היישום אינו מחובר לאינטרנט

משבר קובה - משבר גרעיני דיפלומטי אסטרטגי

עבודה מס' 070369

מחיר: 104.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח המשבר וקבלת ההחלטות.

6,437 מילים ,13 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

ב-17 ביולי 1945 ניסתה ארה"ב בהצלחה את פצצת האטום הראשונה. כבר ב-6 באוגוסט באותה שנה הטילו מטוסים אמריקניים פצצה כזאת על העיר הירושימה ביפאן. נזקי הפיצוץ האטומי האחד בהירושימה היו שווי ערך לנזקי 15,000 טון חומר נפץ רגיל, וגרמה ל 78,000 אבדות בנפש, לפציעתם המידית של כ- 90,000 ולפגיעות נוספות רבות בטווח הארוך בעקבות הקרינה. ב- 9 באוגוסט הוטלה פצצת אטום נוספת על העיר היפאנית נגסאקי, שנזקיה היו איומים לא פחות. שתי פצצות אלה, שהיו לראשונות ולאחרונות שהוטלו עד היום, מציינות את ראשית העידן הגרעיני - עידן הנשק להשמדה המונית שונה משהכיר העולם עד כה.
כוח ההרס של נשק זה, המסוגל בתוך שניות להפוך עיר לעיי חורבות והמותיר אחריו נזק למשך דורות, הכניס שינוי מהותי באופי הלחימה ובאסטרטגיית המלחמה והשפיע, השפעה עמוקה על אופי היחסים הבין לאומיים.
העובדה שלא התרחשו התנגשויות צבאיות ישירות, בין ארה"ב לברה"מ, שתי המעצמות שהיו ברשותן המאגרים הגדולים ביותר של נשק לא קונוונציונאלי, הוביל מומחים מסוימים למסקנה, כי דווקא מצבורים אלה, על פוטנציאל ההסלמה הטבוע בהם, אילצו את מעצמות העל למתן את התנהגותן ואת אמדתן כלפי מלחמה בכלל.

בעבודה זו אעסוק במשבר גרעיני - משבר הטילים בקובה, וההתמודדות עימו. תחילה אסקור את הסרט "13 יום" ואשווה את ההתרחשויות בו למציאות, לאחר מכן אנתח את התהליכים והאילוצים שהשפיעו על התגובה האמריקנית להצבתם של הטילים הסובייטים בקובה כחלק חשוב בהבנת המשבר וקבלת ההחלטות שנעשו בו. פן נוסף שאעסוק בו יהיה המפגש בין הדרג המדיני לצבאי, תחום זה השתנה לאחר פיתוח הנשק הגרעיני וממשבר זה ניתן ללמוד רבות אודות מערכת היחסים בין הדרגים האלו. אסכם את העבודה בשני נושאים, האחד, תוצאות המשבר על פי מדינות. השני, סיכום דרך הטיפול במשבר.

תוכן עניינים:
מבוא

סיפור הסרט - "13 יום" / "THIRTEEN DAYS"

הסרט "13 יום" מול המציאות
א. שיח בין מדינות
ב. מספר הטילים
ג.קטגוריות של דרכי פעולה שנשקלו
שב ועל תעשה
דיפלומטיה
פניה חשאית לקסטרו
פלישה
מהלומה אווירית נקודתית
הסגר
ד. ההסגר
ה. נאום הנשיא אל העם האמריקני ב- 22 באוקטובר

ארה"ב - תהליכים ואילוצים שהשפיעו על התגובה האמריקנית להצבתם של הטילים הסובייטים בקובה
הבחירות לקונגרס
שיטת קבלת החלטות
אילוצים אידיאולוגיים ומוסריים
ביורוקרטיה
הצבא
הקונגרס
קבוצות לחץ
דעת הקהל
אמצעי התקשורת

אופן קבלת החלטות במדיניות חוץ בעת המשבר בממשל קנדי
ההנחות שעומדות בבסיס המודלים
דגם מדיניות רציונלית
דגם תהליך ארגוני
דגם פוליטיקה ביורוקרטית

מפגש הדרג המדיני והצבאי
עמימות המטרות המדיניות
יתרון פסיכולוגי
יתרון מקצועי
ציווים טכניים וצבאים
דיווח של אנשי צבא

תוצאות המשבר
מבחינת ארה"ב
מבחינת ברה"מ
מבחינת קובה

סיכום - המשבר והטיפול בו
ביבליוגרפיה

* הערת מערכת: מקורות העבודה אינם עדכניים.

קטע מהעבודה:

הסרט משקף היטב את ההתרחשויות שקרו במציאות אך מצאתי לנכון להביא כאן כמה אי דיוקים ופרוט של כמה מן ההתרחשויות אשר ימחישו בצורה ברורה יותר את הקשיים שטמן בחובו משבר זה, ובכלל את מורכבותו.

א. שיח בין מדינות - במציאות השיח בין המדינות היה הרבה יותר פורה מאשר המתועד בסרט וכלל איגרות שונות בין גורמים שונים, לדוגמא: מכתבים בין או-תאנט לבין קנדי, בין או-תנאט לבין כרושצ'וב ובין קנדי וכרושצ'וב. לעומת זאת בסרט היו את שני המכתבים מכרושצ'וב ואת שיח עם הדיפלומט כאמצעי להעברת מסרים.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משבר קובה - משבר גרעיני דיפלומטי אסטרטגי", סמינריון אודות "משבר קובה - משבר גרעיני דיפלומטי אסטרטגי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.