היישום אינו מחובר לאינטרנט

פיטורי עובדים בעת מיתון - היבטים מוסריים

עבודה מס' 069425

מחיר: 665.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באיזו מידה ראוי לשנות תנאי העסקה של עובדים בארגון העסקי בעת מצוקה כלכלית (מיתון): מקרה פיטורי עובדים?

16,952 מילים ,56 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

השאלה המחקרית: באיזו מידה ראוי לשנות תנאי העסקה של עובדים בארגון העסקי בעת מצוקה כלכלית (מיתון): מקרה פיטורי עובדים?
ניתן לשאול שאלה זו מנקודת מבטו של המנהל בארגון העסקי ובכך לבחון את האחריות המוסרית של המנהל לעובדי הארגון ולשאר בעלי העניין.

הצגת הבעיה המוסרית: במצב של משק מצטמצם, פיטורי עובדים ושינוי תנאי העסקה יהיו מוצדקים מבחינה מוסרית רק במצב בו הפירמה מושפעת לרעה ונפגעת מהמיתון ורק לאחר שהפירמה ביצעה את כל האלטרנטיבות האפשריות ואת כל צעדי ההתייעלות האפשריים והפיטורים היו הצעד האחרון שננקט, אז ורק אז זה יהיה מוצדק מבחינה מוסרית.

"בנק הפועלים" גוף רווחי, ציבורי, בתקופת מיתון (ינואר 2003), מרשה לעצמו לפטר מאות עובדים רק לשם הגדלת רווחיו, ללא צורך אקוטי. אלו פיטורים המוניים ראשונים מסוג זה במשק הישראלי, המקרה מעורר סערה. בהמשך, פורסם בידיעות (אפריל 2004): "בנק הפועלים חוגג בגדול. הרווח הנקי שלו זינק לסכום של 1.35 מיליארד שקל. אך ספק אם בתוך החגיגה טרחו ראשי הבנק להקדיש דקה אחת ל- 700 העובדים שפוטרו לפני כשנה. בנק הפועלים הוא גוף פרטי שאמור למקסם את רווחיו ומחויב לבעלי המניות שלו אך לבנק הגדול במדינה יש גם מחויבות לציבור שאותו הוא משרת" .
כשארגון עומד לצמצם בכוח אדם, עליו להתחשב במפטרים, בעובדים השורדים, במפוטרים ובבני משפחותיהם. לקיים תקשורת פתוחה שתסביר את הסיבות לצמצומים, להציג בגלוי את הקריטריונים לפיטורים ולנקוב במועדיהם.
בעבודתי אבדוק את המנגנונים והכללים של מערכת החוקים אשר נועדו להבטיח התנהגות הוגנת של בעלי העסק כלפי העובדים. אבחן את העקרונות המוסריים כמו הוגנות, צדק, תועלתנות, חובות וזכויות של מעסיקים ועובדים והאופן בו דואגת מערכת של ריסון חיצוני ופנימי לשמור על עקרונות אלו.
אבדוק מהם הגורמים המשפיעים על האקלים המוסרי, תרבות ארגונית, כגורם משפיע על מדיניות מעסיקים כלפי עובדים. אתייחס גם לאחריות המנהל ולבעיות המוסריות שבהם נתקל המנהל בניהול בעיתות משבר ומיתון כלכלי, וכן לסגולות טובות בעולם העסקים, מהי הפעולה המבטאת את תפיסת הארגון כאשר הסגולה הטובה מאפשרת למנהל למצוא פתרונות יצירתיים במקום שאחרים רואים סתירה שאין ליישבה כמו הצעת אלטרנטיבות אפשריות לפיטורים.
כל זאת בהתייחס לשינויים הטכנולוגיים, תהליכי הגלובליזציה והעלייה בתוחלת החיים המובילים ומחייבים שינוי בתפיסה הארגונית.

תאור מבנה העבודה:
פרק 1: תאור/הצגת מקרה הפיטורים ב"בנק הפועלים" המסבירה את הבעייתיות של הפיטורים.
פרק 2: הצגת בעלי העניין השונים ע"י שימוש במודל בעלי העניין. (בעלי המניות, עובדים, לקוחות, ספקים, תקשורת, קהילה, מתחרים, ממשלה, תנועות חברתיות)
פרק 3: גורמים לפיטורים שלא בזמן מצוקה כלכלית והנימוקים המוצדקים להם. וגורמים לפיטורים בעת מצוקה כלכלית והצידוקים להם ובאילו אופנים ראוי לפטר עובדים.
פרק 4: דיון ביקורתי בתשובות השונות לשאלת המחקר, מול התפיסות המוסריות/התרבותיות הרלוונטיות להן. סיכום והסקת מסקנות שיביאו לתשובה לשאלת המחקר.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1: תאור/הצגת מקרה הפיטורים ב"בנק הפועלים"
פרק 2: הצגת בעלי העניין השונים ע"י שימוש במודל בעלי העניין
פרק 3: גורמים לפיטורים בזמן מיתון ושלא במיתון
* עזיבה ופיטורים בגלל כוחות מבפנים
* עזיבה ופיטורים בגלל כוחות מבחוץ
ניהול תהליך הפיטורים
* תכנון תהליך הפיטורים
* הדרכת המפטרים
* הטיפול בעוזבים
* הטיפול בנשארים

פרק 4: דיון בסוגיית הפיטורים מול תפיסות מוסריות/תרבותיות
תפיסת הכלכלה הקלאסית
חובות וזכויות המעסיקים והעובדים
הצורך בריסון פנימי
הקוד לניהול חברתי- מ.ע.ל.ה
תרבות ארגונית כגורם המשפיע על דרך הפיטורים
התרבות הארגונית בחברות ביפן
הפחיתה הארגונית- אינה משיגה את מטרתה
דרכים ואלטרנטיבות חלופיות לפיטורים
תנאים בהם פיטורים יהיו מוצדקים מבחינה מוסרית
יחסי עובד ומעביד בזמן מיתון והחוזה שביניהם
תהליך הגלובליזציה
הצורך בשינוי בתפיסת הניהול בארגון

סיכום ומסקנות
הערות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מילטון פרידמן, חתן פרס נובל בכלכלה, מסביר כי מעטות הן הנטיות המסוגלות לערער את עצם יסודותיה של החברה החופשית שלנו כמו נטייתם של מנהלי תאגידים לקבל על עצמם אחריות חברתית במקום להרוויח כסף רב ככל האפשר עבור בעלי המניות שלהם. למעשה, יש כאן בעיה נוספת; גם אם נניח כי קיימת מחויבות חברתית, הכיצד יוכלו המנהלים להחליט מהו האינטרס החברתי ומהי הדרך הראויה להגשימו? מעבר לכך, האם יש להם הידע והכישורים לנהל פרויקטים חברתיים(26)?

תגים:

מוסר בעסקים · בנקים · בנקאות · יחסי עבודה · דיני עבודה · פיטורים · פיטורין · משאבי אנוש · עובדים · גמישות תעסוקתית · בנק פועלים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פיטורי עובדים בעת מיתון - היבטים מוסריים", סמינריון אודות "פיטורי עובדים בעת מיתון - היבטים מוסריים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.