היישום אינו מחובר לאינטרנט

משבר שוק הדיור בישראל

עבודה מס' 071193

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגורמים העיקריים לעליית מחירי הדיור בישראל ב-30 שנים האחרונות.

5,145 מילים ,21 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

דיור הוא צורך אנושי בסיסי. המדינה היא אחראית לגיטימית לכך שיש להקנות לאזרחי המדינה גישה הולמת לדיור במחיר נאה. מחירי הדירות בישראל עלו בחמש השנים האחרונות עלייה חדה: מדצמבר 2010 עד ינואר 2015 נרשמה בהם עלייה ריאלית של 60 אחוזים - קצב שנתי ממוצע של כ-12 אחוזים, הרבה מעבר לקצב עלייתם בטווח הארוך מתוך בחינה של תקופה רחבה יותר. על רקע זה יש חשש שעליית המחירים מנותקת מגורמי היסוד של השוק ומבוססת על ציפיות לרווחי הון, כלומר שמדובר 'בבועה' בשוק זה. בועה זו במחירי הדירות מוגדרת כפער בין המחיר בפועל ל"מחיר הפונדמנטלי", ועל כן תלוי בגורמי הביקוש וההיצע בשוק הדיור וכן בריביות המשפיעות על שיעורי ההיוון. במצב של בועה בשוק הדיור בישראל, כפי שמסתמן בשנים האחרונות, עליית מחירי הנכסים מונעת בעצם מציפיות המזינות את עצמן, כלומר מן נבואה המגשימה את עצמה או במילה אחרת אפקט הפיגמליון.
הצפי לעליית מחירי הנכסים מביא למעשה לגידול הביקוש לדירות בקרב המשקיעים בענף הדיור וזאת מתוך רצון של משקיעים לייצר רווחי הון, על אף המגמות החוקיות שעולות כיום בכנסת למיגור התופעה או צמצומה בקרב המשקיעים. עליית ביקוש זו מביאה עימה לעליית מחירי הנכסים, ובכך הציפיות מתגשמות גם אם גורמי היסוד בשוק אינם תומכים בעליית המחיר. על בסיס הגדרה זאת של בועת מחירים, אבחן בעבודה זאת את קיומה של בועה במחירי הדיור בישראל בהתאם לגישות המקובלות בספרות ובהתאם למספר גורמים מסבירים שונים אשר יכולים להצביע בהקשרם על מגמת מחירי הדיור בישראל.
בחלק הראשון של עבודתי אציג סקירת ספרות אשר סוקרת ומגדירה את מצב הרקע למחירי הדירות בישראל, את הגורמים העיקריים אשר באים בקשר חיובי ושלילי עם מחיר הדיור ואת המענה שניתן לסוגיה זו על ידי הממשלה. בנוסף, בחלק זה אציג מספר מחקרים העוסקים במחירי הדיור בסינגפור ואבחן את צד ההיצע וצד הביקוש של דירה בישראל וכיצד אלה, במערכת שיווי המשקל, משפיעה על מחירי הדיור בארץ.
בחלק השני אביא סקירת הספרות. בנוסף, בחלק זה אציג את מגבלות המחקר והצעות למחקרי המשך נוספים אשר יכולים לשפוך אור נוסף על סוגיית המחקר הנוכחית.
נושא זה מקבל חשיבות רבה בימינו בשל העובדה שיותר מבעבר, חשיבות הדיור ומתן ההזדמנות לכל אזרח לקנות דירה במדינת ישראל צריכה להיות בראש סדר העדיפות של ממשלת ישראל. המצב הנתון בו אזרחים רבים עובדים במשך שנים רבות, מרוויחים משכורות נאות ועדיין לא יכולים לרכוש דירה אינה מתקבלת על הדעת בשום מדינה מתוקנת.
לאור הדברים שציינתי עד כה, בחרתי לבחון ולנסות לענות על שאלת החקר המובילה בעבודה זו והיא: מהם הגורמים העיקריים לעליית מחירי הדיור בישראל ב-30 שנים האחרונות?

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1. משבר הדיור בישראל רקע.
2.2 בחינת הגורמים המשפיעים על מחירי הדיור
2.2.1 ביקוש והיצע
2.2.2. גורמים חיצוניים
2.3 השלכות מחירי הדיור בהיבטים כלכליים וחברתיים
2.4 ענף הדיור בסינגפור- מקרה מבחן
3. דיון ומסקנות
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

שוק הדיור מתנהג באופן מחזורי, ובעשור האחרון התנהגותו מנוגדת למחזוריות העסקים של כלל המשק. חלקו של ענף הדיור בתוצר העסקי ירד מ-3.9% בראשית העשור עד שפל של 9.6% בשנת 2005. בשנת 2006 חלה תפנית, ותוצר הענף גדל עד כ- 3.7% בשנת 2008, אולם הגידול בהשקעות בבנייה למגורים לא בא לידי ביטוי במספר הדירות שבנייתן החלה, אלא בגידול בשטח דירה ממוצעת (דוברמן, יכין וריבון, 2010).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משבר שוק הדיור בישראל", סמינריון אודות "משבר שוק הדיור בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.