היישום אינו מחובר לאינטרנט

חופש מול משמעת בחינוך

עבודה מס' 065105

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה תיאורטית ומחקר פעולה שבוצע באמצעות תצפיות.

7,535 מילים ,16 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

במשך כל שנות עבודתו החינוכית של המורה עם ילדים בתפקידים שונים, מחפש הוא את השביל הדק העובר בין חופש ומשמעת. נטייה זו אף שהיא בלתי מודעת, הופכת במרוצת השנים לנושא המרכזי בעבודת המורה.
מניסיוני הקצר בעבודתי עם ילדים בגיל ביה"ס היסודי, הייתי לא אחת עדה למשמעת נוקשה מגבילה ומאיימת ומצד אחר חופש פראי וחוסר רסן.
התלבטויות אלה שמקננים בי מקננות אצל חברותי המורות הותיקות ביתר עוצמה.
בכל דור ודור, אך במיוחד בתקופתנו, תקופה של מבוכה ותעייה בה מחפשים בני-אדם את ערכי האמת ואת המשמעות לחייהם - החינוך מקבל יתר תוקף.
חיוך בעולם נבוך, בעולם שהגיע להישגים נפלאים בתחום המדע והטכנולוגיה, ולהישגים בתחום החברתי, מצטיין באיבוד אמות מידה והגיון. כולם התרגלו לרע. אין הוא דוחה ומרתיע וישנה הרגשה של תוהו ובוהו.(1)
ודווקא כאן, בנקודה זאת, אנו המורים חייבים לשאול את עצמנו, לבחון ולבדוק מחדש את שתי המילים - חופש מול משמעת.
כמורים, מוטלת עלינו החובה לשפר אצל תלמידינו תהליכים התפתחותיים כשרים כמו עצמאות, אוריינטציה תפקודית, הסתגלות חברתית והישגים לימודיים וכל זאת תוך שילוב פעולה והפריה הדדית של חופש ומשמעת.(2)
על כן מצאתי לנכון לדון בנושא חשוב זה, במסגרת הלימוד של "מחקר פעולה".

לצורך כתיבת העבודה, נעזרתי בחומר ספרותי רב כדי ללמוד תיאוריות המסבירות מהי התנהגות תוקפנית הנובעת מחוסר משמעת; מהי משמעת בחינוך בניסיון להתמודד בשאלת המחקר: מהי מטרת החינוך "חופש" מול "משמעת"?
2. עריכת מחקר פעולה:
* מחקר פעולה - ה"כיתה המכה".
3. ניתוח ודיון בתוצאות המחקר בניסיון להשיב לשאלת המחקר ומסקנות מקצועיות.
4. התייחסות אישית לתהליך שעברתי
בהנחה שההוראה כעיסוק רפלקטיבי דורשת מהמורה יותר בדיקה עצמית, ניתוח אירועים והפעלת חשיבה רפלקטיבית שהיו לדעתי פועל יוצא מהמחקרים שעשיתי.

תוכן העניינים
מבוא
פרק א' ההתנהגות התוקפנית כתגובה לחוסר משמעת
פרק ב' בעיית המשמעת ודרכי ההתערבות
פרק ג' חופש מול משמעת
פרק ד' מחקר פעולה - הכתה המכה - (כתה ה')
תוצאות ומסקנות מקצועיות
התייחסות אישית לתהליך שעברתי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בתחום הפסיכולוגיה, אלימות מוגדרת כמושג רחב המתייחס למגוון פעולות הכוללות התקפה ואיבה. פעולות אלו מוכרות כמונעות ע"י פחד, כעס, ותסכול או שמכוונות לעורר רגשות אלו אצל אחרים. מקור המילה "תוקפנות" הוא בלטינית "אגרסיה" שפירושה התקפה, היא יכולה להיות מילולית או פיסית.
בעבודה זו אימצנו את ההגדרה של אילון ולהד (1990) הגורסת שתוקפנות אלימה היא כל התנהגות הפוגעת ברוחו, גופו או רכושו של הזולת. מטבעה התנהגות כזו היא פעולה אנטי-הומנית ולכן מחובתנו לצמצמה במידת האפשר. מתוך הגדרה זו אין זה משנה איפה על הרצף נמצאת האלימות או מה תואר לה, בכל מקרה עלינו לעמול על צמצומה.

תגים:

אוריינטציה · אלימות · הישגים · הסתגלות · חברתית · חופש · חינוך · לימודיים · משמעת · עצמאות · תפקודית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חופש מול משמעת בחינוך", סמינריון אודות "חופש מול משמעת בחינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.