היישום אינו מחובר לאינטרנט

השתלבות בני נוער יוצאי אתיופיה במערכת החינוך

עבודה מס' 067909

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת תהליך הקליטה של תלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך, ראיון עם איש חינוך יוצא אתיופיה וניתוח כתבות עיתונאיות.

15,643 מילים ,17 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

החברה הישראלית מורכבת מקבוצות עולים רבות ושונות. מאז ראשית קיומה ועד ימינו עומדת החברה הישראלית בפני האתגר של קליטת העולים וסיוע להם להשתלב בחברה.

עליית היהודים מאתיופיה מיקדה את תשומת הלב בשאלת השתלבותם של העולים בחברה הישראלית. עולי אתיופיה, עוד יותר מכל העולים האחרים, ניצבים בבואם לישראל בפני שורה של בעיות מעשיות ובעיות זהות. צבע עורם השונה, השוני התרבותי הרב והזעזועים הקשים שעברו על המשפחה במעבר לישראל, זעזועים המקשים עליהם להיות סביבה תומכת לילדיהם - הקשו על העולה את ההסתגלות לחברה הישראלית.

בני הנוער העולים, כולל אלה שכבר נולדו בישראל, נמצאים במצב קשה בהיותם במשבר במשמעות כפולה, הן גילית והן תרבותית. מוטל עליהם למצוא את מקומם בחברת המתבגרים ובנוסף לכך מוטל עליהם לעשות זאת בחברה חדשה ושונה, הן ממה שהכירו קודם לכן והן מהסביבה הקרובה אליהם ביותר.

בעבודה זו אנסה לבחון את השתלבותם של בני הנוער בחברה הישראלית ובמערכת החינוך שלה, תוך התמקדות בחלק מהנושאים החשובים אותם מצאתי כמרכזיים בכל דיון הנערך בעניין קליטת העולים מאתיופיה, ובמיוחד בקליטת בני הנוער יוצאי אתיופיה בחברה הישראלית ובמערכת החינוך שלה. שילוב התלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך הישראלית, הכוונת התלמידים, ללא יוצא מן הכלל, אל החינוך הממלכתי-דתי, החינוך הפנימייתי הגורף (לפחות בשלב הראשון) שניתן לתלמידי החינוך העל-יסודי מקרב העולים, ההפניה המופרזת (לדעת רבים) של תלמידים יוצאי אתיופיה אל החינוך המיוחד, מעורבות הורים כמעט בלתי מורגשת, ובעיות נשירה, ניתוק, עבריינות וזהות של בני נוער יוצאי אתיופיה, הם הנושאים המרכזיים בהם בחרתי לעסוק בעבודה זו.

במסגרת העבודה ערכתי ראיון עומק עם איש חינוך יוצא אתיופיה, מורה ויועץ חינוכי בעל תואר ראשון בחינוך, העובד בקו הפתוח לפניות תלמידים במשרד החינוך. בנוסף לכך סקרתי קטעי עיתונות (כתובה ואלקטרונית) משנים עברו, שעסקו בקשיי הקליטה של עולי אתיופיה, בעיקר בני הנוער, שמהם ניתן ללמוד על הלך הרוח הן בקרב יוצאי אתיופיה והן הלך הרוח של החברה הישראלית כלפי עולים אלה, דבר שמבחינתי היה מרתק ומעניין לא פחות.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון: סקירה קצרה על יהדות אתיופיה, עלייתה ארצה והמעבר הבין-תרבותי
רקע כללי, החיים באתיופיה והעלייה ארצה
הקליטה בישראל והמעבר הבין-תרבותי
פרק שני: בעיות וסוגיות בתהליך הקליטה החינוכית של בני הנוער יוצאי אתיופיה במערכת החינוך
כללי
חינוך ממלכתי-דתי
שילוב התלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך
חינוך פנימייתי
חינוך מיוחד
מעורבות הורים
נשירת תלמידים
פרק שלישי: מחקר איכותני מספר 1 - ראיון עם מארו אמסרו
רקע
תמלול הראיון
ניתוח הראיון
פרק רביעי: מחקר איכותני מספר 2 - סקירת עיתונות כולל ניתוח תוכן
מסמך מספר 1: "לאתיופים כשירויות לימודיות ירודות"
מסמך מספר 2: "אתיופים? לא בבית ספרנו"
מסמך מספר 3: "לוד: גן נפרד לאתיופים"
מסמך מספר 5: "רק לא אתיופים"
מסמך מספר 6: "מערכת החינוך נגד העולים החדשים"
מסמך מספר 8: "אנחנו הפצצה המתקתקת הבאה"
מסמך מספר 9: "חממה לגזענות"
מסמך מספר 10: "להיות שחור", (אביבה מרשה, יהודית איילין, פנינה טקה וכוכי ביאדגו)
פרק חמישי: דיון ומסקנות
רשימת קריאות

קטע מהעבודה:

העלייה לישראל גרמה לשינוי תרבותי חד ביותר אצל יהודי אתיופיה ולוותה במשבר קליטה בכל תחומי החיים. בתהליך הקליטה נשברו מוסכמות קיימות ונותקו נורמות וערכים תרבותיים, משפחתיים, כלכליים, דתיים וחברתיים, שיהודי אתיופיה היו רגילים אליהם זה דורות רבים. החיים באתיופיה היו שונים באופן משמעותי מהחיים אותם פגשו העולים עם עלייתם לארץ. יהודי אתיופיה חיו בחברה לא-תעשייתית, כאשר רמת השכלתם, לפחות בכפרים, הייתה נמוכה ביותר. באתיופיה לא היה חינוך חובה, הבן למד מאביו את עבודת השדה והמרעה והבת למדה מאמה את עבודות הבית. אלה שרצו לקבל השכלה פורמאלית היו צריכים לעזוב את הכפרים וללכת ללמוד במקומות מרוחקים מהבית. עד שנות ה-70 של המאה הקודמת רוב יהודי אתיופיה לא ידעו קרוא וכתוב(6).

תגים:

חינוך · מיוחד · נשירה · עולים · פנימייה · תרבותי · משבר · עלייה · קליטה · מחקר איכותני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השתלבות בני נוער יוצאי אתיופיה במערכת החינוך", סמינריון אודות "השתלבות בני נוער יוצאי אתיופיה במערכת החינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.