היישום אינו מחובר לאינטרנט

מחירי הדיור בישראל

עבודה מס' 071039

מחיר: 399.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם גורמי ההשפעה על מחירי הדיור בישראל בשנים 2000-2019?

5,203 מילים ,17 מקורות ,2021

תקציר העבודה:

הצורך בדיור הולם הוא אחד מהצרכים הבסיסיים של האדם, והזכות לו מוכרת כאחת מהזכויות החברתיות הבסיסיות. זכות זו מהווה חלק מאגד הזכויות החברתיות בישראל, בין היתר מכוח האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות, שישראל צד לה. כך גם בית המשפט העליון קבע לא אחת, כי היעדר קורת גג עולה כדי פגיעה בכבודו של אדם, שהינו ערך חוקתי מוגן על פי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובין היתר נקבע כי "אדם המתגורר בחוצות ואין לו דיור, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע"‏‏‏.
משבר הדיור מצוי על סדר היום הציבורי זה כמה שנים. משבר זה משפיע על רווחתם של תושבים רבים במדינה; הוא נדון בהחלטות ממשלה, בדיוני הכנסת, בתקשורת ובאקדמיה, והיה לאחד מהנושאים המרכזיים של המחאה החברתית בקיץ 2011. עד לאחרונה, טרם התפרצות משבר הקורונה בישראל בחודש מרץ 2020, עדיין נמשכה מגמת העלייה במחירי הדיור ומשבר הדיור עדיין לא בא על פתרונו.
ישנם פרמטרים כלכליים וחברתיים רבים המשפיעים על מחירי הדיור. חלק מפרמטרים אלה מושפעים באופן ישיר ממדיניות ממשלת ישראל ואילו חלקם מושפעים מביקוש מול היצע אשר תלויים בגורמים מתווכים רבים. לאור דברים אלה, מטרת המחקר הנוכחי הינה לבחון את גורמי המקרו המשפיעים על מחירי הדיור בישראל. על מנת לענות על סוגיה מחקרית זו, המחקר בנוי באופן הבא: בחלק הראשון של המחקר מופיעה סקירת הספרות הסוקרת תחילה את משבר הדיור בארץ, את המגמה של משבר הדיור בשנים האחרונות וכן את הגורמים למגמה זו מהיבטים כלכליים וחברתיים.
החלק השני של המחקר הינו פרק המתודולוגיה אשר סוקר את משתני המחקר הבלתי תלויים המשפיעים על מחירי הדיור לאורך העשור האחרון, כגון רמת האבטלה, גידול האוכלוסיה וכמות דירות חדשות (ביקוש והיצע), שכר ממוצע במשק והכנסה פנויה, כמות משקיעים בדיור וריבית בנק ישראל.
אני מוצא בחקר נושא זה חשיבות רבה בשל העובדה כי נושא יוקר הדיור בארץ משפיע גם עלי באופן ישיר כאזרח המעוניין לרכוש בית במחיר הוגן, תוך יכולת עמידה בהחזרים החודשיים, ולאור התחזית הנראית כי מחירי הדיור בארץ עדיין נמצאים במגמת עליה, אמנם מתונה יותר מבעבר, אך השכר הריאלי שנשחק עדיין מרחיק כל יום שעובר את החלום לבעלות על דירה בישראל.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. סקירת ספרות
2.1 מחירי הדיור בישראל
2.2 גורמי השפעה על מחירי הדיור בישראל
2.2.1 התחלות הבניה וכמות דירות למכירה
2.2.2 שכר ממוצע והכנסה פנויה
2.2.3 גידול באוכלוסייה
2.2.4 משקיעים בענף הדיור
2.2.5 ריבית בנק ישראל
2.2.6 מדד תשומות הבניה
3. שיטת המחקר
3.1 משתני המחקר
3.2 שיטת המחקר
3.3 כלי המחקר
3.4 שיטות סטטיסטיות
3.5 לוח משתנים
4. ממצאים
4.1 בחינת קשר בין משתנים
4.2 רגרסיה מרובת משתנים
5. דיון ומסקנה
6. ביבליוגרפיה
7. נספחים
7.1 התחלות בניה
7.2 בניינים חדשים למגורים
7.3 מחירי דיור ממוצעים לפי מחוזות
7.4 שווי דירות בבעלות בערים מעל 100 אלף תושבים
7.5 אחוז הגרים בדירות שכורות בישובים מעל 100 אלף תושבים
7.6 הרכב הכנסה כספית ברוטו למשק בית

קטע מהעבודה:

דיור הוא צורך אנושי בסיסי (King, 2003; Wong & Yap, 2003‏). המדינה היא אחראית לגיטימית לכך שיש להקנות לאזרחי המדינה גישה הולמת לדיור במחיר נאה (Wong & Yap, 2003). על מנת למדוד את מחירי הדיור קיימות נוסחאות רבות, כאשר ארבעה גופים רשמיים מספקים כיום בקביעות נתונים המצביעים על המגמות השונות במחירי הדירות בישראל: השמאי הממשלתי בודק את מחיריהן של דירות 4 חדרים חדשות וישנות ב-61 ערים שונות ומפרסם אותן אחת לרבעון. הרכב הדירות הנסחרות משתנה מבדיקה לבדיקה. מדד זה אינו כפוף לחוקי הסטטיסטיקה. לכן, כאשר הוא מגלה ערים שבהן נרשמו חריגות משמעותיות ברמות המחירים או בהיקפי המכירות, בדרך כלל בעקבות מבצע מכירות חד-פעמי, הן מוצאות מהמדד וחוזרות רק כשהן מתייצבות כעבור מספר חודשים (מכון גזית-גלוב, 2015).

תגים:

דיור · שוק הדיור · דירות · מחירים · משבר · אבטלה · אוכלוסיה · ריבית · בנק ישראל · משכנתא · משקיעים · דירות · יוקר המחיה · שיכון · בנייה · בינוי · שכירות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מחירי הדיור בישראל", סמינריון אודות "מחירי הדיור בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.