היישום אינו מחובר לאינטרנט

בלוגים באינטרנט - אתיקה עיתונאית מול חופש הביטוי

עבודה מס' 066905

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין החוקים הקיימים בנושא אתיקה עיתונאית והאם אפשר להשליך חוקים אלו על עולם הבלוגים בלי לרסן את חופש הביטוי.

5,126 מילים ,28 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

כללי האתיקה אינם מדברים על מה שאסור ועל מה שמותר לפי החוק האזרחי. הם קובעים מה הוגן ומה בלתי הוגן, מה ראוי לעשות ומה אין ראוי לעשות. במרכז כללי האתיקה עומד כבוד האדם. ערכים הם יחסיים וכפופים לתרבות. "המדעיות החמיצה את הבנת המבנה היסודי של הקיום האנושי ועל כן קיימים פערים ערכי האתיקה ברחבי העולם". (וויסקופף, ו' א' ,1976). יתרה מכך, "אתיקה מתפרש לכל אדם כמונח אחר - מה שאתה מאמין שהוא נכון הוא אתי". (Velasquez, M. G. ,2002). ולכן רעיונית, אולי לא ניתן לקבוע חוקית את כללי האתיקה.

לאנשי מקצוע כמו רופאים, עורכי דין, שופטים ושוטרים, הנתקלים בבעיות מוסריות במסגרת עבודתם, יש מערכת חוקים ברורה, ועליהם לפעול על-פיה. רופא או עורך דין העוברים על כללים אלו, נענשים. במקרים חמורים במיוחד אף נשללת מהם הזכות להמשיך ולעסוק במקצועם.
גם לעיתונאים יש תקנון אתיקה. זהו קובץ של כללי התנהגות אשר נועד לשמור על המוסר העיתונאי. תקנון האתיקה קובע עקרונות התנהגות לעיתונאים.
לפי כללי האתיקה העיתונאית, העיתונאים הם משרתי הציבור, ובתור שכאלה עליהם לגלות אחריות רבה בכל צעד ושעל, כדי שלא למעול באמון שהציבור נותן בהם. חובתם לשמור על דיוק ומהימנות במסירת המידע. עיתונאי המוסר מידע מתוך ידיעה ברורה שהמידע איננו נכון - מועל באמון. עיתונאי המעביר מידע מסולף במטרה לשרת צרכים פרטיים של אדם או של מוסד - מנצל לרעה את מקצועו ואת כוחו. תפקיד העיתונאי הוא להגן על חופש העיתונות ועל חירות הביטוי . כלומר: לשמור על הזכות היסודית של כל אדם בחברה דמוקרטית להביע את דעתו, להגיב, לתמוך או להתנגד ולדון בכל נושא כללי האתיקה מגנים על אדם ששמו הטוב נפגע. למשל: אין לפרסם בעיתון האשמה מבלי לתת לאדם המואשם אפשרות להגיב על כך. סעיף מיוחד בספר החוקים מצווה על העיתונאי לנהוג זהירות מיוחדת כאשר מדובר באדם העומד למשפט. חוק "סוב יודיצה" ("תחת שפיטה", כלומר בעת מהלך המשפט) קובע, שברגע שנפתח משפט נגד מישהו, מותר לעיתונאי לפרסם רק את הדברים הנאמרים בבית המשפט. אסור לעיתונות לפרסם וידויים ועדויות, העלולים להשפיע על העדים, על דעת הקהל או על החלטות השופטים. "כללי התנהגות עלולים להיות בלתי צודקים בעליל, אף אם הם חלים על הכל באופן שווה למהדרין". (שפירא, ע' ,1977).

בעשור הקודם נכנסה לחיינו טכנולוגיית המחשבים והאינטרנט, ואיתה גם כניסתם של אתרי חדשות באינטרנט ובמיוחד אתרים פרטיים - בלוגים שבהם כל אחד ואחד רשאי לכתוב את אשר על דעתו ולפרסם זאת ברבים.
מכאן עולה השאלה - האם האינטרנט היא גם סוג של עיתון, ושכזה, על המפרסמים לעמוד בחוקי האתיקה העיתונאית, או שמא האינטרנט היא פשוט "במה" לאזרחים לומר את אשר דעתם לפי חופש הביטוי הכה חשוב לנו בתרבות המערבית?

הדילמה שבין אתיקה עיתונאית לחופש הביטוי.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. האינטרנט ככלי תקשורת - הבדלים מהעיתונות המוסדית
3. עסקי הבלוגים
4. מקרים לדוגמא:
4.1. פרשת פוסט "כלומבוטק:
4.2. פרשת מוניקה לוינסקי:
4.3. מקרה יצחק מרדכי:
4.4. מקרים נוספים:
5. הפן הביטחוני - פגיעה בביטחון המדינה
6. גישת החוק
7. החוק בישראל
8. אתיקה עיתונאית
8.1 אתיקה באינטרנט - "נטיקה"
8.2 דוגמאות מחו"ל
8.2.1 החוק בארצות הברית
8.2.3 מיאנמר - איסור בלוגים
8.2.4 ערב הסעודית - בלוגר נשלח לכלא
9. דיון כללי
10. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מאז כינונה של תקשורת האינטרנט, אנו עדים להתגבשותן של צורות חדישות של תקשורת וערוצי שיח בחברה. צ'טים - (מהמילה האנגלית chat) הנקרא בעברית גם שיחוח, הינו כינוי לשיחה בין אנשים ברשת האינטרט. קבוצות דיון, יומני רשת - בלוגים ותגובונים - או בשמן המקובל - טוקבק, הוא מנגנון לתגובות הגולשים באינטרנט. כל אלו הביאו עמם צורות חדישות של שיח.
באינטרנט יכול כל-אחד להעתיק בקלות ולהשתמש בתכנים שפורסמו ברשת, ושבדיעבד הם עשויים להתברר כבלתי-מדויקים או שגויים. כשמדובר בעיתון נייר, או הקלטה של שידור אלקטרוני, נשארת הוכחה חומרית כלשהי לפרסום השגוי. בעיתון תפורסם, במקרה כזה, התנצלות או/ו תיקון למחרת או לאחר כמה ימים. לעומת זאת, באינטרנט אפשר בהינף מקש למחוק תוכן מבלי להותיר לו זכר. אולם כאן הכוונה היא לאתרי אינטרנט מוסדיים, גדולים, אשר בעליהן ידועים.

תגים:

חופש הביטוי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בלוגים באינטרנט - אתיקה עיתונאית מול חופש הביטוי", סמינריון אודות "בלוגים באינטרנט - אתיקה עיתונאית מול חופש הביטוי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.