היישום אינו מחובר לאינטרנט

העסקת עובדי קבלן בסקטור הציבורי - החוק ומימושו

עבודה מס' 068108

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח היקפי העסקת עובדי הקבלן ע"י משרדים ממשלתיים ואי עמידת המגזר הציבורי בהוראות החוק בתחום.

10,068 מילים ,35 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

חברות כוח אדם החלו את דרכן בארצות הברית כחברות שסיפקו שירותי כוח אדם למשרדים ושמירה. כיום מהווים עובדי חברות אלה נתח משמעותי משוק העבודה בארץ ובעולם, והם מועסקים בכל ענפי המשק כולל אבטחה. תופעת עובדי הקבלן בישראל הפכה בשנים האחרונות מתופעה שולית לאחת מצורות ההעסקה הרווחות במשק. חברות כוח אדם החלו דרכן בשנות השמונים כתוצאה מהתחרות הכלכלית הגוברת, פריחתו של השוק הגלובלי, שינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת והצמצום במערכות המכוונות את השוק. חברות כוח האדם מתחרות בינן לבין עצמן על הלקוחות השונים, על פלחי שוק שונים ובמיוחד על ה"משאבים" שהם העובדים עצמם. מעסיקים רבים, ובכללם הממשלה, עושים שימוש לרעה בתבנית עבודה זו.
החוק בישראל נועד לקדם שוויון הזדמנויות ולמנוע הפליה בין המינים או בין קבוצות אוכלוסיה, והוא אינו בא להבטיח שכר שווה עבור עבודה שווה באופן אוניברסאלי.מעסיקים רבים העדיפו להעסיק עובדי חברות כוח אדם ובכך הצליחו לעקוף את חוקי המגן שמנסה החוק לכפות. בנוסף לבעיית זכויות יסוד של העובדים, נותרה בעיית זהות המעביד- בעיקר בנסיבות שחברת כוח האדם אינה עומדת ביעדיה, ולכן הובחן על ידי המחוקק הצורך להתערב על מנת להסדיר את המצב ולנסות להגן על זכויות העובדים.
אעיר כבר כאן כי הנתונים לגבי מספר עובדי כוח האדם בישראל הינם חלקיים ולפעמים סותרים. הדבר נובע משלוב הגורמים הבאים: חוסר אחידות בהגדרות, מידע חלקי הנובע גם מהסתרת נתונים מכוונת ונתונים מנקודות זמן שונות. לכן אשתמש חליפות במינוח 'עובדי קבלן' או 'עובדים זמניים' או 'עובדי חברות כוח-אדם'.
בשנת 1996 נחקק חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם. חוק זה קבע עקרונות לשיפור המצב והסדרת כללי העבודה בשוק ומטרתו הייתה להביא לשוויון בתנאי עבודה של עובדי קבלן כוח אדם ושל העובדים הקבועים המועסקים באותו מקום עבודה תוך שלוש שנים. החוק לא פתר את כל הבעיות שהתעוררו ואף תרם להנצחת עיוותים קיימים וליצירת עיוותים חדשים כגון הרחבת דפוס ההעסקה דרך חברות שירותים. כתוצאה מכך, כעבור 4 שנים בשנת 2000, אושרה בכנסת הצעת תיקון לחוק. הצעת זו, שעברה חרף התנגדות הממשלה, ניסתה לסתום פרצות שנתגלו בהצעת החוק המקורית, אך היא עדיין לא פתרה את כל בעיות השוויון ומניעת ההפליה הקיימת בין עובדי קבלן כוח אדם או חברות שירותים לבין עובדי המעביד.
בשנים האחרונות גברה המודעות למצוקותיהם של עובדי הקבלן. זאת הודות לפעילותם של מספר ארגוני 'החברה האזרחית'. ארגונים אלה פועלים יחד עם השדולה החברתית בכנסת על מנת לחוקק חוקי מגן ולהגביר את אכיפתם.
השערת המחקר היא שהמסגרת החוקית הקיימת במדינת ישראל מספיקה להבטחת תנאי העסקה סבירים לעובדי קבלן בכלל ובמגזר הציבורי בפרט.
הממשלה וגופים ציבוריים אחרים יוצרים חסמים עוקפים: פורמליים ואחרים כדי לחסוך בעלויות העבודה כולל על חשבון הזכויות הסוציאליות של העובדים.
מטרת עבודתי זו היא להציג את הרקע להתפתחות התופעה של מסגרת ההעסקה ע"י חברות כוח אדם בסקטור הציבורי ואנסה להאיר את תנאי ההעסקה של העובדים הזמניים במגזר הציבורי. בעבודה נציג כיצד המגזר הציבורי עצמו אינו עומד בחוקי ההעסקה הקיימים. כל זאת כאשר הממשלה היא הרגולאטור מצד אחד, ומזמין העבודה מצד שני. ניתן להגדיר את נושא העסקת עובדי הקבלן ועובדי השירותים כתחום שבו הפער בין המצב דה-יורה לעומת המצב דה-פקטו הוא גדול.
חשוב שאציין כי חלק נכבד מהחומר ששימש להכנת עבודה זאת מקורו בניירות ביקורת או ניירות עמדה של גופים ארגוניים, שיש בהם מידה של סובייקטיביות - השתדלתי להציג תמונה אובייקטיבית עד כמה שאפשר.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א': עובדי קבלן או עובדים זמניים בישראל
א- מגמת הגידול בהיקף העבודה החיצונית בישראל והשינוי החברתי הנלווה לכך
ב- העובדים בשוק העבודה הזמנית - החיצונית
ג- מאפייני שוק העבודה הזמנית בחו"ל
פרק ב': התשתית החוקית להעסקת עובדי קבלן
פרק ג': העסקת עובדי קבלן במיגזר הציבורי
א- היקף העסקת עובדי קבלן בסקטור הציבורי
ב- תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן לעומת אלו של העובדים הקבועים במגזר הציבורי
ג- החסמים והמנגנונים להפחתת עלות עובדי הקבלן באדמיניסטרציה הציבורית
פרק ד': החברה האזרחית ומצוקות העובדים הזמניים
א- פעילות ארגונים אזרחיים למען עובדי הקבלן
ב- עמותות לזכויות עובדים
ג- הפעילות הפוליטית עבור עובדי הקבלן
פרק ה': דיון - דרכים לצמצום הפערים בין העובדים הקבועים לעובדים זמניים
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח א': השוואת זכויות של עובדי קבלן ועובדי מדינה
נספח ב': חישוב עלות שכר מאבטח על פי דין

קטע מהעבודה:

מאז קום המדינה, מערכת יחסי העבודה בישראל נבנתה על תבנית העסקה מסורתית, שבה העובד מועסק באופן ישיר אצל מעסיק אחד, תקופה ארוכה. חוקי העבודה, שנחקקו בישראל מאז ראשית שנות ה-50, הושתתו על תבנית תעסוקה זאת. מאז ראשית שנות ה-80, המדיניות הכלכלית והחברתית בישראל עוצבה על ידי תפישה חדשה. התפישה החדשה הושפעה מהאידיאולוגיה הניאו-ליברלית, הנוטשת את הערכים הקולקטיביים לטובת הערכים האינדבידואליסטיים. בעוד שהאידיאולוגיה המנחה את עולם הממשל והעסקים בישראל השתנתה ועימה השתנו תבניות ההעסקה, חוקי העבודה הנשענים על האידיאולוגיה הקודמת, המשיכו להתקיים (תג'ר, 2006, עמ' 5).

תגים:

עובדי קבלן · עובדי כח אדם · ממשלה · ניצול עובדים · יחסי עבודה · חברות כח אדם · חברות השמה · עובדים זמניים · מאבטחים שומרים · עובדי ניקיון · עובדי אבטחה · קבלני כח אדם · זכויות עובדים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העסקת עובדי קבלן בסקטור הציבורי - החוק ומימושו", סמינריון אודות "העסקת עובדי קבלן בסקטור הציבורי - החוק ומימושו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.