היישום אינו מחובר לאינטרנט

שוק הנדל"ן 2002 - אסטרטגיה עסקית של חברת לוקי בניה ופיתוח בע"מ

עבודה מס' 064050

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אסטרטגיה עסקית של חברת לוקי בניה ופיתוח בע"מ על רקע המיתון של שוק הנדל"ן ב- 2002

2,234 מילים ,8 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

ענף הנדל"ן בשנת 2002, נמצא במשבר פיננסי עמוק הנובע הן מהמצב הביטחוני החמור אליו
נקלעה מדינת ישראל בשנתיים האחרונות והן מהמיתון הקשה ומתנאי אי הוודאות השוררים
בכלכלה הישראלית.
ישנן חברות נדל"ן רבות אשר הגיעו לכדי פשיטת רגל ומונו להם כונס נכסים. כתוצאה מהמצב הבעייתי הקיים בענף הנדל"ן, הוקפא מספר רב של פרוייקטים הן בתחום העיסקי והן בתחום הפרטי ופוטרו מאות עובדים.
לאור המצב המתואר, שוק הנדל"ן מצוי בשפל נוראי שכמותו לא ידע ענף הנדל"ן בישראל נזה שנים רבות. יש לזכור כי המצב הכלכלי החמור משפיע גם על הרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי שאינו רוכש דירות חדשות, מאחר ואין באפשרותו הכלכלית לרכוש דירה חדשה ועל כך הוא נאלץ להמשיך להתגורר בדירתו הנוכחית או לחילופין לחפש דירה שהינה "מיד שנייה" לאור העובדה שהמוכרים את דירותיהם בתקופה הנוכחית נאלצים למכור את דירותיהם במחיר נמוך ממחיר הדירה הריאלי ולעיתים אף במחירי הפסד, בעשרות אחוזים מערך הדירה העכשווי.
ענף הנדל"ן מצוי גם בקשיים תפעוליים הנובעים ממחסור חמור בכח עבודה, דבר זה נובע
מהעדרם של עובדים מרביתם תושבי שטחים שאינם מורשים לעבוד בישראל ומעובדים זרים
שגורשו מהארץ לארץ מולדתם, בשל החלטת הממשלה לקצץ במספר העובדים הזרים המועסקים בישראל.
כמו כן,חשוב לציין כי המצב הבטחוני שהוא משפיע באופן ישיר על הכלכלה בישראל עשוי להמשיך עוד זמן רב וכתוצאה מכך עשוי שוק הנדל"ן שוק הנדל"ן בשנים הקרובות.
בנוסף, מדינת ישראל נמצאת עתה בתקופה בעייתית הנובעת מאיום מלחמה מצד עירק, דבר אשר משפיע גם הוא על מצב הכלכלה בישראל ובכלל ל העולם כולו.

תוכן העניינים:
1. מבוא
1.1 הצגת הענף
2. הצגת הארגון
3. ניתוח SWOT של החברה
3.1 חולשות
3.2 הזדמנויות
3.3 איומים
4. חזון החברה
4.1 חזון עתידי
4.2 ערכיה של החברה
5. אסטרטגיה
5.1 דרכי פעולה אסטרטגיות נוספות המבוססות על ה - S "החדשים".
מקורות
נספחים

קטע מהעבודה:

חברה זו נוסדה בשנת 1980 על ידי ישראל נבו שהינו בעל 100% בעלות בחברה ומשמש כמנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון.
צוות העובדים בחברה הינו מקצועי ומיומן ומונה כ - 120 עובדים הכולל הנהלה, מהנדסים, ארכיטקטים, צוות שיווק ומכירה, מנהלי פרוייקטים, מנהלי עבודה וראשי צוותים.
החברה החלה את פעילותה כקבלן חוזי מבצע עבור משרדים ממשלתיים ומוסדות ציבוריים וכן עבור יזמים פרטיים. בשנת 1990 התמקדה חברת "לוקי" ביוזמות מגורים בכל רחבי הארץ ובשנת 1993 אף החלה לבנות מרכזי עסקים וקניונים.

מקורות:

בנוסף, מדינת ישראל נמצאת עתה בתקופה בעייתית הנובעת מאיום מלחמה מצד עירק, דבר אשר משפיע גם הוא על מצב הכלכלה בישראל ובכלל ל העולם כולו.
2. הצגת הארגון
הארגון המנותח בעבודה זו, הוא חברת לוקי- בניה ופיתוח בע"מ.
חברה זו נוסדה בשנת 1980 על ידי ישראל נבו שהינו בעל 100% בעלות בחברה ומשמש כמנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון.
צוות העובדים בחברה הינו מקצועי ומיומן ומונה כ- 120 עובדים הכולל הנהלה, מהנדסים, ארכיטקטים, צוות שיווק ומכירה, מנהלי פרוייקטים, מנהלי עבודה וראשי צוותים.
החברה החלה את פעילותה כקבלן חוזי מבצע עבור משרדים ממשלתיים ומוסדות ציבוריים וכן עבור יזמים פרטיים. בשנת 1990 התמקדה חברת "לוקי" ביוזמות מגורים בכל רחבי הארץ ובשנת 1993 אף החלה לבנות מרכזי עסקים וקניונים.
לחברה קיימות טכנולוגיות בנייה מהתקדמות בעולם ובהיותה לחברת הבנייה הראשונה בארץ שקיבלה תקן אמינות ISO 9002 התפתחה "לוקי בנייה ופיתוח" לכדי חברה גדולה ואמינה, בעלת מוניטין של אמינות ומצויינות המחזיקה במאות לקוחות מרוצים.
כיום, עיקר פעילותה של החברה מתרכז בהקמת מבני מגורים איכותיים במיוחד וכן בפיתוח ובניית מרכזים מסחריים ומגוונים, בעיקר עבור משרדים וחברות היי-טק.
מסך כל פעילותה של החברה, כ - 20% מפעילותה מציין מוקדים לבנייה חוזית, עבור גורמי חוץ, משרדי ממשלה, בתי מלון וכדומה.
לקבוצת "לוקי" חברת שיווק ומכירה עצמאית, המלווה באופן אישי כל לקוח מהקשר הראשוני שלו עם החברה עד לשלב של מסירת הדירה והמפתח, וכן בפתרון בעיות של אחרי מסירה.
ברצוני לציין, כי בהיותי סוכן נדל"ן עצמאי, אני מעורב בפרוייקטים של החברה בעיר "מודיעין" ובעבר שיווקתי ומכרתי מספר דירות בפרוייקט החברה "מגלי רעות".
ניתוח SWOT של החברה
בניתוח הבא אציג את החוזקות, חולשות, הזדמנויות, והאיומים הקיימים בסביבה הפנימית והחיצונית של החברה.
3.1 חולשות
הענף נמצא במשבר עמוק. המניעים העיקריים הם: המשק הישראלי נמצא במיתון והכלכלה נמצאת במצב של אי-וודאות. הגורמים לכך הם, המצב הבטחוני וההאטה במשק.
בשל המצב העכשווי שבו פועלת החברה ובשל תנאי אי הוודאות הקיימים במדינת ישראל יכולה החברה לתכנן לטווח הקצר בלבד מבלי לתכנן לטווח העתידי ובשל קשיי חיזוי לטווח ארוך.
הצרכנים הישראלים ממעטים לרכוש דירות, מה שיוצר למעשה עודף היצע אל מול ביקוש ירוד. כתוצאה מהמצב הזה, ישנם הרבה פרוייקטים שהחברה נאלצה לעצור את המשך בנייתם. עובדה זו גם משפיעה על הפעילות הפיננסית של החברה.
משבר בכח העבודה. לחברה קיים חוסר בכח עבודה. עובה זו גם משפיעה על האטה בקצב הבנייה וסיומם של פרוייקטים קיימים.
המצב הנוכחי השפיע על מצב ההון הפיננסי של החברה. החברה צברה חובות עובדה המשפיעה על פעילותה השוטפת. על פי הנתונים שבידי, לחברה ישנם כיום קשיי נזילות.
קיימת תחרות אגרסיבית בענף הבנייה וישנה מלחמת הישרדות קיומית לאור המצבים המתוארים לעיל.
3.2 הזדמנויות
עקב הגידול באוכלוסייה של העולים החדשים יעלה הביקוש לדירות. מצב זה עשוי לגרום לשינוי בענף הבנייה ולהגדלת הביקושים. עובדה זו עשוייה לעורר צמיחה בענף הבניין.
המשק בישראל מצוי כיום בתנאי אי וודאות. יש לזכור כי מדינת ישראל מצוייה כיום בתקופת בחירות. קיימת אפשרות שכם הרכבתה של הממשלה החדשה ייעשו שינויים אשר ישפיעו על מצב המשק ואלו ישפיעו גם על ענף הבנייה בארץ.
בראייה אופטימית קיים סיכוי שהתהליך המדיני יתחדש וכתוצאה מכך גם עובדים פלסטיניים יוכלו לשוב למקומות העבודה בישראל ומצב כח העבודה של החברה עשוי להשתפר.
עם שיפורו של המצב המדיני (שעשוי להשתנות) עשוי המשק בישראל להשתנות למצב של צמיחה כלכלית וכתוצאה מכך גם רמת החיים של האזרחים תעלה. דבר זה יכול להשפיע על עלייה בביקוש בענף הנדל"ן בישראל וזה כמובן ישפיע על פעילותה הפיננסית של החברה.
למרות מצבה הבעייתי של החברה מבחינה פיננסית , עקב היותה בעלת "גב פיננסי" אותן, החברה הינה בעלת יכולת הישרדות גבוהה גם אל מול המתחרים הקיימים בענף הבנייה.
יש לזכור כי מדינת ישראל נמצאת אל מול איום מלחמתי עם עירק אולם הסבירות שארצות הברית תנצח במלחמה הינה גבוהה יותר. ניצחונה של ארצות הברית עשוי להשפיע על הכלכלה העולמית ובכלל בה גם על מדינת ישראל.
לאור המצב הכלכלי שעשוי להשתנות תוכל החברה להרחיב את פעילותה העסקית ולהגדיל את היקף הבנייה הקיים.
3.3 איומים
המצב הבטחוני עשוי להמשך עוד לטווח ארוך וכפי שנראה לעת עתה על פי תחזית הכלכלנים שנת 2003 עשוייה להיות גרועה מקודמתה, עובדה שיכולה להשפיע על המשך פעילותה ושרידותה של החברה בענף הנדל"ן.
תחרות גוברת מצד מתחרים, עובדה שמאיימת על המשך הישארותה בענף הנדל"ן.
עודף ביקוש יכול להימשך עוד לטווח ארוך, העדר רכישות מצד הצרכנים עשוי לפגוע ביציבותה הפיננסית של החברה ובגרעון התקציבי שלה.
עקב המצב הכלכלי שעשוי להחמיר, ערך הדירות עשוי לרדת בצורה משמעותית - דבר שישפיע על הקטנת רווחיה של החברה.
שער הדולר עשוי לעלות, מה שעשוי לגרום לבעייתיות בתימחור הנדל"ן.
כתוצאה מהמצב הבטחוני החמור נאלצות חברות רבות בענף הנדל"ן לעצור את פעילותן, דבר שפוגע באופן ישיר בפעילותה של החברה.
4. חזון החברה
חזון עתידי
להגדיל את היקף המכירות על ידי הרחבת הפעילות בתחום הבנייה הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי-מסחרי. היעד בהיקף המכירות הוא להגיע למחזור של 2 מיליארד דולר לשנת 2008. (יעד המכירות נקבע על פי ניתוח מכירות של שנים קודמות, על פי הערכה של מצב נורמטיבי הן מבחינה מדינית והן מבחינה כלכלית).
להיות מובילות שוק בענף הבנייה. החברה כיום, הינה מן הבולטות בענף הבנייה ובעלת מוניטין גבוהה במיוחד. החברה ידועה באיכות הבנייה ובטיפוח הקשרים בין החברה לקהל הלקוחות.
להרחיב את פעילות של החברה לתחומי נדל"ן נוספים כגון: מוסדות ציבור, בתי מלון וכדומה.
ערכיה של החברה
החברה שמה דגש בטיפוח הקשר עם הלקוח ופועלת על פי הגישה שהלקוח תמיד צודק. החברה מלווה את הלקוח למן המפגש הראשוני קרי - התעניינות בנכס עד לשלב הסופי, קנייתו של הנכס.
איכות. החברה מקפידה על איכות בבנייה. עובדיה של החברה הינם בעלי מיומנות ומקצועיות רבה. ניתן לומר שהמשאב האנושי הינו בעל סטנדרטים גבוהים.
החברה פועלת ועוקבת באופן תמידי אחר שינויים המתבצעים בענף ומתאימה את פעילותה לפי המצב הקיים והעדכני בענף הבנייה.
5. אסטרטגיה
בשל העובדה כי ענף הבנייה מצוי בשפל שלא נודע כמותו בשנים האחרונות, חברת "לוקי" פועלת באסטרטגיה על פי גישת Mobilize Analyze (הנעה בעקבות ניתוח).
אסטרטגיה זו מתוכננת בעזרת יצירתיות על ידי צירופים חדשים של כמה טכניקות וגישות ניהוליות והתאמן לירידה בביקוש.
אין ספק כי הירידה בביקוש, זהו החסם הבולט ביותר שאיתו החברה צריכה להתמודד ולכן היא צריכה, בתחילה לנתח את סביבתה הפנימית והחיצונית בענף הבנייה. קרי- בעזרת מודל SWOT למיפוי החולשות והחוזקות הפנימיות, ההזדמנויות והאיומים החיצוניים) ובהתאם לכך עליה לפעול.
לניתוח הגורמים החיצוניים, ניתן לשלב גישות שונות ובינהן המודל של פורטר (Porter) לניתוח הסביבה העיסקית וקביעת רמת התחרותיות.
החברה נמצאת בענף שהוא בעייתי בשל העדר ביקוש מצד צרכנים ובשל קיפאון במצב הבניה בארץ באופן כוללני. בהתייחס לרמת התחרותיות בענף היא גבוהה ביותר ולמעשה התחרות בין החברות על כל לקוח היא ת חרות אגרסיבית.
פורטר (Porter) מציין חמישה אלמנטים מרכזיים בבחינת יכולת ההתמודדות מול המתחרים. ניתן לראות זאת במודל הבא:
המודל של PORTER (2000)
הרמה הנוכחית של התחרות.
יכולת המיקוח של הלקוחות.
כוח המשא ומתן של הספקים.
האיום של מוצרים תחליפיים.
חשש מכניסת מתחרים חדשים, למרות חסמי כניסה.
גרף המודל מופיע בעמוד הבא. במרכז הגרף נמצאים ה"שחקנים" (המתחרים) העיקריים בענף. ארבעת הכוחות הנמצאים בקצוות הגרף מצביעים על "משתני תחרות" נוספים המשפיעים על רמת התחרות.
נבחן עתה, מהקורה במקרה של משבר. סביר להניח שהמשתנים יפעלו כדלקמן:
יכול המו"מ של הלקוחות תהווה איום מוגבר על פעילות העסקית של החברה.
האיום הבא לידי ביטוי בכוח המיקוח של הספקים יצטמצם.
הסכנה של כניסת מתחרים נוספים קטנה.
האיום של תחרות מצד מוצרים תחליפיים גדל.
המסקנה המתבקשת מניתוח זה מצביעה אמנם על איומים מתגברים ונחלשים כאחד. אם גישת הניהול של החברה היא של "חצי הכוס המלאה", ניתן להצביע על "חלון הזדמנויות" שנוצר כתוצאה מירידה בכושר המיקוח של הספקים ומ"שיתוק" חלקי של המתחרים.
הניתוח שהוצג לעיל, מצביע על כך שמשבר עשוי להוות "קרש קפיצה" לקבלת החלטות אסטרטגיות המתייחסות לשינויים משמעותיים בארגון "פנימה". הקושי המרכזי בביצוע שינויים פנימיים בארגון הוא ההתנגדות מצד העובדים והמנהלים. אולם תקופת משבר מאופיינת בדרך כלל, במצבי אי וודאות המאפשרים ביצוע שינויים מסוג זה בהתנגדות
נמוכה יחסית. כדאי לנצל הזדמנות זו.
ברצוני להתייחס כעת לפעילותה של חברת "לוקי" לאור המשבר הנוכחי שהיא מצוייה בו על פי המודל הבא.
המסר המרכזי של "שבעת ה - S" הוא: "התייחס למורכבות הארגון, במיוחד כשאתה מתכנן שינויים". אפקטיביות הארגון נובעת מקשרי גומלין בין מספר גורמים ואיננה תוצאה של גורם יחיד.
הקשרים בין "שבעת ה - S" של הארגון מתוארים בגרף. להלן התייחסות קצרה לכל אחד מהשבעה.
The 7 S Framework
Structure - הדגש הוא על תכנון מחודש של המבנה הארגוני והנעת הארגון כולו לתפקד כהלכה בתקופת משבר.
Stratify - דרכי הפעולה האסטרטגיות המותאמות במיוחד לסביבה העסקית המאופיינת בתחרותיות חריפה בתקופה של ירידה בביקושים.
Systems - מערכות ושיטות (ממוחשבות וידניות) שכדאי לשלב בארגון בתקופת משבר.
Style - הסגנון הניהולי בא לידי ביטוי במה שהמנהלים אומרים, עושים ומשפיעים על העובדים.
Staff - ניהול משאבי האנוש העלול לעמוד בפני בעיות ספציפיות של צמצום, פיטורים, ושינוי בהגדרת תפקידים ואחריות כתוצאה מהמשבר.
Skills - מומחיות ומיומנות. השינויים בסביבה מחייבים כל ארגון להוסיף או לפתח מומחיות ומיומנויות חדשות או משופרות הנדרשת בזמן תחרות חריפה.
Shared Goals - "שינוי אפשרי של "מטרות העל" באופן קיצוני בתקופת משברר.
התוצאה הישירה של מערכת הקשרים בין שבעת ה - S היא התלות החזקה ביניהם: לא ניתן להגיע להתקדמות משמעותית באחד הגורמים מבלי לעשות שינוי באחרים.
הקושי ביישום שינויים אסטרטגיים נובע מהיעדר התייחסות מתאימה לכל שבעצם שבעת ה - S. קושי זה גובר בתקופת משבר, בו ההנהלה נמצאת בלחץ לתוצאות כספיות מיידיות.
נכונות גבוהה מצד מנהלי ועוסדי הארגון לקבל ולבצע שינויים אסטרטגיים בתקופת משבר, היא הזדמנות פז וכדאי לנצלה.
Hyper Competition
שילוב ותוספת משמעותית לחשיבה האסטרטגית בתקופת משבר ניתן לקבל מגישתו של פרופ' Richard D'Aveni שטבע את מונח ה"היפר תחרות" השינויים הדינמיים בסביבה התחרותית מקשים על תפקודה של כל חברה ולפי ד'אבני יש לנקוט בשיטות לא קונבנציונליות בניהול התחרות.
לפי ד'אבני כל יתרון שמצליח עסק לאמץ לעצמו מאבד את עוצמתו מול הפעילויות המהירות, המתוחכמות והאגרסיביות של המתחרים. אסטרטגיה איננה יכולה להישאר ללא שינוי לאורך זמן, והניהול האסטרטגי חייב להתאים עצמו לקצב השינויים בסביבה.
מאפיינים אלו מתאימים גם לתקופת משבר וכדאי לנסות ולאמץ את עיקרי גישתו של ד'אבני, המוגדרים על ידו כ - 7 ה - S "החדשים".
7 ה- S של פרופ' ד'אבני
פיתוח כושר תגובה מהיר - Speed
יכולת להפתיע Surprise
שינוי כללי המשחק - Shifting the Rules of Competition
מהלכים מקבילים ורצופים - Simultaneous and Sequential Strategic
ראייה אסטרטגית עתידית - Strategic Soothsaying
מיקוד הכיוון האסטרטגי - Signaling Strategic Intent
שביעות רצון של לקוחות ובעלי עניין - Superior Stakeholder Satisfaction
המלצתי היא לנסות להתמקד בתקופת משבר, כשלב ראשוני, בעקרונות הברורים והמדברים, אליך מתוך שבעת ה - S של ד'אבני. הנטייה האישית שלי היא לאמץ את עקרונות התגובה המהירה. ההפתעה, שינוי כללי המשחק והפעלת מהלכים מקבילים ורצופים.
5.1 דרכי פעולה אסטרטגיות נוספות המבוססות על ה - S "החדשים".
יצירת גורם ההפתעה על ידי "מהפך" במערך השיווק שלכם: הפיכת אחת החולשות הידועות שלכם לעוצמה (ברור כי על מנת להצליח בדרך פעולה זו יש להשקיע מאמצים ניכרים.
לזהות חולשה בעוצמת היריב ולהתקיף חולשה-עצמה זו. בדרך זו ניתן ליצור את אפקט ההפתעה המירבי.
ביצוע התקפה בעזרת ריכוז פעולות בנקודה ובזמן אחד (נקודת החולשה-עוצמה של היריב) והפעלת מאמץ משמעותי כנגד המתחרה.
הפעלת מאמצי שיווק ל"שיתוק" המתחרה לזמן ארוך ככל האפשר.
שילוב שינוי "כללי המשחק" ו"שבירת" התפיסה הקיימת בשוק להגברת מימד ההפתעה ו"שיתוק" אפשרי של היריב.

מקורות
פורטר, מ. (2000). פורטר על התחרות. הוצאת מטר.
Mintzberg, H; Waters J.A. Of Strategies, deliberate and emergent, Strategic Management Journal, 1985, 6, 257-273.
Vesper V.D. Strategic mapping - a tool for corporate planners, Long Range Planning 1979, 12(6), 75-92.
Miller, D; Friesen P.H. Arch types of strategy formulation. Management Science. 1978, 24(9), 921-933.
Mintzberg H. Strategy-making in three modes. California Management Review. 1973, 16(2) 44-53.
Porter, M.E. Competitive Strategy: technique for analyzing industries and competitors. The Free Press, 1980, Chapter 2.
Galbraith C. Schendel D. An empirical analysis of strategy types. Strategic Management Journal 1983, 4, 153-173.
Miles R.E. Snow C.C. Meyers A.D. Coleman H.J. Organizational strategy structure and process. Academy of Management Review, 1978, 3 (3), 546-562.
Wissema J.G. Van der Pol H.W. Messer H.M. Strategic Management Archtypes. Strategic Management Journal, 1980, 1. 37-47.
Noy E. Total Business Strategy - The Missing Link. Long Range Planning Vol. 31. Issue 6, 1998, pp 927-932.
נספחים

1
האיום של מוצרים תחליפיים
הכוח של הספקים
הכוח של הלקוחות
כניסת מתחרים חדשים
הרמה הנוכחית של התחרות
Structure
Systems
Skills
Shared Goals
Strategy
Staff
Style
חברת "לוקי" בניה ופיתוח בע"מ
מנכ"ל ישראל נבו
סמנכ"ל כספים עמי ורשיצקי
מרכז מכירות
מרק בוריס
מרכז שיווק אלי קורן
מרכז הנדסה שמשון נדן
מרכז ביצוע
משה שרטוב
מנכ"ל מכירות ארצי
מרק בוריס
מנכ"ל שיווק ארצי
מרק בוריס
מהנדסים
ארכיטקטים
מחלקת בנייה ופיתוח
סוכני מכירות אזוריים
מרק בוריס
אנשי שיווק אזוריים
מרק בוריס
מנהלי עבודה
ראשי צוותים
מנהלי בקרה פרוייקטרוים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שוק הנדל"ן 2002 - אסטרטגיה עסקית של חברת לוקי בניה ופיתוח בע"מ", סמינריון אודות "שוק הנדל"ן 2002 - אסטרטגיה עסקית של חברת לוקי בניה ופיתוח בע"מ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.