היישום אינו מחובר לאינטרנט

אתיקה בעיתונות ובתקשורת -עולם הולך ונעלם

עבודה מס' 060572

מחיר: 253.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה כללית של הנושא וניסיון לבחון את יישומם של כללי האתיקה העיתונאית.

6,087 מילים ,10 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1 : אתיקה ומוסר
פרק 2: תקנון האתיקה של העיתונות
פרק 3: מוסר ואתיקה עיתונאית
1.3 : מותר ואסור בעיתונות
2.3 : המצב החוקי מול האתיקה
3.3: הגנה על כבוד האדם
4.3 : זכות הציבור לדעת מול מוסר עיתונאי
פרק 4 : מה היא התנהגות מוסרית בעולם התקשורת
סיכום :
ביבליוגרפיה


מבוא
שאלת האתיקה בעיתונות, אשר נשאלת ככל שהתקשורת נעשית פולשנית יותר לכל תחומי החיים, היא שאלה אשר תשובתה משתנה עם השינויים בערכים החברתיים המתרחשים מסביבנו.
תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות, מטיל חובות רבות על כל העיתונאי, בהן: להעניק לציבור "שירות מקצועי, פרסום מדויק, הוגן ואחראי של ידיעות ודעות". לפעול "ביושר, בהגינות, וללא מורא. להימנע מפרסום לא מדויק, מטעה או מסולף, לבדוק לפני הפרסום נכונות הידיעה במקור המהימן ביותר ובזהירות הראויה. בהקשר זה קובע התקנון כי "דחיפות הפרסום לא תפטור מבדיקה נכונות הידיעה". התקנון מוסיף וקובע כי פרסום ידיעות צריך להיות "הוגן וללא הטיה" וכי "הכותרת לא תהייה מטעה". הוא מעגן את החובה לתקן טעויות או אי דיוקים מהותיים והחובה להתנצל במקרים המתאימים. על פי התקנון על העיתונאי להימנע מכל מצב בו קיים חשש לניגוד עניינים בין חובותיו כעיתונאי לבין כל אינטרס אחר, ועליו להימנע לשימוש לרעה במעמדו, בתפקידו או בכוחו לפרסם או להימנע מפרסום. כן נדרש גילוי נאות של אינטרס, מהותי כלכלי או אחר, של המו"ל, הבעלים או העיתון בצמידות לפרסום מסוים ובאופן תקופתי.1
תקנון האתיקה מציב גבולות וסייגים לאלה העוסקים בתקשורת בכלל. השאלה הנשאלת היא האם הוא מקוים? במקרים רבים, ספק. במקרים אחרים, טוענים רבים, כי העיתונאים עושים מניפולציה בתקנון, על מנת להצדיק מעשיהם ומחדליהם.
בעבודה זו מטרתנו לבדוק את סוגיית האתיקה בעיתונות. האם היא מושג ערטילאי או יש לה תרגום מוחשי במציאות? האם תקנון האתיקה העיתונאית, עושים בו מניפולציה בהתאם למצב או לצרכים של אנשים וקבוצות? האם מחייבת אותו עקרונות של מוסר ושימרת על כבוד האדם, תוך שמירה על זכות הציבור לדעת כל דבר?
בחרתי בנושא הזה כי תמיד סיקרן אותי עולם העיתונות, אנשיה ואיך הם חושפים תופעות שחיתות ,איך הם מתמודדים עם פוליטיקאים ויחד עם זאת, לפעמים, יכולים לעזור לאדם הקטן,בדעת הקהל שהם יוצרים ולקבור חיים אדם גדול, באותה נשימה.
יחד עם זאת , שאלתי את עצמי "האם אנשים אלה לא פוגעים בבני אדם כאשר הם חושפים את מעשיהם? האם זה בסדר שהם פועלים כך?
מתוך קריאת עיתונים אינטנסיבית, הקשבה לחדשות ותוכניות חשיפה בטלוויזיה, ראיתי כי בעולם התקשורת ישנם אנשים מכל הסוגים, בעלי מניעים שונים, שרציתי להבין מהם. האם רצונם רק להאדיר את שמם או מבוקשם היא לחשוף מציאות על מנת לשנותה למציאות טובה יותר?
כך הגעתי לנושא של עבודה זו. לקרוא ולהבין יותר מה הם החוקים הפועלים בעולם זה של התקשורת. מה הן ההתלבטויות ומה הם הזרמים, על מנת להבין יותר מה שאני קוראת ושומעת ברדיו ובטלוויזיה.
--------------------------------------------------------------------------
1. אליקים רובינשטיין. "משפט ותקשורת", מתוך: דברים שנשא מול אסיפת כללית של אגודת עיתונאי תל אביב,
.23.9.97

מקורות:

Haynes, Felicity. "Ethics and Education", University Western of Australia, 2000.
איזק, חיים. "העיתונאי והחדירה לפרט", ספר השנה של העיתונאים תשכ"ד, תל אביב.
ברלין, ישעיה. נגד הזרם, ספרית אופקים, עם עובד, תל אביב, 1979.
דוד, מתי. "זכות הציבור לדעת, מבט שלישי על התקשורת", ספר העיתונאים תשנ"ב-תשנ"ג.
גרינמן טוני, עו"ד. "חוקי במדיה", אתר www.tglaw.co.il, 2001.
הורוביץ אילן, "תוקפה המעשי של האתיקה העיתונאית", 2001, אתר: http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/newspaper/frm_etika_itonait.htm
זמיר, יצחק. "על העיתונות להנהיג סדר בביתה", http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/newspaper/frm_etika_itonait.htm
טולדנו, מרגלית. "האצילות מחייבת", 2001 אתר http://www.amalnet.k12.il/sites/commun/library/newspaper/frm_etika_itonait.htm
כספי, דן. "תקשורת עצמאית בע"ם ", ספר השנה של העיתונאים 1998, הוצ' אגודת העיתונאים של ת"א.
קרמניצר, מרדכי. "שעת אמת" , העין השביעית, גליון מס 16, הוצ' המכון הישראלי לדמוקרטיה, 1998.
רובינשטיין, אליקים ."משפט ותקשורת", מתוך: דברים שנשא מול אסיפת כללית של אגודת עיתונאי תל אביב. 1999.
שאלתיאל, אלי, עורך. מילון פונטנה למחשבה מודרנית, עם עובד, 1977.
"תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות", העין השביעית, מאי- יוני 1996, הוצ' המכון הישראלי לדמוקרטיה, 1998.

תגים:

אתיקה · עיתונות · תקשורת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אתיקה בעיתונות ובתקשורת -עולם הולך ונעלם", סמינריון אודות "אתיקה בעיתונות ובתקשורת -עולם הולך ונעלם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.