היישום אינו מחובר לאינטרנט

סיוע וקידום תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, אשר נמצאים במסגרת חינוך רגיל

עבודה מס' 070887

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד ניתן לסייע ולתת מענה לצרכיו של תלמיד בעל צרכים מיוחדים, אשר נמצא במסגרת חינוך רגיל.

7,453 מילים ,20 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

במסגרת לימודיי האקדמיים, בשנה ד' אני מתנסה בבית ספר ממלכתי פעמיים בשבוע בכיתה ו' בהוראת מתמטיקה. אתחיל מהחוויה הראשונית אליה הגעתי מלאת חששות מסיבות רבות: ההבדלים העצומים בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל, נוסף על כך מהדרישות בכלל ומתמטיקה בפרט, בייחוד בשל גיל התלמידים מפני שרוב ההתנסויות שלי היו בגילאים הנמוכים ובחינוך מיוחד. לאור זאת, התעוררו אצלי שאלות רבות שלא הצלחתי לקבל עליהם מענה חד משמעי מובהר ומובן מהצוות המקצועי. בתחילת התנסותי חוויתי קושי כאשר צפיתי בהתנהלות בית הספר באופן כללי, ובעיקר מהתבוננות על אנשי הצוות החינוכי המשתמש ביחס לא שוויוני לתלמידיו.
מאז כניסתי לבית הספר צפיתי במגוון עצום של תלמידים, פערי ידע רחבים וסוגי אוכלוסיות וקשיים מגוונים. כחלק מהקורס: "המורה כחוקר בכיתתו", נדרשתי לנהל "יומן אישי" שבו ניתן מקום לתעד את האירועים והחוויות שגורמות לי לחוסר נחת ואי שקט, לשאול שאלות, לשער השערות ולהציף את החוויות האישיות שלי. האינסטינקט הראשוני שלי כאדם, מתוך הקירבה, הסיפוק ותחושת השליחות לחינוך המיוחד, חוויתי רצון עז לחקור את התלמידים השונים מהנורמה, הקיצוניים ביותר. בעקבות זאת, התקרבתי לתלמיד שסיקרן אותי יותר מכל בעקבות הדחיינות העקשנית שלו כלפיי בית הספר לצד הנוקשות הגורפת של בית הספר כלפיו.
לאורך הדרך, באמצעות התיעוד ביומן האישי הצלחתי להתמקד בבעיה שהטרידה אותי ויתרה מזאת, גיליתי את דרכי פעולה שכבר נקטתי באופן לא מכוון. כמו כן, הבנתי כי דרכי התמודדות הבית ספריות להתנהגות והתנהלות חריגה הבהילו אותי בלשון המעטה. במסגרת ההתעניינות שלי בתלמיד ובדיקה מקיפה בכל הגורמים הרלוונטיים, התשובות שסיפקו לי בקשר למצב התלמיד ולפתרון בעייתו היה הפוך מין המצופה. רוב מוחלט מצוות בית הספר העיד על מודעתו למצב העגום של התלמיד - אך זה המצב הנתון מאז ומתמיד ובית הספר לא הצליח לייצר שינוי כך שהם מקבלים את המצב כמו שהוא, ולכן לא מנסים ואפילו רואים דרך לשינוי והתמודדות טובה יותר. דבר זה, הטריד אותי יותר מכל! כאשת חינוך, אני מאמינה כי לבית הספר אסור בתכלית האיסור לוותר על תלמידים או להקל על הצוות בהשגת המטרות בעקבות קשיים נוספים ונרחבים שנראים עבורם עיקריים יותר. אני מאמינה כי עלינו לייצר פתרונות לכל מצב בעייתי כזה או אחר, ובמידה והפתרונות אינם אפקטיביים על משרד החינוך להתערב על מנת לסייע ולאתר דרכי פעולה נוספות.
לצורך המחשה, להלן דוגמא מתומצת אודות הקושי שלי: במסגרת טקס בית ספרי, מנהלת בית הספר מנסה לאסוף את התלמידים להקשבה בכדי להתחיל את דברי הפתיחה. בשניות הראשונות היא דרשה מכלל התלמידים להתאסף ולשבת במקומם מבלי לדבר ולא פנתה לשום תלמיד באופן אישי. שניה לאחר מכן, פנתה ישירות לתלמיד המדובר, ונזפה בו אל מול כולם "תמיד צריך לבקש ממך אישית...." וציוותה עליו "לעוף מהטקס" בטענה ש"לא מגיע לו הפרס הזה". הכי חשוב לי לציין, שהוא לא עשה דבר שונה משאר התלמידים. ואפילו להיפך, הוא היה חלק מהתלמידים שכבר ישבו אך פטפטו לעומת קבוצות תלמידים שהתהלכו ברחבה והפריעו בקולי קולות. על כן, המחקר שלי יעסוק בסיוע להתמודדות בית ספרית באמצעות דרכי הוראה לטיפול וקידום תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, אשר נמצאים במסגרת החינוך הרגיל. בעייני נושא זה הינו קריטי, משמעותי וחיוני כאשת חינוך לעתיד לא לאפשר לשום תלמיד להיות "בלתי נראה" ולוותר עליו. אני מאמינה כי אנשי החינוך חייבים להיות רגישים לכל ההטרוגניות של התלמידים, אסור להם לאבד אמונה, לפסוח, לדלג, לעזוב, להוריד ולחמוק משום תלמיד, על אחת כמה וכמה בבית ספר יסודי בחינוך הרגיל, קל וחומר אם נראים קשים לא רגילים ונורמטיביים. הרי שזהו עיקר ותכלית תפקידנו- לדאוג לכלל תלמידינו!

מחקר הפעולה שלי התבצע בעיקרו ע"י כתיבת יומן אישי- רפלקטיבי, שאפשר לי התבוננות עמוקה אודות הסביבה בה אני נמצאת, למידת הדקויות בה ומציאת מוקדי כוח ומוקדים לחיזוק. בעקבות כתיבת וקריאת היומנים יכולתי לבצע תהליך חשיבתי בו התבוננתי באי הנחת שלי ומיקדתי את עצמי בהעמקת הפעולות שביצעתי ושאני עתידה לבצע. לאחר מכן, הרהרתי ותהיתי באמצעות רפלקציה על הפעולות שביצעתי להפחתת אי הנחת. כך, בכתיבה עצמה התחלתי לכוון ולהתייעל בהתבוננות של הכתיבה שלי בגורמים המצריכים שינוי בעייני.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מטרת המחקר ושאלת המחקר
3. סקירת ספרות
3.1 בעיות התנהגות ומשמעות
3.2 גורמים להפרעת התנהגות ומשמעת
3.3 שילוב מהו
3.4 אסטרטגיות להתמודדות בקידום התלמידים בעלי צרכים מיוחדים
3.4.1 מודל הזרם המרכזי
3.4.2 מודל ההכללה
3.4.3 יישום חוק השילוב
4. מהלך המחקר
4.1 מחקר פעולה
4.2 סביבת המחקר
4.3 כלי המחקר
4.4 מהלך המחקר
5. ממצאים ודיון
5.1 החשיבות במתן תשומת לב אישי כמסייע לקידום תלמידים
5.2 הבנה והזדהות כמקדם ומסייע להצלחת התלמידים
5.3 קידום וסיוע באמצעות עולמם האישי של התלמידים
5.4 העמקת הידע וההכרות עם תלמידים כחלק מקידומם בתחומים שונים
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בעיות התנהגות (Conduct disorder) בגיל הילדות הוגדרו על ידי הDSM-IV כמצב בו הילד נוטה לעשות שימוש בתוקפנות ואיומים, או שהוא גורם נזק פיזי לאדם או חיה. בגיל ההתבגרות בעיות ההתנהגות יכולות להתבטא בשימוש בנשק, ונדליזם, גניבה או עבירות על חוקים. כדי שהילד יוגדר כבעל הפרעות התנהגות, צריך שהוא יציג שלושה מתוך מאפיינים אלו בתקופת זמן של שישה חודשים. ההערכות הן כי בין שני אחוזים ועד שישה עשר אחוזים מאוכלוסיית הילדים והמתבגרים סובלים מבעיות התנהגות בעצימות משתנה(Matthys, Cuperus & Van Engeland, 1999) . הגדרה זו מלמדת כי בעיית התנהגות היא מציאות המתרחשת באופן תכוף: מאורע חד פעמי איננו נכלל בגדר הבחנה זו. עוד יש לציין כי בעיות ההתנהגות מובילות פעמים רבות לפיתוח התנהגות אנטי חברתית ובכלל זה לבעיות משמעת תכופות בגן הילדים. בעידן הפוסט מודרני, ההתמודדות עם בעיות המשמעת איננה יכולה להתבסס על ענישה בלבד, כפי שיוצג להלן.

תגים:

הוראה · חינוך מיוחד · צרכים מיוחדים · חינוך · תלמידים · בית ספר · ידע · אוכלוסייה · אנשי חינוך · סיוע · קידום · בעיות התנהגות · הפרעה · משמעת · אדלר · מוגבלויות · שילוב · הכלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סיוע וקידום תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, אשר נמצאים במסגרת חינוך רגיל ", סמינריון אודות "סיוע וקידום תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, אשר נמצאים במסגרת חינוך רגיל " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.