היישום אינו מחובר לאינטרנט

קביעת המדיניות לחיסול אפלייה בשכר נשים בישראל

עבודה מס' 065129

מחיר: 216.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת תהליכי קבלת החלטות בכל הנוגע לניסיון לצמצם את הפערים בין שכר הנשים לגברים.

3,199 מילים ,9 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

שכר העבודה נקבע בעולם הקפיטליסטי על פי ביקוש והיצע, אולם עשויות להיות בו עיוותים מסוימים(1).
שוק העבודה בישראל, כמו בכל העולם המערבי, מורכב בחלקו הגדול מנשים, אשר רבות מהן נוטות לצאת עבודה, בניגוד לדורות קודמים. נשים כיום מכהנות במשרות ציבוריות, אקדמיות וכד', ויש להניח כי תרומתן למשק כבודדות אינה נופלת מזו של הגברים. שינוי זה אקויולנטי לשינויים במערכת המשפחתית כולה (2).
הזכות לשוויון נמנית עם זכויות היסוד של האזרח במשפט הישראלי. ביניהם יש את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וממנה נגזר, שאין להפלות בין אדם לאדם מטעמים פסולים, אשר מין הינו אחד מהם, להבדיל מאבחנה מותרת כאשר יש שוני רלבנטי בעניין הנדון. כלל זה הינו עיקרון יסודי בשיטת המשפט הישראלי על-פי פסיקתו של בית-המשפט העליון, במספר פסקי דין(3).
אולם, נשים מקופחות כיום בנושאים רבים ובעיקר בשוק העבודה. מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו במרץ 2003 אודות שנת 2002, עולה כי הנשים מרוויחות פחות מגברים באופן משמעותי- בכל המקצועות (למעט מקצועות הסיעוד). אפליה זו אינה מובנת לאור ההון האנושי של הנשים, מסירותן לעבודה וכד', ובראש ובראשונה מגמת המחוקק לאסור אפליה כזו.
המחוקק אסר אפליית נשים במספר חוקים: החל מקבלה לעבודה, דרך מתן שכר שווה וכלה בפיטורין. ישנם חוקים אפילו המטיבים עם האישה (כגון האיסור לפטר אישה בהריון וכד'). הפליה מחמת גיל אינה נכללת ברשימת איסורי ההפליה הקלאסיים. אולם רשימת איסורי ההפליה הלכה ומתרחבת עם התפתחות המודעות הציבורית בדבר הצורך להגן על קבוצות פגיעות בקרב האוכלוסיה. התפתחות כזאת התרחשה לאחרונה גם לגבי הפליה מחמת גיל(4).

בעבודה הנוכחית נבדוק את תהליכי קבלת החלטות בכל הנוגע לניסיון לצמצם את הפערים בין שכר הנשים לגברים. כפי שנראה, אין אסטרטגיה לאומית בנושא אלא רק חקיקת חוקים על גבי חוקים, על מנת לסתום את הפרצות.
---------------------------------------------------------------------
1. סורוס גורס (1998) "החברה הפתוחה בסכנה, משבר הקפיטליזם הגלובלי" עמודים 105-107
2. גולדברגר דב, המערה המודרנית, עמודים 36-54
3. קופ יעקב (2002) הקצאת משאבים חברתיים לשירותים חברתיים, המרכז לחקר מדיניות חברתית, ירושלים, עמודים 18-36
4. שבת אברהמי (1998), בחינת ההבדלים בין שכר נשים לשכר גברים בישראל, עמוד 54

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. תהליכי עיצוב המדיניות
שיוויון הזכויות בישראל
היסטוריה חקיקתית
חוק שוויון הזדמנויות בעבודה התשמ"ח 1988
חוק שכר שווה
3. סיכום העבודה
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עיקרון שוויון הזכויות במדינת ישראל מעוגן במערכת המשפט מאז קום המדינה. עם זאת אין אסרטגיה לאומית לנושאי שיוויון. יחזקאל דרור טוען כי יש ליצור פילוסופיה כצורך מעשי לניהול תקין של המדינה .
מגילת העצמאות, באין חוקה לישראל, נחשבת למסמך הקרוב ביותר לחוקה, ובה הוצהר כי "אין להפלות אדם בשל מינו" (מגילת העצמאות 1948 - סימן 2).
בחברה הישראלית שהיא חברה דמוקרטית ומערבית בהלך רוחה הכלכלי והחברתי, ערך השוויון ניראה כדבר ברור וכחלק מאושיות החברה הישראלית, ומשום שכך, ניראה כי השוויון חדר לכל תחומי חיינו ומשמש נר לרגלינו. כעובדה חוקקו חוקים הבאים להגן על המופלים, ולהקנות להם זכויות שוות בכל תחומי החיים.

תגים:

שוויון · אפליה · נשים · גברים · הבדלי · שכר · מינהל · ציבורי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קביעת המדיניות לחיסול אפלייה בשכר נשים בישראל", סמינריון אודות "קביעת המדיניות לחיסול אפלייה בשכר נשים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.