היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמוקרטיה ומלחמה: הילכו יחדיו? השפעת אינתיפאדת אל אקצא על הדמוקרטיה

עבודה מס' 068834

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: התמקדות בארבע מגמות: תפקודה של התקשורת הישראלית בצל העימות; חוסר סובלנות תרבותית ודמוקרטית; היעדר אופוזיציה; ופוליטיזציה גוברת של הצבא.

10,947 מילים ,23 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מלחמות הן אולי המעצב העיקרי של פני החברות האנושיות, ובוודאי של המשטרים הקיימים בהן. מלחמות, שהן אירוע חברתי שבו אנשים מתארגנים למטרות של אלימות פיזית, הרבו להתרחש לאורך ההיסטוריה האנושית בין שבטים שונים, עמים שונים ומדינות שונות. רצון להתפשט טריטוריאלית, דת ואמונה, השגת משאבים, שינוי שלטון פנימי, רצון להשתחרר מעול זרים, לאום ואתניות- אלה, כל אחד לחוד או שילוב ביניהם, הם גורמים שהיוו ומהווים עדיין עילה למלחמה.
לאחרונה, מדינות שונות יוצאות למלחמה "בשם הדמוקרטיה". מלחמת "אנחנו" נגד "הם", מלחמת "כוחות האור" נגד "כוחות החושך" או "כוחות הטוב" נגד "כוחות הרע", הם מושגים שנהיו שגורים בפי אלה שמכריזים מלחמה בשם העולם הדמוקרטי והנאור. ואכן חוקרים הראו כי מלחמות אינן מתרחשות בין מדינות הידועות כדמוקרטיות, אלא הן מתרחשות בדרך כלל בין מדינות לא דמוקרטיות או בין מדינות דמוקרטיות לבין, מה שהן מכנות, מדינות דיקטטוריות. אך חוקרים מעטים עסקו בשאלה מה קורה לאותה דמוקרטיה בצל המלחמה.
בעבודה זו נדונה הבעייתיות בקשר בין מלחמה לדמוקרטיה במדינת ישראל, הנמצאת מאז קומה במצבי חירום ומלחמה. השאלה המרכזית שעמדה בעבודה זו היא האם אפשר לקיים דמוקרטיה תקינה במצב מלחמה או שמדינה במצב מלחמה דינה להיות מדינת קסרקטין. חוקרים שונים דנו בשאלה זו. אחדים טענו כי המלחמות שמדינת ישראל עברה, לא הפריעו לדמוקרטיה הישראלית לתפקד כהלכה, ואילו אחרים הזהירו מפני הסכנה הטמונה לדמוקרטיה הישראלית עקב המלחמות הרבות שהיא עוברת. אך שאלה זו מקבלת משנה תוקף לאור המלחמה החדשה שמדינת ישראל עוברת בשנים האחרונות. זו היא מלחמה השונה במאפיינים שלה ממלחמות ישראל הקודמות: זו היא מלחמה פוסט מודרנית ממושכת, בעלת עצימות נמוכה, נגד אויב בלתי מוגדר, מלחמה שמטשטשת את הגבול בין חזית לעורף, בין אזרחים לחיילים, ומלחמה שמונעת מגורמי דת, אתניות וזהות. על כן אנו מניחים כי השפעתה של מלחמה זו על הדמוקרטיה הישראלית תהיה שונה ממלחמות ישראל הקודמת. טענתנו היא כי בצל מלחמה זו אומנם מדינת ישראל לא הפכה למדינת קסרקטין, אך הדמוקרטיה הישראלית, עקב המלחמה, נשחקה באופן מסוכן וכי קיומה בצל תנאים אלו מוטל בספק.
לבחינת טענה זו התמקדנו בארבע מגמות שבאו לידי ביטוי חריף בחברה הישראלית בתקופת אינתיפאדת אל אקצא: תפקודה של התקשורת הישראלית בצל העימות; חוסר סובלנות תרבותית ודמוקרטית; היעדר אופוזיציה; ופוליטיזציה גוברת של הצבא.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
תפקוד התקשורת
חוסר סובלנות פוליטית ותרבותית
היעדר אופוזיציה
פוליטיזציה של הצבא
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים

הערת מערכת: לא כל הנספחים כלולים בקובץ העבודה (רובם קטעים מספרים וקטעי עיתונות).

קטע מהעבודה:

מהדעות השונות מתוך מגוון החומר שסקרנו, עולה בבירור כתב האשמה חריף על כישלונה האמור של התקשורת. אם יש הבדלים בין הדעות השונות הרי שהם הבדלי ניסוח וניואנסים, ולא הבדלים במהות.
התקשורת מואשמת "בהתקרנפות חסרת תקדים" ועידוד אקלים של התיישרות ללא שאלות עם קביעות הממסד הביטחוני, מהתעלמות מאופציות בלתי פופולאריות מאי-בירור אמיתי נוקב ויסודי של העובדות (ראה נספחים); היא מתמסרת לגרסה הרשמית כי יש גורם אחד בלבד לאינתיפאדת אל אקצא והוא ראש הרשות הפלסטינית ובהתמסרות זו, תוך זניחת יתר הגורמים שבמערכת מורכבת זו, היא מאבדת את כושר השיפוט ואת הכבוד המקצועי ונסחפת אחרי צרכים פוליטיים או נפשיים האמורים להיות זרים לה (ראה נספחים);

תגים:

צבא · חברה · אל-אקצא · אינתיפדה · צבא וחברה · דמוקרטיה · פוליטיקה · תקשורת · תקשורת מגויסת · לאומנות · ערביי ישראל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמוקרטיה ומלחמה: הילכו יחדיו? השפעת אינתיפאדת אל אקצא על הדמוקרטיה", סמינריון אודות "דמוקרטיה ומלחמה: הילכו יחדיו? השפעת אינתיפאדת אל אקצא על הדמוקרטיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.