היישום אינו מחובר לאינטרנט

איזה כבוד יש לאדם הרעב - על הזכות למזון בראי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו

עבודה מס' 070582

מחיר: 499.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה חוקתית של הזכות למזון והחובה של המדינה להבטיח. העבודה כוללת סקירה של המשפט הישראלי, משפט אמריקאי, גרמני ואף ניתוח של המשפט הבינלאומי בתחום.

7,856 מילים ,50 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

חשיבות ההגנה על זכויות האדם מוגדרת על ידי רבים כאחד הכוחות הפוליטיים החזקים ביותר בעולם המערבי ובדמוקרטיות מאז מלחמת העולם השנייה ואיימי השואה. זכויות האדם נתפסות כגורם-על אשר נועדו להבטיח הגנה על זכויותיו של האדם בכל הממשלים השונים ובכל תפיסות השלטון השונות בתוך הדמוקרטיה. בתוך הגרעין הקשה של הזכויות האדם, נמצאות זכויות הפוליטיות כמו חופש הביטוי, הזכות לשוויון וכן זכויות כמו אינדיבידואליות כמו הזכות לקניין, הזכות לפרטיות ועוד. זכויות אלו בוצרו על ידי חוקות, חוקי יסוד ובתי המשפט שונים אשר יועדו להיות שומרי הסף של זכויות אלו למול הרשויות והכרעת הרוב אשר לעיתים יכולה להפוך לעריצות הרוב.
אך במקביל ישנן זכויות נוספות אשר אינן נמצאות בגרעין הקשה של זכויות האדם כפי שאנו מכירים אותם ומגדירים אותם לרוב, הזכויות החברתיות. זכויות אלה הינן זכויות כמו הזכות לבריאות, לחינוך, לקורת גג ולקיום בכבוד למשל. בשונה מהזכויות הפוליטיות אשר קודמו באופן נמרץ על ידי ארצות הברית והמערב במאה ה-20, הזכויות החברתיות נתפסו כערכים סוציאליסטים, בתקופה בה הדבר יכול היה להיחשב כאמירת גנאי, וכך נותרו אותן זכויות מחוץ למעגל הזכויות המוגנות על ידי הממסד. אחת הזכויות הבסיסיות בתוך מעגל זכויות זה הינה הזכות למזון, אשר בה עבודתי תתמקד. הזכות למזון, מתבססת על הטענה כי קיימת לאדם זכות טבעית לביטחון תזונתי וכתוצאה מכך מתפתחת החובה של המדינה להבטיח את תנאים בסיסים אשר יבטיחו לאזרחיה לביטחון תזונתי וההיתכנות של חובה מצד המדינה לא רק להבטיח את חופש אזרחיה אלא גם אחריותה על כך שאזרחיה לא ירעבו.
בעבודה זו אציג כיצד במאה ה-21 חלקים לא קטנים מאזרחי ישראל סובלים מהיעדר בטחון תזונתי וכיצד הרשויות השונות כמעט ואינן עושות דבר על מנת לפתור את מצוקת אזרחיה. לאחר הצגת הבעיה אסקור את ההתפתחות המשפטית בפסיקה לאחר המהפכה החוקתית וחקיקת כבוד האדם וחירותו ואציג כיצד על אף התנגדות ראשונית החלו לחלחל לתוך משפטנו זכויות חברתיות אם כי בנוגע לזכות למזון התרחשה מעט התקדמות. לאחר מכן אבחן את המשפט הבינלאומי והאמונות השונות הנוגעות לסוגיית הזכות לביטחון תזונתי המטילות חובות על משפטנו ואבחן את קיומה של הזכות בגרמניה אשר גם בה בדומה למשפטנו המטריה נשענת על כבוד האדם. עם סיומה של סקירה משפטית זו, אני אציג טענה שהזכות לביטחון תזונתי הינה חלק מתנאי קיום מינימליים הנובעים לדעת מרבית המשפטנים בתוך הזכות לכבוד האדם ואטען כי על הרשויות הישראליות מוטלת החובה הן ברמה החוקתית והן מבחינת המשפט הבינלאומי להבטיח זכות זו.

ראשי פרקים:
הקדמה
פרק א': בעיית העוני בישראל ו(היעדר) המענה החקיקתי והפסיקתי
פרק ב': זכות האדם למזון, התפתחות הפסיקה בזכויות החברתיות
פרק ג': עמדת המשפט הבינלאומי בנוגע לזכות למזון
פרק ד': משפט משווה- בחינת הזכות בגרמניה ובארצות הברית
פרק ה': הדין הרצוי בפסיקה הישראלית, הבטחת הזכות לביטחון תזונתי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

סוגיית הביטחון התזונתי העסיקה את המחוקק הישראלי כבר בימיה הראשונים של מדינת ישראל. מדינת ישראל נולדה וצמחה מתוך מלחמה מתמשכת, פערים חברתיים, קליטת גלי עלייה ענקיים ויישובן בפריפריה ומחסור במזון. אל מול קשיים אלו נקטה מדינת ישראל במדיניות סוציאליסטית נוקשה וריכוזית אשר כללה מדיניות קיצוב גם בתחום המזון אשר אומנם הכיל פגיעה גסה בחייהם של האזרחים והיה לא יעיל, אך מן הצד השני הצליח בלמנוע רעב במדינת ישראל וביטא האחריות של המדינה לאופן חלוקת המשאבים. המהפך הפוליטי של 1977 בישראל ובמקביל עליית קרנן של תפיסות אינדיבידואליות קפיטליסטיות ואופן המימוש העצמי כפי שנוסחו על ידי הוגים כמו מילטון פרידמן ואיין ראנד אשר מומשו על ידי המנהיגים החזקים ביותר באותם שנים, רונלד רייגן ומרגרט תאצ'ר, חלחלה למדינת ישראל גם בנוגע לסוגיות המזון והמחויבות של המדינה אליה.

תגים:

משפטים · חוקה · משפט משווה · הזכות למזון · זכות חיובית · זכויות כלכליות · זכויות אדם · ביטחון תזונתי · תזונה · עוני · זכויות חברתיות · שוויון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "איזה כבוד יש לאדם הרעב - על הזכות למזון בראי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", סמינריון אודות "איזה כבוד יש לאדם הרעב - על הזכות למזון בראי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.