היישום אינו מחובר לאינטרנט

השואה בספרות הילדים העברית של ימינו

עבודה מס' 067039

מחיר: 277.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת סיפור השואה בספרות הילדים העברית של ימינו - מהסיפור הלאומי לסיפור הפרטי.

6,357 מילים ,20 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

היצירה הספרותית מתרגמת תמונות עבר, הווה ועתיד למען קוראיה, וכך יוצרת ומעצבת את התודעה האישית והקולקטיבית גם יחד. ככזו, עוסקת הספרות בנושאים חברתיים, פסיכולוגיים, היסטוריים, ולאומיים בעלי חשיבות מכוננת במקום בו היא נוצרה. אחד הנושאים המרתקים ביותר, לטעמי, המשתתף ביצירות הספרות העברית בכלל, וזו לילדים בפרט, הוא השואה. המפגש בין ילדות כדבר תמים וטהור לבין זוועות השואה האכזרית והלא-אנושית, הוא מפגש איתו קשה להתמודד, אך עשוי לרתק ולאתגר את יוצרי ספרות הילדים, כמי שעוסקים במלאכה.
בחלוף השנים, מאז קיומה של ספרות השואה לילדים, חלו בה תמורות רבות שהשפיעו, שינו ועיצבו אותה, על כן, ניתן לראות בה סגנונות כתיבה שונים שהופיעו במרוצת הזמן. מחקרים רבים בתחום בדקו את אותן תמורות שחלו בספרות השואה לילדים - רובם עסקו בתקופות מוקדמות: תקופת מלחמת העולם השנייה, השנים הראשונות שלאחר המלחמה, שנות ה- 50 וה- 60 של המאה העשרים ומעט נכתב גם על שנות ה- 80 של המאה העשרים. יחד עם זאת, על אף שחלפו למעלה משישים שנה מסיום המלחמה, סופרי ילדים רבים ממשיכים גם היום בכתיבת ספרות העוסקת בשואה. מכיוון שטרם הוצע מחקר מקיף ומאורגן על ספרות הילדים של ימינו העוסקת בנושא השואה, החלטתי לנסות ולבחון לפחות חלק ממנה, בין היתר, מתוך הנחה כי ימצא שוני בינה ובין ספרות מקבילה לה מתקופות מוקדמות יותר. מטרתה של עבודה זו היא להציג את השינוי המרכזי שהופיע בשנים האחרונות, באופן הכתיבה לילדים בנושא השואה. כפי שאציג בהמשך העבודה, מחקרים שנעשו בתחום, גילו כי ספרות הילדים שדנה בנושא השואה ונכתבה בתקופתה או בשנים שלאחריה, שמה דגש מרכזי על הסיפור הלאומי, סיפור הקולקטיב. ההנחה שלי היא כי ספרות הילדים בת-זמננו העוסקת בשואה, מבטאת את הסיפור האישי, את המקרה הפרטי של היחיד. מחקר זה נסמך על חמש יצירות מתוך ספרות השואה לילדי הגיל הרך - גן חובה וכיתות א'-ב, שנכתבה משנות התשעים של המאה העשרים ועד היום: "המגירה השלישית של סבא"/ ג'ודי טל-קופלמן, 2002; "סבתא, מדוע יש לך מספר על היד?"/ סוזן ויס, 1997; "הסיפור של סבתא ילדה"/ סוזנה רווה, 2004; "צ'יקה הכלבה בגטו"/ בת-שבע דגן, 1991; ו"הסיפור של נילי"/ אראלה שרפיאן, 1998.
לאחר קריאה ביקורתית בספרים אלו, מצאתי כי אכן חל שינוי עם השנים, וספרות הילדים בת-זמננו שעוסקת בשואה, נכתבת בדגש על הסיפור האישי. עם זאת, סיפור זה מוצג לעיתים כחלק ממארג רחב יותר, מסיפור לאומי של קולקטיב - דבר המקבל מקום בעלילה, אך מזערי יחסית.

תוכן עניינים:
תוכן עניינים
1. מבוא
2. השואה בספרות הילדים העברית לפני שנות התשעים - רקע ומחקרים בתחום
3. השואה בספרות הילדים העברית החל משנות התשעים - מהסיפור הלאומי לסיפור האישי
3.1 מקרה מבחן 1 - "המגירה השלישית של סבא"/ ג'ודי טל-קופלמן, 2002
3.2 מקרה מבחן 2 - "סבתא, מדוע יש לך מספר על היד?"/ סוזן ויס, 1997
3.3 מקרה מבחן 3 - "הסיפור של סבתא ילדה"/ סוזנה רווה, 2004
3.4 מקרה מבחן 4 - "צ'יקה הכלבה בגטו"/ בת-שבע דגן, 1991
3.5 מקרה מבחן 5 - "הסיפור של נילי"/ אראלה שרפיאן, 1998
4. הקושי שבהצגת נושא השואה בספרות הילדים והדגשת הסיפור האישי כגורם תרפויטי
5. נוכחותם של שלושה דורות בספרי ילדים כגורם המסייע להדגשת הסיפור האישי-משפחתי
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

"אדורנו התבטא פעם בפכחון נורא כי: 'אין זה רק בלתי אפשרי אלא גם בלתי מוסרי לכתוב על אודות השואה'... אני מאמין באמונה שלמה שאמנות אינה יכולה להיות מבע לשואה. האמנות נוטלת את העוקץ מן הסבל. אסור ליצור ספרות יפה על השואה. כל נסיון למבע השואה באמנות מגמד את השואה ובסופו של דבר יוצר אמנות גרועה' " (רוזנפלד וגרינברג אצל כהן, 1988:151). התיזו מזהירה מפני חילולה של השואה מעצם הניסיון להפוך אותה לאמנות, לתת ביטוי אנושי לבלתי-אנושי. בעייתיות זו שיוחסה לכתיבה הספרותית על השואה המיועדת למבוגרים, אפיינה באופן בולט אף יותר את הכתיבה בנושא זה לילדים. אלא שבספרות שנכתבה לילדים, נוסף החשש הגדול כי תיאור זוועות השואה יפגע בנפשם של הילדים, יפתח בהם פחדים, יהרוס את תחושת הביטחון שלהם ויהווה, למעשה, טראומה עבורם (כהן, 1988). עם זאת, מאז השואה ועד היום, נראה כי התרבות והאמנות דווקא לקחו על עצמן לתת ביטוי לשואה, בדרכן שלהן. הקולנוע, התיאטרון, הציור, הפיסול והספרות, הם עדות לכך כי התבררה יותר ויותר ההכרה שמבע זה הכרחי, שהוא כלי יציב של הזיכרון המאפשר העברה בין-דורית.

תגים:

שואה · ספרות · ילדים · עברית · סיפור · אישי · לאומי · הפרטת · זיכרון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השואה בספרות הילדים העברית של ימינו", סמינריון אודות "השואה בספרות הילדים העברית של ימינו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.