היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמוקרטיה וביטחון לאומי בישראל - ע"ב 1/65 ירדור

עבודה מס' 065850

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מדוע פגעה המדינה בזכות לבחור ולהיבחר, למרות היעדר הוראת חוק מפורשת העולה בקנה אחד עם שלטון החוק, בע"ב 1/65 ירדור נ' יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת השישית?

2,604 מילים ,9 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

הנושא הנדון בע"ב 1/65 ירדור מתייחס ל-3 היבטים הקשורים בדמוקרטיה ובביטחונה הלאומי של מדינת ישראל: 1. הזכות להיבחר ולבחור 2. מדינת ישראל כמדינה יהודית 3. דמוקרטיה מתגוננת בחברה שסועה אתנית. להלן הרחבתם של היבטים אלו, מנקודת מבט הקשורה לע"ב 1/65 ירדור.

שאלת המחקר:
מדוע פגעה המדינה בזכות לבחור ולהיבחר, למרות היעדר הוראת חוק מפורשת העולה בקנה אחד עם שלטון החוק, בע"ב 1/65 ירדור נ' יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת השישית?
השערת המחקר:
בע"ב 1/65 ירדור בא לידי ביטוי המתח שבין דמוקרטיה ושלטון החוק (הזכות לבחור ולהיבחר) לבין הגדרתה של מדינת ישראל (כמדינה יהודית) לבין השימוש בדמוקרטיה מתגוננת בחברה שסועה אתנית (כמו בישראל). "רשימת הסוציאליסטים" נפסלה מלהתמודד בבחירות 1965 ע"י ועדת הבחירות המרכזית בשם הדמוקרטיה המתגוננת. בפסה"ד על הערעור נחלק בית המשפט העליון בדעתו ואישר את פסילת הרשימה בשם הגדרתה היהודית של המדינה, המשפט הטבעי והדמוקרטיה המתגוננת. דעת המיעוט לא ראתה ברשימה סכנה לדמוקרטיה, ביקרה את שלילת הזכות להיבחר, הסתייגה מתפיסת זהות המדינה כיהודית וצידדה באישור הרשימה בשם הדמוקרטיה והשוויון בפני החוק.
המשטר הדמוקרטי בישראל ב-1965 (ימי הממשל הצבאי) לא אפשר חופש פעולה למערעריו (לפי תפיסתו). הוא התנגד בשם הדמוקרטיה המתגוננת, שנשאה אופי של "ציונות מתגוננת", המעדיפה את העם היהודי היושב בציון ומגבילה את זכויות היסוד של המיעוט הערבי. הקוד הביטחוני בשילוב הנאמנות ללאומיות היהודית (ציונות מתגוננת) הולידו את המושג "דמוקרטיה מתגוננת".

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. שאלת המחקר
ג. השערת המחקר
ד. ע"ב 1/65 ירדור
ה. סיכום
ו. ביקורת אישית
ז. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

1. עובדות
ב-1965 לקראת הבחירות התארגנה רשימה בשם "רשימת הסוציאליסטים", שחלק מחבריה היו קשורים לארגון "אל-ארד" שהוצא מחוץ לחוק, היות שנתפס כארגון המקדם את רעיונות הלאומיות הפלשתינית בקרב ערביי ישראל והקשר לאומה הערבית. על פי העובדות שהיו בפני ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, מטרת הרשימה הייתה שלילת קיומה של מדינת ישראל במתכונתה הנוכחית(10) .
למרות שמבחינה פורמאלית לפי חוק הבחירות לכנסת מ-1959, ועדת הבחירות המרכזית בראשות שופט בית המשפט העליון (לנדוי), הייתה חייבת לאשר את השתתפות הרשימה, היא החליטה לפסול אותה, מהטעם שזו "התאחדות בלתי חוקית, היות ויוזמיה שוללים את שלמותה של מדינת ישראל ואת עצם קיומה"(11) . הרשימה נפסלה מלהתמודד בבחירות בשם הדמוקרטיה המתגוננת.
-------------------------------------------------------------------
10. ברק-ארז, (2003) עמ' 75.
11. לנדוי, (29.9.65).

תגים:

ביטחון · לאומי · בישראל · בחירות · מפלגות · זכויות · צנזורה · מיעוט · ערבי · דמוקרטיה · מתגוננת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמוקרטיה וביטחון לאומי בישראל - ע"ב 1/65 ירדור", סמינריון אודות "דמוקרטיה וביטחון לאומי בישראל - ע"ב 1/65 ירדור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.