היישום אינו מחובר לאינטרנט

אתיקה ומוסר בפיטורים

עבודה מס' 064801

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהי מדיניות פיטורים מוסרית במצב מיתון.

7,218 מילים ,28 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

המיתון המתמשך והמצב הכלכלי החמור במשק הביאו בשנים האחרונות לפיטוריהם של המוני עובדים, ונראה כי העתיד הקרוב צופן גורל דומה לרבים אחרים.
בכל העולם, שינוים מהותיים התרחשו בשנים האחרונות באופן התמודדותם של ארגונים עם תחרות בינלאומית. לדוגמא, החל משנות ה - 80 צמצום כוח אדם היה אמצעי לתגובה לירידת הרווח השולי וחשש להתדרדרות מחיר המניה, יתרה מכך אחוז השינויים הארגונים בחברות שכוללים צמצום בכוח אדם נמצא בעליה מתמדת.
יותר מ 80% מ - 1,000 החברות המופיעות ב - fortune דיווחו על צמצומים בכוח אדם בשנים 1987-1991.
מחקרים נוספים מראים כי אחוז המפוטרים נמצא בעליה במרבית החברות לעומת שנים קודמות.

סיבות עיקריות לצמצומים בחברות העוברות שינויים מבניים הנם :
* אוטומציה מוגברת
* העברת מפעל למיקום אחר
* מיזוגים ורכישות
* הצורך בהגדלת היעילות
* הצורך בצמצום כוח אדם

בימים אלו (ספטמבר-אוקטובר 2004) אנו עדים למאבק חריף בין ממשלת ישראל לבין נציגי העובדים בנושא עובדי הרשויות המקומיות אשר נמצאות במשבר כספי.
הממשלה מתנה סיוע לרשויות ,שיאפשר תשלומי שכר העובדים, בהסכמת העובדים ל"תכניות הבראה" בהן נכללים פיטורין בהיקף ניכר.
זוהי דוגמא אקטואלית להתנהגות מעבידים ונציגי עובדים במצבי משבר בארגונים, כאשר אחד הפתרונות המיידיים המוצעים ע"י המעבידים הוא פיטורי עובדים כדי להקטין עלויות.
אולם תכניות הבראה ופיטורין המוניים אינם נחלתו של הסקטור הציבורי בלבד. ארגונים עסקיים רבים עברו תהליכים של פיטורים המוניים.
לדוגמא, במהלך השנים 2001-2003 נסגרו חברות היי-טק רבות. בנוסף, חברות רבות צמצמו את מאגר העובדים שלהם בצורה ניכרת. עקב כך היו גלי פיטורי אדירים.
להלן מספר דוגמאות : גל הפיטורים ב"ענקית" ההיי-טק קומברס, בהיקף של 1200 עובדים - זהו גל הפיטורים השלישי בחברה שמעסיקה לאחריו 3300 עובדים בחברה שהעסיקה בשיאה כ 6000 עובדים. בנוסף לקומברס ,פיטרו בשנתיים האחרונות חברות היי-טק רבות אלפי עובדים, ביניהן אמדוקס , אי.סי.אי , גילת לויינים ועוד.

על פי המצב החוקי בישראל, למעביד יש זכות בסיסית להחליט אילו עובדים להעסיק ואילו לפטר. במסגרת הסכמי העבודה הוא מוותר, במידה זו או אחרת, על זכות זו, ומסכים, למשל, להיוועץ בארגון העובדים לפני שהוא נוקט צעד של פיטורים. יש מקרים, שבהם החוק שולל ממנו את זכות הפיטורים לגמרי. מקרים אלה מתחלקים לשתי קטגוריות :
בקטגוריה הראשונה, נכללים פיטורים המונחים על-ידי שיקול כלכלי שאינו נאות: פיטורים עקב הריון ולידה, טיפולי פוריות, שהייה במעון לנשים מוכות או שירות מילואים. המחוקק החליט שבמצבים אלה טובת העובד וטובת המדינה מצדיקות פגיעה בזכותו של המעביד לפטר.
בקטגוריה השנייה, נכללים פיטורים שמטרתם נקמה בעובד העומד על זכויותיו: פיטורים עקב הגשת תביעה לבית-הדין לעבודה על הפרה של חוק הגנת השכר, חוק שכר מינימום או חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, או בשל חשיפת עבירות שנעשו במקום העבודה. לפיטורים במקרה זה יש גם מטרה של הרתעת העובדים האחרים מפעולה דומה, ולכן להגנה מפני פיטורים כאלה חשיבות גדולה במיוחד. בלעדיה יישארו חוקי המגן בגדר משאלת לב יותר מאשר חוקים עם שיניים המעניקים לעובד יכולת אמיתית לעמוד על זכויותיו.
שאלת המחקר היא "מהי מדיניות פיטורים מוסרית במצב מיתון?"

השערת המחקר היא, כי פיטורים המוניים של עובדים הם מוסריים כאשר הם עוזרים להצלת והבראת חברות וכאשר זהו המחיר החברתי המינימלי שנדרש לשלם.

שאלה מוסרית היא שאלה מתחום המוסר המנוסחת בדרך כלל בניסוח מעין זה :
כיצד ראוי לנהוג ? מה ראוי לעשות ?

תוכן העניינים:
1 מבוא
2 שאלת המחקר, השערות המחקר וניתוחה
3 ניתוח נושא מוסריות פיטורי עובדים על פי גישות ומודלים שונים
4 מודל השלבים לקבלת החלטות בנושא מוסריות פיטורי עובדים
5 הגישות ביחסי החברה מול לקוחותיה במאמרו של ולסקז - בהקשר פיטורי עובדים
6 בדיקת כדאיות בביצוע התייעלות פנימית בחברה לפני פיטורין
7 דיון ומסקנות
8 ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

לפי מודל הניהול היפני המסורתי התאגיד היפני הוא בבחינת "שבט תעשייתי" .הנהלות הפירמות התעשייתיות הגדולות מתייחסות אל עובדיהן בדאגה ובמסירות, בדומה לדאגת הורים לילדיהם. הן מבטיחות להם תעסוקה לכל ימי חייהם וערבות לביטחונם האישי, מעודדות החלטות קבוצתיות ושוללות התנשאות של יחידים, ומטפחות שיתוף פעולה בין העובדים להנהלה . עובד בכל עבודה יכול להגיע לדרגה של התמחות ולזכות גם ביוקרה.

תגים:

מוסר · ניהול · פיטורין · פיטורים · יחסי · עבודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אתיקה ומוסר בפיטורים ", סמינריון אודות "אתיקה ומוסר בפיטורים " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.