היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליה מגדרית של נשים בחברה החרדית בישראל

עבודה מס' 070890

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הנושא באמצעות שאלון על מדגם של 45 נשים חרדיות.

6,696 מילים ,20 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

הקהילה החרדית יצאה משואת אירופה מעוטת אנשים ודלת מנהיגים. פליטי עולם הישיבות המפואר של "ירושלים דליטא" התמקמו בישראל, חסרי משאבים ונעדרי השפעה, מנותקים ברוחם מהציבור הרחב, מהמפעל הציוני ומהמרחב הציבורי. והנה חלפו כמה עשרות שנים וכיום החרדים הם כוח חשוב במדינת ישראל. העובדה המכרעת היא שלפחות כל אזרח ישראלי עשירי הוא חרדי. העובדה המכרעת השנייה היא שהחרדים לא נטמעו אל תוך החברה הכללית. הם מצליחים לשמור על זהותם החרדית באמצעות כינונה של "חברת לומדים", שהביאה את היקף לימוד התורה בדורנו לממדים חסרי תקדים בתולדות היהדות (זיכרמן, 2014).
המחקר עוסק בבחינת תיאור החברה החרדית בישראל תוך התמקדות בנושא מעמדן של נשים בחברה זו אול מול הגברים, כלומר מטרת המחקר הינה לבחון האם נשים מופלות לעומת גברים במגזר החרדי בישראל.
על מנת לבחון את סוגיית מחקר זו, המחקר בנוי בצורת משפך על פני מספר חלקים. בחלקו הראשון של המחקר ישנה סקירת הספרות אשר מתארת את החברה החרדית בישראל על מאפייניה השונים, בתיאור המונח אפליה ואפליה מגדרית וכן בתיאור מעמדן של נשים חרדיות בישראל לעומת גברים.
בחלק השני של המחקר מוצג פרק שיטת המחקר המציג את מודל המחקר, משתני המחקר השונים ופירוטם, כלי המחקר בו נעשה שימוש, תיאור השאלון, מדגם המחקר ושיטות סטטיסטיות שונות לבחינת השערות המחקר. חלק זה מהווה פירוט של החלק האמפירי של עבודה זו. בחלק השלישי מופיע פרק הממצאים אשר מציג באופן שיטתי וסדור את ממצאי המחקר השונים שהתקבלו מתוך מבחנים סטטיסטיים על פי סדר השערות המחקר. חלק זה מציג הן באופן כמותי והן בליווי תיאורטי את הממצאים ומאפשר להבין האם השערות המחקר השונות אוששו או לא אוששו.
חלקו הרביעי של המחקר הינו למעשה פרק הדיון אשר מציג את עיקרי ממצאי המחקר הנוכחי תוך הצגת זוויות מחשבה נוספות בדבר הנושא הנבחן. חלק זה למעשה הינו סיכום העבודה והצגת הרלוונטיים השונים שעלו מתוך בחינת הנושא. כלל השלבים שתוארו לעיל מטרתם לאפשר לתת מענה תיאורטי ואמפירי הולם לשאלת החקר המובילה את מחקר זה והיא: האם נשים חרדיות בישראל חשות אפליה בנושאים שונים לעומת גברים?
המניע לבחירת הנושא נובע מתוך מציאות הולכת ומתגברת של התנתקות החברה החרדית מתחומים חברתיים רבים במדינה ביניהם שירות צבאי, שירות לאומי, תעסוקה ועוד. התרחקות זו מושלכת גם על הנשים בחברה החרדית אשר רובן כן בוחרות להשתלב במעגל התעסוקה בעקבות לימודי תורה של בעליהן אך לעיתים בשל אפליה מגדרית או דפוסים חברתיים שונים ופסולים, מתקשים לעשות זאת.

המחקר הינו מחקר תיאורי, מחקר מתאמי/מחקר שדה כאשר הדגש העיקרי הינו על תיאור מהימן של קשרים בין משתנים ובחינת תופעות המתרחשות בסביבתן הטבעית.
הכלי המרכזי המשמש במערך מחקר תיאורי לתיאור התפלגות של משתנים מסוים וגילוי קשרים בין תופעות- משתנים הינו הסקר. שאלון הוא אחד מדרכי ביצוע הסקר והוא הכלי בו יעשה שימוש במחקר זה (ראה נספח 1). שאלון זה הינו מובנה ומכיל שאלות סגורות שסדרן קבוע מראש.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 החברה החרדית בישראל
2.1.1 רקע ומאפיינים
2.1.2 הגדרת חרדי
2.2 אפליה מגדרית
2.3 מעמד האישה החרדית
3. רציונל המחקר
4. מתודולוגיית המחקר 4.1 משתני המחקר
4.2 מערך המחקר
4.3 אוכלוסיית המחקר
4.4 מדגם המחקר
4.4.1 תיאור שיטת הדגימה
4.5 כלי המחקר
4.6 הליך המחקר ושיטת איסוף הנתונים
4.7 שיטות סטטיסטיות
5. ממצאים
5.1 סטטיסטיקה תיאורית משתתפי המחקר
5.2 תיאור משתנה תלוי
5.3 בחינת השערות המחקר
6. דיון ומסקנות
6.1 דיון
6.2 מסקנות המחקר
6.3 מגבלות המחקר הנוכחי
6.4 הצעות למחקרים המשך
7. ביבליוגרפיה
8. נספחים
8.1 שאלון המחקר
8.2 פלטים סטטיסטיים

קטע מהעבודה:

הקהילה החרדית אינה עשויה מקשה אחת. מגוון רחב של זרמים ותת-זרמים מרכיב את המנעד החרדי, כשכל זרם הנו בעל מאפיינים ייחודיים בהיבט החיצוני- באופן הלבוש, בשפת הדיבור ואפילו בדרך ההליכה ; באידיאולוגיה בנוגע למגוון סוגיות השקפתיות; וכמובן בזהות המנהיג. לעתים
ההבדלים בין הקבוצות השונות קשים להבחנה למתבונן מהצד, ואולם חדי העין יוכלו למיין את הקבוצות השונות אפילו על פי אופן גריבת הגרביים, סוג המגבעת וזווית חבישתה או חתימת הפאות והזקן. בחזות החרדית כל פרט הנו בעל משמעות לשיוך הקהילתי (זיכרמן, 2014).
את הציבור החרדי נהוג לחלק לשלוש קבוצות מרכזיות: חסידים, ליטאים וספרדים. אין תמימות דעים באשר לגודלן של כל אחת מהקבוצות, ואולם התפיסה הרווחת בקרב חוקרי החברה החרדית בישראל הנה כי גודל הקבוצות, פחות או יותר, שווה (קפלן, ‏2003 ; כהנר, ‏2009).

תגים:

אפליה · מגדר · נשים · החברה החרדית · ישראל · דתיים · תרבות · זהות · מעמד הנשים · זרמים · אוכלוסייה · יהדות · ציבור · מגדר · דתיים · חרדים · חרדית · חסידים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליה מגדרית של נשים בחברה החרדית בישראל", סמינריון אודות "אפליה מגדרית של נשים בחברה החרדית בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.