היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי דתים חילונים - אפלייה ושיוויון

עבודה מס' 067783

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה האם קיימת אפליה חקיקתית של קבוצת הדתיים בישראל.

10,294 מילים ,18 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

רבות דנו בדבר אפלייתם של דתיים וחילוניים מבחינת החקיקה שבמדינת ישראל. שאלת השוויון בין דתיים וחילוניים בעבודה זו נבדקה תוך כדי התייחסות לחקיקה במדינת ישראל. בנוסף, עבודה זו דנה בקרע רב השנים בין האוכלוסייה הדתית והחילונית וביטויו בחקיקה המפלה דתיים הן בצורה מכוונת והן בצורה בלתי מכוונת. קבוצת הדתיים כבעלת צביון מיוחד אשר צביונה גורם להתייחסות שונה אליהם מבחינה חוקית, מובאת בעבודה זו בהקשר לבחינת הזכות הבסיסית לשוויון. השאלה הנבדקת בעבודה זו היא האם קבוצת הדתיים מופלת לרעה מבחינת החקיקה במדינת ישראל. על פי סקירה שערכתי, ניתן לראות אפליה משני סוגים במדינת ישראל כלפי המגזר הדתי. האחת, אפליה מכוונת שנועדה לשרת את האינטרסים של החברה הדתית. האחרת, אפליה בלתי מכוונת שנוצרה מבלי משים על ידי המחוקק בחקיקת חוקים שונים, ופוגעת במגזר זה באופנים מגוונים הן מבחינת רגשית והן מבחינה מוסרית. השאלה הנבדקת אם כך תבחן על ידי שני סוגים מרכזיים של האפליה. כאמור, אפליה מכוונת ואפליה בלתי מכוונת. בהמשך העבודה יובאו שישה דוגמאות מחוקים שונים אשר ניתן לראות בהם אפליה מכוונת ואפליה בלתי מכוונת למגזר הדתי, המייצגים את קרע רב השנים בין הדתיים לחילוניים, ומעידים על יחסיהם במדינתנו. חוקים אלו יתוארו וינומקו בהקשר הרחב של האפליה וכן בהקשר הפרט שעליו נדון. לסיכום יובאו מסקנות מהאמור ויסוקר דיון בנושא יחסי דתיים וחילוניים במדינת ישראל והשפעת היחסיים על החקיקה במדינתנו, הן בצורה עקיפה והן בצורה ישירה.

תוכן עניינים:
תקציר
1. עקרון השוויון, האפליה, והשפעתם על יחסי דתיים-חילוניים במדינת ישראל
1.1 עקרון השוויון והשפעתו על אפליה
1.2 העקרונות והשפעתם על יחסי דתיים-חילוניים
2. על האפליה, סוגי אפליה וגישות לאפליה
2.1. אפליה
2.2. גישות לאפליה
2.3. העדפה מתקנת
3. יחסי דתיים-חילונים במדינת ישראל והשפעתם על החקיקה
3.1. פלגים בתוך המגזרים
3.2 . גורמים המשפיעים על השסע הדתי-חילוני
3.3. סוגיות מרכזיות בשסע הדתי-חילוני
3.4. משתנים חיצונים המשפיעים על השסע הדתי-חילוני
3.5. המנהיגים כגורם המחריף את השסע הדתי-חילוני
4. חקיקה
4.1. אפליה מכוונת
4.1.1. חוק דחיית שירות ביטחון לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם (הוראת שעה), התשס"א - 2001, סעיף 1
4.1.2. חוק איסור הונאה בכשרות, התשמ"ג - 1983 סעיף 5
4.1.3. חוק איסור פתיחת בתי עינוגים בתשעה באב (הסמכה מיוחדת), התשנ"ח - 1997 , סעיפים 1 עד 3
4.2. אפליה בלתי מכוונת
4.2.1 חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג - 1953, סעיפים 1 ו2
4.2.2. חוק קליטת חיילים משוחררים התשנ"ד - 1994, סעיפים 9 - 10
4.2.3. חוק האנטומיה והפתולוגיה, תש"י - 1953 , סעיף 6
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עיקרון "שוויון הכל בפני החוק" הינו היסוד לשלטון חוק תקין, יציב, הוגן ודמוקרטי, ומהווה התייחסות שווה אל כל בני האדם באשר הם, בלא התייחסות למאפייני גזע, דת, מין, מעמד חברתי, ייחוס משפחתי, שפתם, צבע עורם וכדומה. לכן, הזכות לשוויון הוכרה במסמכים רבים במהלך היסטורית רבת השנים של העם היהודי והעולם כולו. יסודו של עקרון השוויון בשאיפה להבטיח הזדמנות שווה לכל. שוויון ההזדמנויות הוא המבטיח את המשך קיומו של ההליך הדמוקרטי ואת כבוד האדם, במובן הרחב של מושג זה (ישובי, 2000).
הצורך לבחון את מושג השוויון נובע מעצם הזכות הבסיסית לשוויון. הזכות לשוויון היא חלק מהגדרת כבוד האדם. תחושת הכבוד והזהות העצמית של בני-אדם מבוססת על היותם שווים בערכם לשאר בני-אדם (אברם, 1997).

תגים:

שוויון · אפליה · סוגי · אפליה · יחסי · דתים · חילונים · ומדינה · חקיקה · העדפה · מתקנת · מגזר · דתי · מיעוטים · שסע · דתי · חילוני

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי דתים חילונים - אפלייה ושיוויון", סמינריון אודות "יחסי דתים חילונים - אפלייה ושיוויון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.