היישום אינו מחובר לאינטרנט

משבר קופות הגמל 2008-2010

עבודה מס' 068896

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור המשבר בשוק ההון שהחל בשלהי 2007 ונמשך עד היום.

3,764 מילים ,6 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

משבר ענף קופות הגמל בישראל החל בשלהי 2007 והגיע לשיאו ברבעון האחרון של שנת 2008. שנת 2008 הייתה שנה קשה הן עבור הכלכלה העולמית והן עבור הכלכלה הישראלית. תחילת המשבר הינה בכלכלה האמריקאית, כתוצאה ישירה ממשבר ה"סאב -פריים" בשוק הנדל"ן והאשראי בארה"ב, הנפילה בשוק הנדל"ן הובילה לצניחה בשעריהן של אגרות החוב. במקביל, האמירה במידה ניכרת הריבית שנתבעה על ידי בנקים תמורת הלוואות לגופים שהיו קשורים לשוק המשכנתאות. במצב זה, הצטמצמה מאוד יכולתם של גופים פיננסיים לגייס כספים לצורך פעולתם השוטפת, כשבמקביל הם נדרשים לפרוע את אגרות החוב שלהם. מצב זה של "מחנק אשראי" הוביל לקריסה של בנקים למשכנתאות ובתי השקעות אשר השקיעו בבנקים אלו, דבר אשר גרם למשבר חריף בשוק ההון האמריקאי, חלחל לכלל השווקים בעולם ובניהם אף למשק הישראלי.
עד שנת 2005, התאפיין שוק ההון בישראל בריכוזיות גבוהה של מערכת הבנקאות בשוק וניגוד עניינים מובנה אשר היוו פגיעה משמעותית בשוק תחרותי חופשי ומשמעותה העיקרית עבור הצרכן היא ניצול חוסר אפשרות העומדת בפניו ואי קיום אופטימאליות בשווקים, בעיית הריכוזיות גוררת עמה בעיות שונות כגון: ניגוד העניינים, תלות בין המגזר העסקי למערכת הבנקאית.
כחלק מהניסיון "להלחם" בתופעה זו הוקמה ועדת בכר אשר מטרתה העיקרית הייתה הפחתת הריכוזיות של המערכת הבנקאית בשוק ההון.
כתוצאה מיישום רפורמת בכר בסוף שנת 2006, קופות הגמל נמכרו על ידי הבנקים לגופים פרטיים כגון בתי השקעות וחברות ביטוח, גופים אלו ביקשו להשיג תשואות גבוהות לקופות שמנוהלות על ידם וכתוצאה מכך הועלה אחוז החשיפה למניות ואגרות חוב קונצרניות.
כאשר פרץ המשבר בשוק ההון, אחוז החשיפה היה גבוה מאוד, והירידה בבורסה הביאה להפסדים רבים ופגיעה קשה בכספי העמיתים בקופות הגמל השונות.
המשבר בשוק ההון פגע לא רק במשקיעים מנוסים בשוק המניות והאג"ח, אלא פגע גם בשכבות אוכלוסייה רבות אשר השקיעו את מיטב כספם שנחשבו כהשקעה סולידית ובטוחה. חוסר אמון ופאניקה הם הסיבות העיקריות להמשך התגלגלותו של המשבר בשווקים.
ברבעון הראשון של 2009, כתוצאה מהתאוששות הבורסות בעולם ובישראל והתאוששות בשוק אגרות החוב הקונצרניות, ניתן לראות התאוששות בתשואות של קופות הגמל.

בעבודה זו אפרט על הרקע למשבר קופות הגמל בישראל, על תוצאות המשבר והשלכותיו עבור ציבור החוסכים והמשקיעים בישראל, התאוששות המשק ברבעון הראשון של 2009 ובעקבותיו גם עלייה בתשואות קופות הגמל, על הצעדים שננקטו ע"י משרד האוצר ובנק ישראל ליציאה מהמשבר והשבת אמון הציבור בענף קופות הגמל.

כל מקורות העבודה הם מקורות אינטרנט (אתרי משרד האוצר, בנק ישראל, דה-מרקר וכד').

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מהי קופת גמל
3. רפורמת בכר והשפעותיה על משבר קופות הגמל
3.1.מטרות הרפורמה
3.2.המלצות הוועדה בנוגע לקופות הגמל
3.2.1הפרדת קופות הגמל מהבנקים
3.2.2.הגבלת הריכוזיות
3.2.3. דמי ניהול ועמלות הפצה
3.2.4.כללי פיקוח ואכיפה בנושא קומות הגמל
3.3.שוק קופות הגמל בישראל לאחר יישום המלצות
3.3.1.מכירת קופות הגמל
3.3.2.תיקון 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים
4. משבר קופות הגמל בישראל
4.1.משבר הסאב- פריים
4.2.פרוץ המשבר בעולם
4.3.תוצאות המשבר בקופות הגמל בישראל
5. הצעדים להבראת קופות הגמל
5.1.רשת הביטחון
5.2.הפתרונות שמציע ממונה על שוק ההון באוצר, ידין ענתבי
5.3.הגבלת קופות הגמל במתן אשראי לפי ענפים
6. מגמות וכיוונים בשוק קופות הגמל בשנת 2009
6.1.שוק קופות הגמל:ינואר-אפריל
6.2.פדיונות בקופות הגמל
6.3.התאמת סוג קופת הגמל לסוג החוסך
6.4.שירות ללקוחות קופות הגמל
6.5.ניגוד אינטרסים
7. סיכום ומסקנות
8. ביבליוגרפיה
9. נספח

קטע מהעבודה:

החקיקה המאפשרת מתן הלוואות גם ללווים שכושר ההחזר שלהם אינו ברור (לווי סאב-פריים, כלומר שכושר ההחזר שלהם נמוך מפריים) הביאה לפריחה גדולה בשוק הנדל"ן, ולעליה גדולה במספר רוכשי הבתים שיכולת ההחזר שלהם הייתה ברמת סיכון גבוהה מהמקובל. ההלוואות לרוכשים אלו כונו משכנתאות סאב פריים, והן ניתנו בריבית גבוהה יותר ולעתים בריבית משתנה. הבנקים למשכנתאות הניחו כי רוב הלווים יוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתה, בגלל הירידה בריבית בשוק הסאב פריים, ובמקרה של חדלות פירעון, יוכלו למכור את הבית ברווח או בלי לצאת נפסדים בשוק הנדל"ן הגואה.

תגים:

משבר · משבר כלכלי · ועדת בכר · רפורמת בכר · רפורמה כלכלית · שוק ההון · השקעות · משבר הסאב פריים · חיסכון · המשבר הכלכלי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משבר קופות הגמל 2008-2010", סמינריון אודות "משבר קופות הגמל 2008-2010" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.