היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליה מגדרית בתעסוקה

עבודה מס' 070821

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיימת תפיסת אפליה מגדרית בקרב נשים עובדות במשק הישראלי?

6,811 מילים ,24 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

נשים הן מחצית מאוכלוסיית העולם, אך תורמות שני שלישים משעות העבודה. הן מגדלות את מחצית מכמות המזון, אך מקבלות עשירית מן השכר ובבעלותן רק אחוז אחד מכל הרכוש המצוי בעולם. נשים סמויות מן העין, בחשבונות הלאומיים, דבר הממעיט מתרומתן לכלכלה ולחברה, פוגע טפח אחרי טפח בהערכה העצמית שלהן, מוביל מעצבי מדיניות להתעלם מן ההשלכות שיש להחלטותיהם על חיי הנשים ומקשה על נשים לזכות בשוויון בחברה שלנו (קולינס 1993 אצל ימיני, 2009).
נשים מהוות את אחת הקבוצות הפגיעות ביותר לעוני. אוכלוסיית הנשים מוזכרת בספרות כאחת מצב הנשים בשוק התעסוקה הקבוצות שסובלת מהדרה חברתית. הדרה בקרב נשים באה לידי ביטוי ברמות שונות של קיפוח מתמשך ורב מימדי, שוליות, ניתוק ובידוד חברתי. בשנים האחרונות חלה עליה עקבית בהשתתפותן של הנשים בכוח העבודה האזרחי: משיעור השתתפות של 29.7% בשנת 1970 עד לשיעור השתתפות של למעלה מ-50% בשנת 2008. על אף העלייה המרשימה בשיעורי ההשתתפות של נשים בכוח העבודה בעשורים האחרונים, אופן ההשתלבות שלהן הוא בלתי שוויוני: הן מהוות 60% מבין משתכרים עד שכר מינימום, כשמרביתן מועסקות כשכירות ומרוכזות במקצועות "נשיים" המאופיינים בשכר נמוך יחסית. בהמשך לכך, שכרן של הנשים נמוך לרוב משכרם של הגברים - בשנת 2010 השכר החודשי של הנשים היווה בממוצע רק 63% משכר גברים.
המחקר בנוי באופן הבא: בחלק הראשון מוצגת סקירת הספרות המציגה את המונח 'אפליה מגדרית' את מהותה והשפעתה על כוח העבודה בחברות שונות. בנוסף, חלק זה סוקר את שוק העבודה העולמי ואת מאפייני האפליה המגדרית כלפי נשים הקיימת בעולם בענפי תעסוקה שונים בהתחשב בגורמים שונים של מסורת, דת ומשפחה. בחלק האחרון של פרק זה מוצגת האפליה המגדרית כלפי נשים בישראל, החוק בנושא וכן מגמות עכשויות שקיימות בכוח העבודה בישראל כלפי שילובן של נשים בתעסוקה ובתפקידי ניהול שונים במשק הישראלי.
בחלק השני של המחקר אציג את שיטת המחקר של עבודה זו, אשר תגדיר את שאלת המחקר, אוכלוסיית המחקר, הליך המחקר, כלי המחקר ואופן שיטת איסוף הנתונים. בחלק השלישי אציג את ממצאי המחקר אשר עלו מתוך סקירת מחקרים קודמים בנושא וראיונות משתתפי המחקר. לבסוף, בחלק האחרון של מחקר זה יוצג דיון בנושא תוך בחינת מגבלות המחקר הנוכחי והצעות למספר מחקרים נוספים שיכולים לתרום לתחום הניתוח התיאורטי והישומי של שילובן של נשים בכוח העבודה בארץ ובעולם.
כלי המחקר בו יעשה שימוש הינו ראיונות עומק. כלי זה נמצא כמתאים לי ביותר על מנת להבין באופן עמוק ומשמעותי את הקונפליקט הקיים אצל אמהות בין קריירה ומשפחה ומתוך זאת הבחירה האם לעסוק במשרה מלאה או חלקית וכיצד קונפליקט הקריירה משפחה משפיע על החלטה זו. מחקרי יתמקד באוכלוסיית נשים עובדות ברמות משרה שונות. המחקר כולל 6 נשים, כאשר טווח גילן נע בין 39 ל-59. 5 נשים נשואות עם 2 עד 3 ילדים ואילו אחת הינה גרושה.

לאור הדברים הנ"ל, שאלת המחקר הינה: האם קיימת תפיסת אפליה מגדרית בקרב נשים עובדות במשק הישראלי? תהליך הבחירה שלי כחוקר נבע מצורך לבחון ולחקור האם עדיין במאה ה-21 קיימת אפליה מגדרית כלפי נשים בענפי התעסוקה השונים, אם כן ממה היא נובעת וכיצד מתמודדים עימה לשם יצירת שוויון תעסוקתי מלא בין נשים וגברים כפי שצריך להיות נהוג בחברה מתוקנת במדינה מפותחת כמו ישראל.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 מהי אפליה מגדרית
2.2 אפליה מגדרית בשוק התעסוקה בעולם
2.3 אפליה מגדרית בשוק העבודה בישראל
3. מתודלוגיית המחקר
3.1 שיטת המחקר
3.2 כלי המחקר ושיטת איסוף הנתונים
3.3 מדגם המחקר ופרופיל המרואיינות
3.4 הליך המחקר
4. ממצאי המחקר
4.1 אפליה מגדרית
4.2 סיבות לאפליה מגדרית
4.3 התמודדות עם אפליה מגדרית
5. דיון ומסקנות
6. ביבליוגרפיה
7. נספחים -ראיונות

קטע מהעבודה:

אפליה מינית או אפליה מגדרית היא אפליה על-בסיס מין או מגדר. הצורה המוכרת והמדוברת ביותר של אפליה מינית היא אפליית נשים אולם קימת במקביל גם אפליית גברים. כמו כן קיימת גם אפליה של קבוצות מגדריות שאינן מקובלות על התפיסה ההטרונורמטיבית כמו טרנסג'נדרים וג'נדרקווירים (לוטן, 2005). השתתפותה של קבוצה מסויימת באוכלוסייה או מגזרים שונים בכלכלת המדינה מהווה מעין מדד או נייר לקמוס למצבם החברתי. שילובן של נשים בחברה ובעבודה כשוות ערך לגברים הוא לא רק יעד חיובי בפני עצמו, אלא גם ההגנה הטובה ביותר שלהן נגד תקיפה, השפלה או אלימות. קידום מעמדן החברתי-אישי-כלכלי של נשים הוא אינטרס חברתי מן המעלה הראשונה של החברה כולה ולא רק של הנשים (ורצברגר, 2001).

תגים:

שוויון · תעסוקה · עבודה · שוק העבודה · מעמד האישה · מנהלות · ראיון · ראיונות · אפליה מינית · משפחה · השתתפות · כח העבודה · שילוב נשים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליה מגדרית בתעסוקה", סמינריון אודות "אפליה מגדרית בתעסוקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.