היישום אינו מחובר לאינטרנט

שוק תחרותי וחופשי מול הגנה על זכויות רוחניות

עבודה מס' 065256

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת "שביל הזהב" בין הרצון להגן על זכויות יוצרים, מבצעים, ממצאים ושאר בעלי זכויות רוחניות שלהן ערך כלכלי, לבין הרצון לשמור על רווחת הציבור.

6,701 מילים ,4 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

ע"פ יעילות פרטו מצב א' הוא יעיל יותר ממצב ב' אם מצבו של אף אחד מהצדדים לא גרוע יותר במצב א' ומצבם של חלק מהצדדים הוא טוב יותר. כלומר - מצב א' יעיל יותר אם אף אחד לא הרע את מצבו וחלק מהאנשים שיפרו את מצבם. לכן, בדוגמת שלנו - המצב היעיל (פרטו) הוא שהקבלן ימשיך לבנות את הנהר וישלם פיצויים מלאים והוא צריך לפעול לפי מיקסום רווחיו.
לפי עקרון היעילות של קלדור-היקס מצב א' הוא יעיל יותר ממצב ב', אם אחד הצדדים או חלק מהצדדים שיפרו את מצבם עד כדי כך שהם היו יכולים לפצות את שאר הצדדים ועדיין להמשיך וליצר. עקרון קלדור-היקס לא מתעניין בחלוקה אלא במיקסום. לפי עיקרון זה לא צריכים לפצות בפועל. בקלדור-היקס מה שקובע הוא סך כל היעילות. חשוב שסך כל היעילות יהיה גבוה יותר במצב ב' - אבל התנאי שאף צד לא ירע את מצבו איננו קיים במודל קלדור-היקס. עדיין יש תוצאה יעילה כלכלית - הגביר את האושר במידה יעילה יותר מאשר ההפסד של הצד השני .

מטרת העבודה הנוכחית היא לבחון את "שביל הזהב" בין הרצון להגן על זכויות יוצרים, מבצעים, ממציאים ושאר בעלי זכויות רוחניות שלהן ערך כלכלי, לבין הרצון לשמור על רווחת הציבור, קרי להגן עליו מפני שרירות ליבו של בעל המונופולין וזאת ע"י הסדרים כובלים. "עיקרו של ההסדר הכובל הוא עשיית הסדר שנועד למנוע תחרות, ובדרך כלל הוא פועל נגד הצרכן. --- בתחום ההסדרים הכובלים השינויים העיקריים הם: הוכנס במפורש יסוד התחרות כבסיס להפעלת הוראות החוק;"
מקרים כגון אלו שכיחים בעולם המודרני- אדם הממציא המצאה היכולה להיות לתועלת הציבור כולו והוא אינו מפרסמה או דורש תמורתה הון עתק או מקנה אותה לאחר בתנאי שיעשה בה שימוש מבוקר. מצד אחד אם נתיר לציבור להשתמש בהמצאתו, לא יהיה לאחרים תמריץ להמציא המצאות ולהשקיע בהן, מצד שני אם לא נתיר, כל הציבור עלול לסבול משרירות ליבו של היחיד.
העיקרון בבסיסו של הקניין הרוחני הוא מתן זכות לבעל ההמצאה או היצירה למנוע מאחרים את השימוש ביצירתו או בהמצאתו; הזכות הניתנת לבעל ההמצאה מכונה לעיתים "מונופול" (ראה למשל סעיפים 117-119 לחוק הפטנטים, תשכ"ז - 1967); בפועל אנו עוסקים בקניין ולא במונופול.

ראשי פרקים
1. מבוא
2. הוראות החוק
3. הגדרת פטנט וההגנה עליו
ההכרה בזכויות הפטנט מול זכות המחוקק להגבילו
אמצאה כפטנט
עילת עשיית עושר
רשיון לאחר
4. שמירה על הקניין מול זכות הציבור
זכות הציבור- מתן היתר לתחרות
מגבלה של זכות הציבור
הגנה על זכויות יוצרים
5. סיכום העבודה
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ראשיתה של החקיקה שבאה להסדיר את ההגבלים העסקיים בישראל בחוק ההגבלים העסקיים, תשי"ט-1959 שקדם לחוק. על מטרתו של החוק הראשון עמד השופט (כתארו אז) א' ברק בדבריו:
"מטרת החוק, כפי שהיא עולה מלשונו, ממבנהו ומההיסטוריה החקיקתית, היא לאסור הסדרים כובלים, הפוגעים בטובת הכלל - "מגמת החוק היא לפנות את הדרך לפעילות כלכלית חפשית, על-ידי סילוק מכשולים המונעים פעילות כזאת...גישתו של המחוקק היא, שתחרות חופשית פועלת לטובת המדינה, ויש בה כדי להעמיק את החופש המשפטי הכלכלי של הפרט .

תגים:

פטנט · המצאה · זכויות · יוצרים · תחרות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שוק תחרותי וחופשי מול הגנה על זכויות רוחניות", סמינריון אודות "שוק תחרותי וחופשי מול הגנה על זכויות רוחניות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.