היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליה ברמת הקידום התעסוקתי של נשים מול הגברים בישראל

עבודה מס' 065887

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהו המקור לבעיית האפליה בנושא תעסוקת נשים מול גברים

7,682 מילים ,13 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

הנשים בישראל, כמו גם הגברים, רוצים בקידום תעסוקתי. קידום זה מבטיח יוקרה, היררכיה חברתית גבוהה יותר, עניין יותר רב בעבודה, וכמובן שכר גבוה יותר. אולם הבעייתיות היא שנשים אינן מקודמות כמו הגברים.
על פי הנתונים, הרי נשים משתכרות בממוצע 77% משכר הגברם ורבות מהנשים המעוניינות בקידום לא מצליחות להתקדם. המדיניות המשפטית של הבטחת שוויון בעבודה נובע מההכרה הכללית בזכותן של קבוצות מיעוט בכלל, ושל נשים בפרט, לשוויון פוליטי וכלכלי בחברה. מדיניות זו באה לידי ביטוי החל בשנות ה- 50' באמנות בינלאומיות ובחקיקה של מדינות שונות.
מגילת העצמאות של ישראל הגדירה מפורשות את הכוונה להבטיח לכל אזרחי המדינה הגנה כנגד כל צורת אפליה ושם נכתב "מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין". מאחר ומדינת ישראל קמה בשנת 1948, ואת הנחותיה הבסיסיות נטלה מן המשפט האנגלי, וזאת בשל השפעת המנדט ומשום כך נולדה לתוך עולם משפטי הרואה בקבוצות מיעוט ובנשים "בני אדם". בנוסף המדינה הוקמה בתקופה שלאחר מלחמת העולם השניה, תקופה שבה הלך הרוח הבינלאומי לא ראה בעין יפה כל אפליה מטעמי גזע ומין וראה צורך בשוויון אנושי.
מאידך, מתבסס המשפט בישראל גם על המשפט העברי ההלכתי, ומכאן נוצרת דיכוטומיה בתחום שוויון נשים בפני החוק, ובית המשפט עומד בפני בעייתיות שמצריכה שילוב בין ישן לחדש בהתאמה לרוח התקופה.
למן שנות הקמת המדינה הלך הרוח היה שוויון ומניעת אפליה. בית-המשפט, במסגרת החוקים הקיימים, כל-אימת שהגיע מקרה של אפליה לדיון, נקט בגישה שהוסיפה ופיתחה את המקרה שנידון, למען המקרים העתידים. כל אלו יכלו לפעול בעיקר בתחום הציבורי. קושי רב קיים במערכות המשפטיות לפעול בתחום הפרטי למניעת אפליה. אך בתחום האפליה בעבודה הושם דגש רב יותר, משום שאפליה בעבודה מקרינה על תחומים אחרים בחיים. אך למרות כל אלו, עדיין קמים ומופיעים מקרים של אפליה בעבודה, ובעיקר אפליה על רקע מיני, ופגיעה בנשים הנובעת מאפליה.
מערכת המשפט בישראל מאופיינת בנטייה ברורה להגנה על נשים מפני כל אפליה לעיתים אף בצורה קיצונית בהשוואה למדינות אחרות, על-מנת לבלום ולמגר כל גילוי של אפליה בעבודה כלפי נשים. המציאות מוכיחה שקיים קושי רב בכך המצריך חקיקה ברורה שתקל על ההתמודדות הפרטנית של בתי-המשפט בנושא של אפליה בעבודה בעיקר על רקע של אפליית נשים לעומת גברים.

בימנו לנשים אין הון אנושי נמוך משל גברים אולם למרות זאת שכרן נמוך יותר, לפחות בחלק מהמקצועות. הרעיון העומד מאחורי עבודה זו, קרי שאלת המחקר אותה אנסה לבדוק, הוא מדוע נשים לא משתכרות כמו גברים ולא מקודמות בעבודה, למרות שההון האנושי שלהן שווה לגברים (הון אנושי השכלה); האם הדבר מהווה אפליה אסורה על פי החוק; האם החברה מתייחסת בכלל להון האנושי כמדד לקידום תעסוקתי.
העבודה תציג ראשית את הנתונים ואת המצב בצה"ל, שלהערכת כותבת העבודה הוא מקור הבעיה, ולאחר מכן יערך דיון.

תוכן העניינים
שאלת המחקר
אפליית נשים בצה"ל
אפליה בתעסוקה
3.1 הצגת הנתונים
3.2 מגמות בתעסוקת נשים בישראל
3.3 אפליה בתחום הרפואה
אפליית נשים בשל סדרי העדיפויות שלהן
4.1 גורמים כלכליים
4.2 גורמים חברתיים
4.3 הגורמים המניעים נשים לבחור במסלול הקריירה
4.4 מסלולי ניעות לקריירה נשית
סקירת החוקים
5.1 האירועים המרכזיים
5.2 חוק שוויון הזדמנויות בעבודה התשמ"ח 1988
5.3 חוק שכר שווה
5.4 חובת ייצוג הוגן בדירקטוריון
5.5 חובת ייצוג הוגן בשירות המדינה
5.6 הוכחת האפליה
5.7 העדפה מתקנה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חוק שירות הביטחון (1952) קבע מקצועות הסגורים לנשים בצה"ל בחלוקה לשלוש תחומים:
1.תפקידי לחימה.
2.מקצועות שתנאי השירות הסביבתיים בהם אינם מתאימים לחיילות.
3.מקצועות הדורשים כושר פיזי.
בשנת 1987 ביטלה הכנסת את הסעיף בחוק שירות הביטחון שהסמיך בעבר את שר הביטחון לקבוע תקנות לשירות נשים בצה"ל. עם ביטול הסעיף נשמט למעשה גם הבסיס החוקי לפקודות המטכ"ל בנושא זה, ולמעשה אין כיום מניעה חוקית לשירות קרבי לנשים. פקודת המטכ"ל בנושא זה, אינה מושפעת מן ההיתר, וכך לא השתתפו נשים בצה"ל בתפקידים קרביים.
ביולי 2000 התקבל בכנסת חוק המשמיט סופית את הקרקע מתחת לאלו שנתלו בהבדלי המינים לצורכי אפליה, עם קבלת חוק שירות הביטחון*1 . הצעת החוק כפי שהובאה היתה גם על דעתם של גורמי צה"ל ונעשתה בשיתוף עמם, ועם משרד המשפטים.
-------------------------------------------------------------------
*1 - תיקון מספר 11) (שירות נשים) התש"ס- 1999

תגים:

הפליה · מגדר · אישה · גבר · אפליה · מתקנת · מופלת · לרעה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליה ברמת הקידום התעסוקתי של נשים מול הגברים בישראל", סמינריון אודות "אפליה ברמת הקידום התעסוקתי של נשים מול הגברים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.