היישום אינו מחובר לאינטרנט

עמדות כלפי הפרטת נמלי הים בישראל

עבודה מס' 071144

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הנושא וסקר שהועבר ל-64 נבחנים.

6,786 מילים ,14 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

"הרפורמה החשובה ביותר ומהגדולות בתולדות המדינה, הרפורמה בנמלי הים, יצאה לדרך. מעתה, יהיו שלוש חברות נמל אשדוד, חיפה ואילת שיתחרו זו בזו על ליבו של הלקוח - תחרות שתביא למתן שירות טוב יותר ללקוחות הנמלים. בכך הגיע לסיומו מונופול הנמלים שהיה קיים 55 שנים" (משרד האוצר, 2005).
אף שהפרטה היא מונח חדש יחסית, בשלושים השנים האחרונות היא אחת התופעות שהשפיעו ביותר על חיי הכלכלה והחברה בעולם. מאמר זה יגדיר את ההפרטה, יסקור את התפתחותה ברחבי העולם בעשורים האחרונים, יעמוד על מאפייניה המרכזיים ויבחן את הסוגיה ואת הטיעונים בעד ונגד הפרטת נמלי הים בישראל (מכון ישראלי לדמוקרטיה, 2013).
ברק (2013) טוען כי הרוב המוחלט של הנמלים בעולם הם בבעלות מלאה של הממשלות. הממשלות גם שולטות בטיפוס נמל המכונה "נמל של בעל בית", המנוהל על ידי רשות הנמל הממשלתית, האחראית לפיתוח מתקני התשתית שלו. בנמל כזה משולבים גורמים פרטיים, העוסקים בתפעולו - בעיקר בהטענת האוניות ופריקתן באמצעות ציוד שבבעלותם. מכאן, שיש מגוון של שילובים בין אחריות ובעלות מדינה לבין תפעול יום יומי של נמלים באמצעות קבלנים מקצועיים למשימות מוגדרות. שילובים אלה נקבעים על פי ההיסטוריה, הפוליטיקה, יחסי העבודה ותפישת ניהול המדינה.
מחקרים רבים לא מצאו כל קשר בין בעלות על נמל ליעילותו. בכלל אלה מחקר שפורסם באתר מאמרי המחקר של ה-OECD, שמצא כי נמל חיפה נמנה עם הנמלים היעילים ביותר בעולם במה שנוגע לשינוע מהיר של מכולות, זמן המתנה קצר של האוניות וניצול יעיל של מנופי השינוע, אך הוא בלתי יעיל בשינוע חיטה בתפזורת. זאת ועוד, חברה בינלאומית למחקר כלכלי, העוסקת גם בחקר נמלים, מצאה, כי לנמל חיפה כושר תפוקה גבוה יותר, שאינו מנוצל מפני שאין די אוניות הפוקדות אותו. החברה גם קבעה, כי "עלויות הקמה של שני נמלים מקזזות לעשרות שנים כל יתרון של יעילות שייווצר". המחקר באתר ה-OECD מצא, שהנמלים של סין העממית הם מהמובילים ביעילותם בעולם, ואלה אינם נמלים פרטיים. המחקר לא מנה בעלות פרטית על נמל בין הסיבות ליעילותו (ברק, 2013).
טבת (2013) טוען כי למדינת ישראל 3 נמלים ימיים: אשדוד, חיפה ואילת. סחר החוץ של המדינה מתנהל רובו ככולו באמצעות נמלי הים. לפי הגדרת משרד התחבורה, הנמלים הם צינור החמצן של המדינה שדרכו עוברים 99% מתנועת המטענים אל ישראל וממנה. עד שנת 2003 נוהלו הנמלים באמצעות רשות הנמלים במשרד התחבורה. בשנת 2003 החליטה הממשלה שהגיע הזמן לשנות את מבני הנמלים כך שיהפכו לחברות נמל ממשלתיות עצמאיות שיופרטו בהדרגה. במקביל הוחלט עוד להקים את החברה הממשלתית "חברת נמלי ישראל" שתנהל את נכסי הנמלים. לצד כל אלה הוקמה במשרד התחבורה, רשות הנמלים והספנות שתפקח ותסדיר את הפעילות בנמלים ובענף הימי בכללו. הליך החקיקה של הרפורמה הושלם בשנת 2004 וחוקק חוק רשות הספנות והנמלים. בעקבות החוק החדש רשות הנמלים הקודמת פורקה. טבת (2013) טוען כי במקומה הוקמו 3 חברות ממשלתיות לתפעול ולניהול הנמלים והן: חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד וחברת נמל אילת. חברת נמלי ישראל הופקדה על שמירת הנכסים, ניהולם ופיתוחם לי שיקולים כלכליים ומסחריים. משרד האוצר, השושבין של המהלך, פרסם באמצעות שר האוצר את האני מאמין שלו והתיימר להעריך באופטימיות, שתתקיים תחרות בריאה בין הנמלים, המחירים יוזלו, השירות לצרכן בארץ ובחו"ל ישופר, השקט התעשייתי יובטח לשנים רבות בלי שביתות וסגירת הנמלים על ידי ועד העובדים.
לאור הדברים עד כה, בחרתי תחילה לבחון את מהות הפרטת נמלי הים בעולם ולאמוד על היתרונות והחסרונות שנבעו ממהלכים אלה. בשלב הבא לבחון את נושא הפרטת נמלי הים בישראל לעומק ולהציג את המשמעויות העולות מתוך מהלך ממשלתי שכזה. בחלק השני של המחקר, אבחן את סוגיית ההפרטה בקרב מדגם מייצג של אזרחי המדינה אשר בא לבחון כיצד האזרחים רואים את הצורך בהפרטה והאם הם תומכים במהלך שכזה או מתנגדים לו.
חילקתי את השאלונים בקרב אוכלוסיית המחקר לכל עובר אורח אשר היה מעוניין לקחת חלק במדגם בנושא הנ"ל. הבהרתי למשתתפי המדגם את הצורך בעריכת המחקר ומהותו, תוך הבטחת אנונימיות מלאה, וכן הדגשתי כי המחקר נערך לצורך עבודת מחקר לתואר ראשון במנהל עסקים. חלוקת השאלונים התבצעה במהלך חודשים מאי-יוני 2014.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 רקע- תהליכי הפרטה שונים בעולם
3.2 הפרטת נמלי הים בעולם
3.2.1 דגם 'בעל הבית' בעולם
3.3 מבחן מקרה במדינת טייוואן
3.4 הפרטת נמלי הים של ישראל
3.5 יתרונות מול חסרונות תהליך ההפרטה בישראל
3.6 תוצאות ניסיון ההפרטה בישראל
3.7 סיכום פרק הסקירה הספרותית
3.7.1 היבט קידום התחרות בענף
3.7.2 היבט יחסי העבודה בענף
3.7.3 היבט פוליטי
4. פרק המחקר
4.1 שאלת המחקר
4.2 השערות המחקר
4.3 אוכלוסיית המחקר
4.4 שיטת המחקר
4.5 כלי המחקר
4.6 שיטות סטטיסטיות
4.7 תיאור ופירוט השאלונים
4.8 הליך המחקר

5. ממצאים
5.1 אפיון הנשאלים-נתונים אישיים
5.2 סטטיסטיקה תיאורית של משתנה הצורך בהפרטה
5.3 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנה החדש "הפרטה
5.4 בחינת קשרים- כיוונם ועצמתם
5.5 בחינת הרגרסיה במחקר
5.6 סיכום עיקרי הממצאים
6. דיון ומסקנות
7. ביבליוגרפיה
8. נספח

קטע מהעבודה:

הטיס-רולף (2004) טוען כי בריטניה היא הדוגמה המובהקת ביותר להפרטה, ובה גם נכנס לשימוש מונח זה (באנגלית- privatization) בראשית ימי שלטונה של תאצ'ר. עד 1997 הפריטו הממשלות השמרניות של תאצ'ר וג'ון מייג'ור את רוב השירותים והתעשיות שהיו בשליטת הממשלה, ובכלל זה את שירותי התחבורה, הגז, החשמל, המים והתקשורת. לפי ההערכות, שווי ההפרטות בבריטניה בשנים 1980-2000 הוא כ-153 מיליארד דולר, שהם כ-15% מסך כל שווי ההפרטות בעולם בתקופה זו. בעקבות בריטניה צעדו, בעיקר בשנות התשעים, גם מדינות אחרות במערב אירופה כמו גרמניה, איטליה, ספרד, פורטוגל וצרפת. במקרים רבים דווקא ממשלות סוציאל-דמוקרטיות קידמו את ההפרטה, ועובדה זו מוכיחה את הקונצנזוס הפוליטי הרחב שמגמה זו זכתה לו (הטיס-רולף, 2004; 2001 ,William and Jeffry).

תגים:

ישראל · הפרטה · נמל · נכסים · מסחר · נמלי ישראל · ניצול · פולטיקה · משק · טווח · שינוע · ניהול · חברה · רשויות מקומיות · שוק התעסוקה · ועד · סקר · שאלון · עמדות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עמדות כלפי הפרטת נמלי הים בישראל", סמינריון אודות "עמדות כלפי הפרטת נמלי הים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.