היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הבטחת הכנסה על התעסוקה בישראל

עבודה מס' 071023

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קיים קשר בין הבטחת הכנסה בישראל ובין רמת התעסוקה בישראל?

6,766 מילים ,17 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

בעשורים האחרונים הולכת וגוברת בעיית העוני וחוסר שוויון ההזדמנויות בתחום התעסוקה. עקב כך, בקרב מקבלי ההחלטות במדינת ישראל קיימת אחידות דעים כי יש צורך בעידוד תעסוקה בקרב מובטלים רבים וזאת על מנת לחלץ משפחות מקו העוני ולאפשר תלות נמוכה יותר במשאבים כספיים של המדינה. על מנת לנסות לחלץ את העובדים בשכר נמוך ממצב של עוני ואף לפעול לעודד את יציאתם של מובטלים לשוק העבודה, מדינת ישראל פועלת ב-2 ערוצים במקביל: העלאת שכר המינימום ויצירת מערכת הבטחת הכנסה לבעלי שכר נמוך.
מחקר זה מתמקד אפוא בהשפעת הבטחת הכנסה על תעסוקה בישראל. תחילת תהליך הבטחת ההכנסה בישראל החל למעשה רק בשנת 2007 ומאז קיימת דרישה ליישם מערכת הבטחת הכנסה המושתתת על מתן תוספת שכר לעובדים שהכנסתם נמוכה, על מנת לעודד אנשים בעלי כושר השתכרות נמוך להיכנס למעגל התעסוקה ולהפחית את שיעור העוני בתוך משקי הבית שבהם יש עובדים. למעשה, מערכת הבטחת הכנסה בישראל מעניקה הטבות רבות לאוכלוסיית המועסקים, ביניהם זיכוי מס לפרט על בסיס מצבו המשפחתי, פטור ממס על הפרשות המעסיק לקרן השתלמות, וניכויי וזיכויי מס להפרשות לפנסיה.
הרציונל העומד בבסיס מחקר זה הינו כי יש לאמוד את התוצאות של מערכת הבטחת הכנסה בישראל ובמספר מדינות מפותחות נוספות בעולם, ולבחון האם מערכת זו משיגה את מטרותיה המרכזיות של עידוד תעסוקה בקרב מועטי יכולת, כמו גם להגביר את מודעות האוכלוסייה הרחבה לקיומה של מערכת זו במדינה. יישום הלכה למעשה של מערכת הבטחת ההכנסה בישראל מראה שכ- 45% מהזכאים קיבלו אותה. חלק יאמרו שמדובר באחוז גבוה בהשוואה בין- לאומית, בייחוד בשל העובדה שמדובר בתכנית חדשה, אולם מצד שני, אם מדינה רוצה בהצלחתה של תכנית כלשהיא, עליה לשאוף למימוש מלא של המדיניות, ולכן יש צורך בהגברת ההסברה של תנאי הבטחת ההכנסה.
מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את השאלה האם קיים קשר בין הבטחת הכנסה בישראל ובין רמת התעסוקה בישראל, כאשר השערת המחקר המובילה את מחקר זה הינה כי הבטחת הכנסה מעודדת תעסוקה ומפחיתה אבטלה בטווח הקצר והארוך.
הבחירה שלנו להעמיק ולהרחיב בנושא זה נובעת מתוך העובדה כי במדינת ישראל, וודאי בתקופה האחרונה, פרטים רבים אינם במעגל התעסוקה ולאורך זמן משפחות רבות אף ירדו מתחת לקו העוני. תהליכי החזרה לעבודה במשק המתאושש לאחרונה בשל נגיף הקורונה מנסים למנוע ממשפחות רבות להגיע למצב של מצוקה כלכלית ומדינת ישראל, באמצעות כלי תמריץ של הבטחת הכנסה, יכולה לעודד חזרה מוגברת לתעסוקה בקרב מובטלים רבים, וודאי בענפי משק הנחשבים פחותים ובקרב מיעוטי יכולת.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 הבטחת הכנסה
2.2 השפעת הבטחת הכנסה על התעסוקה
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 מערך המחקר
3.2 משתני המחקר
3.2.1 משתנה תלוי
3.2.2 משתנים בלתי תלויים
3.3 שיטת המחקר
3.4 כלי המחקר
3.5 שיטות סטטיסטיות
3.6 טווח נתוני המחקר
4. ממצאים
4.1 תיאור המשתנים
4.2 רגרסיה מרובת משתנים
5. דיון ומסקנה
5.1 דיון
5.2 המלצות מדיניות
5.3 מגבלות המחקר
5.4 הצעה למחקר המשך
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ניתן לראות כי כאשר מדובר בספרות הכלכלית על תחום הבטחת הכנסה, מיוחס רעיון זה לכלכלן האמריקאי פרידמן. הבטחת הכנסה מתייחסת להקלה בתחום העוני. לטענתו של פרידמן, ההסדר האולטימטיבי ביותר להקלה על העוני הקיים במדינות שונות הוא באמצעות הבטחת הכנסה. זוהי למעשה קצבה המשולמת על ידי רשות המיסים עבור עובדים המשתכרים בשכר נמוך. המטרה העיקרית ביצירת חוק זה הינה לצמצם פערים חברתיים ביו עובדים ששכרם נמוך משכר המינימום, לבין אלו ששכרם הוא גבוה יותר משכר המינימום (בנק ישראל, 2013). לפיכך, הרעיון העומד בבסיס זה הוא, שכפי שקיימת רמת שכר מינימלית שרק מי שמעלייה מחויב על פי המדינה בתשלום מס, כך מי שהכנסתו נופלת מרמת השכר המינימלית יקבל תשלום כספי מהמדינה. דהיינו, כל אדם שהכנסתו היא מתחת לרמת השכר המינימלית בשוק העבודה, יקבל אחוז תשלום מסוים מההפרש שבין הכנסתו לבין הרמה המינימלית שנקבעה (Friedman, 2013‏).

תגים:

ישראל · תעסוקה · אבטלה · משאבים כספיים · שכר · הבטחת הכנסה · שוק התעסוקה · קצבאות · רווחה · מובטלים · ביטוח לאומי · תשלומי העברה · כח העבודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הבטחת הכנסה על התעסוקה בישראל", סמינריון אודות "השפעת הבטחת הכנסה על התעסוקה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.