היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליה מתקנת בקרב נשים

עבודה מס' 068725

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון באפלית נשים והצגת הטיעונים בעד ונגד העדפה מתקנת.

7,351 מילים ,34 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

בימינו הגבר תופס מקום נרחב בעולם: יש יותר גברים במשרות ניהוליות, השכר של הגבר גבוהה יותר עבור אותן משרות שנעשות בידי גברים ונשים. מספר הנשים התופסות מקום במוסדות כמו הכנסת, הממשלה והרשויות הינו אפסי כמעט. "תקרת הזכוכית" סוגרת בפני נשים תפקידים בעלי יוקרה ותפקידים בכירים. המסר הוא שהמין הנשי הינו נחות יותר. כך נוצר מעין מעגל קסמים - התדמית הנמוכה, שיסודה בשונות ביולוגית, גורמת להפליה וההפליה מאששת את הסטריאוטיפים על נחיתות האישה.
נשים הנכנסות לשוק העבודה נעשות בהדרגה דומות לגברים בהבדל אחד, להן אין בבית מישהי שתדאג לצורכי הבית. הנשים נאלצות להתגמש ולהסכים לכללים המותאמים לדפוס עבודה גברי ונעשות שוב תלויות בגברים, הן מתאימות עצמן לדפוס עבודה גברי אף שאיננו מתיישב עם צורכיהן, הן רוצות לזכות להשתתף בעולם הגברים.
העדפה מתקנת בעד או נגד?
האם התפתחותה של העדפה מתקנת תורמת למעמדן של הנשים בחברה או גורמת לאפליה חריפה יותר?
העדפה מתקנת מתייחסת למדינות הדורשות מארגונים לנקוט פעולה וליישם תוכניות המכוונות לקבוצות יעד מסוימות, אשר מיועדות לפצות על אי שוויון ולשפר את מצבן. האם נקיטת פעולה משפרת את מצבן של הנשים או בעצם משמרת את הסטאטוס-קוו המפלה? האם הפער וחוסר השוויון מוצדק מעצם היותן אמהות, המחלקות את עצמן בין הקריירה לאחזקת המשפחה?
הנימוקים בעד ונגד העדפה מתקנת מתייחסים לשלושה היבטים מרכזים של הסוגיה: היבט הצדק והשוויון המהותיים, היבט הצדק החלוקתי והיבט הצדק התועלתני (בן ישראל , 1998).
בעבודה זו אסקור את הפערים בין גברים ונשים לפי תפיסות חברתיות וביולוגיות. אסביר על תפקידי מגדר של גברים ונשים וסטריאוטיפיים המציגים לנו את התפיסות החברתיות ,הגורמות לאי שוויון בעולם העבודה. מכאן להגדרת העדפה מתקנת כיצד משיגים אותה, וממה היא מורכבת. אסביר את מעמדן של הנשים בפוליטיקה - נושא בעל חשיבות מכיוון שפוליטיקה נימנת עם קבוצות סטטוס גבוהות בחברה ויש לבדוק מהו שיעור הנשים בקבוצות אלה. אנסה להרחיב את הנימוקים בעד ונגד העדפה מתקנת וכן אנסה לענות על השאלה כיצד ניתן לשפר את מעמדן של הנשים ללא פעולה כוחנית ?

ראשי פרקים:
הקדמה
התפיסה הפטריארכאלית, פערים בין גברים ונשים
גבר, אישה וסטריאוטיפים מגדריים
אי שוויון בעולם העבודה
העדפה מתקנת מהי?
ייצוג נשים בפוליטיקה
השיקולים בעד ונגד העדפה מתקנת
מגמות שינוי
הפעולות והתפיסות הנדרשות לקידום נשים בשוק העבודה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מנקודת מבט פרוידיאנית, הבדלים פסיכולוגיים בין המינים הם תוצאה של הבדלים במערכות הרבייה של הזכר והנקבה (Golombok & Fivush, 1994). גורלו של הפרט נקבע, אם כן, על-פי הבדלים ביולוגיים.
אולם כאשר פרויד החל לפתח את רעיונותיו בנוגע להתפתחות המגדר, בתחילת המאה ה- 20, מעולם לא הועמדה בספק ההנחה שנשים מוכרחות לחוות הריון על מנת להביא ילדים לעולם. הנחתו של פרויד לא עמדה במבחן המציאות עם תהליך כניסתן של נשים לשוק העבודה בשנות ה- 40, שהוכיח כי הבדלים ביולוגיים אינם מחייבים תפקידי מין מסורתיים, והועמדה שוב בספק בסוף המאה ה- 20, עם התפתחות טכנולוגיות רבייה שאפשרו הפריות מבחנה ופונדקאות (שם).
אולם, התיאוריה הפסיכואנליטית שירתה את המשך קיומם של תפקידי המין המסורתיים בצורות אחרות. כך למשל, התיאוריה גורסת כי על מנת להפוך לגברים, על ילדים זכרים לדחות את הצד הנשי שבתוכם (Lorber, 1994).

תגים:

אפליה · אפליית נשים · אי שוויון מגדרי · שוויון · עולם העבודה · אשה · נשים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליה מתקנת בקרב נשים", סמינריון אודות "אפליה מתקנת בקרב נשים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.