היישום אינו מחובר לאינטרנט

פעילות גומלין בכיתה

עבודה מס' 067735

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת היבטים שונים של פעילות הגומלין בכיתה.

11,616 מילים ,14 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

הכיתה הלומדת היא עולם מורכב אשר בו מתרחשים תהליכים לימודיים וחברתיים, וריגושיים רבים. בספרו "החיים בכיתה" הדגיש פליפ גיקסון את הממדים הקיומיים של הכיתה המאופיינת על פי תפישתו באווירה חברתית וריגושית מיוחדת שאין דומה לה בשום מערכת חברתית אחרת. מחד גיסא ההתייחסות החינוכית דורשת יחסי אינטימיות של "אני אתה" בין המורה לבין התלמיד, מאידך גיסא מתרחשת כיום הפעילות החינוכית מתוך אווירה של המוניות לצפיפות, חוסר פרטיות ותחרותיות.
כידוע, מבלה כל אדם בימינו שנים רבות של ילדות ונערות בין כתלי בית הספר, כשמרבית שעות שהותו שם מוקדשות ללמידה ולעיצוב אישיותו המתפתחת. הגישה החינוכית ההומניסטית מדגישה את המשמעות החיובית של ביה"ס לגבי הילד וטוענת, כי על הילד לפעול בארגון מוסדי, "בית הספר", התומך בו המעודד את התפתחותו ומאפשר לו צמיחה ומימוש הפוטנציאל הקוגניטיבי והרגשי מבלי לגרום לו נזקים התפתחותיים. כך בסביבה מעין זו יש סיכוי כי הילד ירגיש חובה כלפי בית הספר, משיכה סקרנות והנאה להימצא ולפעול בו.
אחד היסודות המרכזיים שבבסיסה של השקפת העולם העומדת מאחורי הלמידה השיתופית היא תפישת האדם כיצור חברתי לומד. האדם פועל כל חייו במסגרות וארגונים חברתיים, הלובשים ופושטים צורה במהלך חייו כמו למשל משפחה, חברים, כיתה, תנועות נוער, חוגים, עבודה אוניברסיטה, שכונה, מפלגה ואף מדינה. ארגונים אלה שהם אנושיים, חברתיים דורשים מהפרט לתפקד בתוכם בשני מישורים, מישור המשימה (מה צריך לעשות) ומישור התהליך (איך עושים). ארגונים אלה מעצבים במכוון או בעקיפין את הפרט ודרך חייו.
בארגונים רבים וגם בביה"ס (המסורתי) קיימת הפרדה מלאכותית בין ממדים פורמליים (כמו הרגשות אקלים חברתי). כך למשל בתי ספר רבים מפרידים בין "חינוך חברתי" לבין הוראה ישירה של חשבון או היסטוריה. בהשקפת העולם השיתופית אין הפרדה בין צורה ותוכן ואין הפרדה בין התנסויות לימודיות -תכנתיות לבין תהליכים חברתיים בין-אישיים.
הלמידה השיתופית מטפלת בו זמנית בשני הממדים של ביה"ס - הצורך בהישגים אקדמיים הכוללים רכישת ידע ברמות שונות ושליטה במיומנויות למידה רבות ומגוונות, ומימוש הצדדים החברתיים והריגושיים של הילד, כמו למשל מקובלות חברות, פעילות עם ילדים, דימוי עצמי חיובי ועוד. במלים אחרות, ייחודן של השיטות השיתופיות הוא במבנה המוגדר שלהן, היוצר סיטואציות לימודיות שבהן מתרחשים תהליכים לימודיים בהקשרים חברתיים, לכן למושג פעילות גומלין יש חשיבות רבה במוקד המעשה החינוכי באמצעות פעילות גומלין נעשות ההוראה וחלק גדול מהלמידה. בתוך זה מתרחשים התהליכים הקבוצתיים ומתגבשים היחסים החברתיים, בקרב התלמידים. לנוכח החשיבות הרבה שיש לכיתה ולשיטות ההוראה על קיום פעילות גומלין, בעבודה זו אבחון את רמת פעילות הגומלין בשתי שיטות ההוראה- הוראה פרונטלית והוראה שיתופית.

תוכן העניינים:
מבוא

פרק א' - תיאוריות ומושגים
פעילות גומלין מה היא ?
ניתוח פסיכולוגיה חברתית של פעילות גומלין בכיתה
למידה שיתופית
תהליך לימודי בהקשר החברתי בלמידה שיתופית
למידה פרונטלית

פרק ב' - הסביבה הפיסית החברתית והארגונית של הכיתה והשפעתה על פעילות גומלין
א) הסביבה הפיסית
ב) המבנה הארגוני של הכיתה כמעצב דפוסי פעילות ותקשורת
ג) השפעת דפוסי הלמידה על פעילות והתקשורת בכיתה
ד) הכיתה כתת-מערכות

פרק ג - המשימה הלימודית והשפעתה על פעילות הגומלין בכיתה
א) מבנה המשימה הלימודית בלמידה שיתופית
ב) יחסי הגומלין במרכזי למידה

פרק ד' - פעילות גומלין מורה-תלמיד ואקלים הכיתה
פעילות גומלין בכיתה
דפוסי התנהגות שליליים של מורים הפגנת עליונות חשיבות עצמית
סוגי מנהיגות של מורים והשפעתם על אקלים הכיתה

פרק ה' - סיכום ומסקנות
סיכום
מסקנה אישית
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: העבודה נכתבה על ידי סטודנט שאינו דובר עברית כשפת אם. תיתכנה שגיאות
הגהה בעבודה.

קטע מהעבודה:

פעילות גומלין בכיתה היא תהליך בסיסי שאופיו חברתי וחינוכי כאחת. תהליך זה כולל את מכלול הדרכים שחברי הקבוצה מעבירים בהן מסרים לשם תקשורת ביניהם (יפה בר-טל, דניאל בר-טל, 1985).
פעילות גומלין מתרחשת באמצעות תקשורת מילולית ולא מילולית - דיבורים, קריאות, קולות, תנועות ידיים, הבעות פנים, תנועות גוף והתנהגויות מטוריות אחרות. פעילות גומלין בכיתה כוללת אפוא את כל סוגי התקשורת בין בני אדם שנמצאים בקבוצה קטנה, הרוצים להחליף מידע, לשמוע זה את זה להסביר, להשמיע, להבין לפעול יחד וכדומה (Wilkinson, 1982).
באופן כללי יש דמיון בסיס בין דפוסי פעולות הגומלין ובייחוד בכיתות מקבילות; כך למשל במרבית הכיתות המורה מכוון את פעילות הגומלין בכיתה יותר מהתלמידים, התכנים שעוסקים בהם מתמקדים בתכניות לימודיות וסביבה פיסית דומים.

תגים:

למידה · שיתופית · אקלים · כיתה · תיאוריות · מורים · תלמידים · חינוך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פעילות גומלין בכיתה", סמינריון אודות "פעילות גומלין בכיתה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.