איום על התאבדות, ניסיונות התאבדות, ואף במקרי קיצון רציניים, מצבי התאבדות המסתיימות במוות. מחקרים בנושא מראים כי שיעור המתאבדים בקרב עולים גדול משיעורם בכלל האוכלוסייה, ובעיקר בקרב יוצאי אתיופיה. ניתן לייחס את השיעור ההולך וגדל בעיקר לעלייה של אותם בני נוער אשר כרוכה בקשיי שפה, מצב סוציואקונומי נמוך ומצוקה כלכלית, קשיי הסתגלות לחברה החדשה וגורמים משפחתיים אשר משפיעים על העולה.
ניתן להבין מהספרות האקדמית שתופעת האובדנות בקרב מהגרים מלווה בגורמי הדחק כתוצאה מתהליכי ההגירה וההסתגלות. חלק מאותם גורמים הינם חברתיים ותרבותיים הפועלים באינטראקציה עם גורמים אישיים. צירופם של אלו באלה ברגעים קריטיים נחרטים אצל היחיד כבלתי נסבלים ולא פתירים, וכתוצאה מכך עלולים להתפתח נטיות לאובדנות בקרב בני הנוער העולים (יונגמן ושוקד, 2012).
גם כיום, בשנות האלפיים, אנו עדים לדפוסי התנהגות דומה, כי אם כי במספרים קטנים בהרבה בשנים עברו, אך לאור הנתון המדאיג של מספר המתאבדים בקרב בני נוער עולי אתיופיה, אבחן את הסוגיה הנ"ל על מרכיביה.
חשוב לציין כי בחרתי בנושא זה לאור חשיבות הנושא והעלאת המודעות לכך בשנים האחרונות מתקבלים דיווחים טראגיים הרבים המדווחים באמצעי התקשורת על תופעת האובדנות בקרב בני נוער העולים מאתיופיה.
הספרות המחקרית מצאה שבקרב בני נוער העולים מאתיופיה, רמות הסיכון להתנהגויות שצוינו הן במידה רבה גבוהות יותר מאשר בקרב הנוער הוותיק. אך למרות זאת תחום האובדנות לא זכה להכרה משמעותית כמשקף ומבטא מצוקה חמורה בקרב בני הנוער העולים. ההתייחסות בישראל ובעולם המערבי הייתה בעיקר לאובדנות בקרב בני נוער בכלל, ורק מעט מדינות בדקו את הנושא בקרב בני מהגרים.
לאור הנאמר ולאור חשיבות הנושא, אחקור ואבחן את נושא ההתאבדות בקרב בני נוער עולי אתיופיה בישראל על כל ההיבטים המובילים כפי שאסקור בעבודתי ושבאמצעותם אנסה לתת מענה לשאלת המחקר בעבודה זו והיא: מהם הגורמים המשפיעים על בני נוער עולי אתיופיה והמובילים למעשי התאבדות?
שיטת המחקר אותה בחרתי הינה עיונית. שיטה זו מאפשרת לי ניתוח חומר "ספרייתי" על מנת להעמיק בחומר הספרותי הרב בנושא הנ"ל ולנתח אותו בהתבסס על מחקרים קודמים וידע אישי אותו צברתי תוך כדי סקירת המאמרים.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
סקירת ספרות:
- התנהגות אבדנית מהי
- התאבדות בישראל- עובדות
- גורמי הסיכון להתנהגות אובדנית בקרב ילדים ובני נוער ככלל
- גורם זהות מין
- גורמים פסיכולוגיים
- גורמים משפחתיים
- גורמים חברתיים
- התנהגות אובדנית בקרב בני נוער עולי אתיופיה
- הקשר בין הגירה להתנהגות אובדנית
- גורמי סיכון בקרב בני נוער אתיופים
- אי יציבות במסגרת חברתית ולימודית
- תפקוד המשפחה
- גורם סוציואקונומי
- שימוש בסמים וחומרים ממכרים
- נגישות לאמצעים
- השוואת התאבדויות אל מול עולי ברית המועצות לשעבר ולילידי הארץ
- דרכי מניעה וטיפול במקרי התאבדות בקרב בני נוער ככלל ועולים כפרט
דיון ומסקנות:
-תרומת המחקר הנוכחי
-מגבלות המחקר
-כיווני המשך
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התנהגות אובדנית מתבטאת במגוון רחב של התנהגויות, החל ממחשבות אובדניות, דרך איומים על התאבדות, ניסיונות וכלה בהתאבדות המסתיימת במוות. אומנם, חלק מחוקרים משערים כי ניסיונות התאבדות רבים לא מדווחים כלל, ושחלק ממקרי המוות המיוחסים לתאונה או לנטילת מנת יתר של סמים הם למעשה התאבדויות שאינן מדווחות לרשויות. (מזרחי,2011).

תגים:

ישראל · אתיופים · הגירה · קליטה · נוער · קטינים · דיכאון · אובדנות · התאבדות · מקרי קיצון · התנהגות · מצוקה · סמים · התמכרות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התאבדות בקרב עולי אתיופיה", סמינריון אודות "התאבדות בקרב עולי אתיופיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.