היישום אינו מחובר לאינטרנט

אבטלה בישראל והקשר למדינת רווחה

עבודה מס' 064797

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח מושג האבטלה, האבטלה בישראל ואחריותה של מדינת רווחה לנושא האבטלה.

9,983 מילים ,21 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

"עובדי בגיר בקרית גת, המשיכו אתמול להתבצר במפעל כל היום, ובמשך הלילה הבעירו צמיגים ולא התירו כניסת מנהלים או הוצאת סחורה מן המפעל" (הארץ, 19.2.02).
ידיעה קשה זו, מצטרפת לשורה של ידיעות המתפרסמות מדי יום על חברות ומפעלים שסוגרים את שעריהם, ועל עובדים שמצטרפים למעגל האבטלה.
ונתוני האבטלה אכן קשים:
- בנק ישראל ומשרד האוצר העריכו במהלך השנה, כי שנת 2003 תסתיים עם 300 אלף מובטלים.
- מספר המובטלים בשנת 2004 עלול להגיע ל-320 אלף, 40 אלף יותר מהיום. כך צופים ברשות לתכנון כוח אדם במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת).
- הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת בכל חודש את מספר הבלתי מועסקים במשק, שעומד היום על 10.8 אחוזים מכוח העבודה, כלומר 280 אלף מובטלים.
- שירות התעסוקה במשרד התמ"ת מפרסם את מספר האנשים שחיפשו עבודה בלשכות התעסוקה בכל חודש. מספרם היום הוא כ-200 אלף.
נושא האבטלה הוא נושא כאוב וקשה. המשבר הכלכלי שהחל בסוף שנת 2000 התעצם עד מאוד בשנה האחרונה, ושיעור האבטלה בארץ כאמור המריא וחצה את קו עשרת האחוזים.
אומנם הפגיעה הכלכלית של האבטלה בימינו היא אולי פחות חמורה מזו של שנות ה-50, בגלל הסדרי הביטחון הסוציאלי והבטחת ההכנסה שנקבעו במשך השנים והמכוונים למנוע מצוקה כלכלית בקרב המובטלים ומשפחותיהם, אולם תחושת ההשפלה המלווה את מחוסרי העבודה והרגשת חוסר האונים שלהם - לא השתנו. בכלל, הולכת וגוברת ההרגשה שאנחנו חוזרים לתקופה האומללה של שנות ה-50, עם האבטלה הגדולה והמצוקה הכלכלית שנתלוותה אליה.
האבטלה פוגעת בעיקר בחלקי האוכלוסייה החלשים בישראל:
היא אינה אחידה בכל אזורי הארץ, והיא פוגעת יותר בפריפריה ובעיירות פיתוח מאשר בישובים מבוססים וותיקים ומבודדת אותם עוד יותר; ישובים ערביים סובלים משיעורי אבטלה גבוהים יותר מאשר ישובים יהודיים; ישנן יותר נשים מובטלות מאשר גברים; האבטלה פוגעת יותר בבעלי השכלה נמוכה וגם בצעירים שעדיין לא התבססו בשוק העבודה; האבטלה קשורה למספר העצום של עובדים זרים שזרמו לארץ, המהווים 10% מהעובדים ו-14% מהעובדים בסקטור היצרני. העובדים הזרים נתפסים כגוזלי מקום העבודה של המובטלים, כיוון שמספרם כ-250 אלף, שווה למספר המובטלים, וגם הרכב השכלתם דומה. על רקע זה, צומחת בישראל גזענות בגילוייה המכוערים ביותר, ביחד עם הפרת זכויות אדם.
לתעסוקה יתרונות רבים שנמנעים ממובטלים. מלבד היתרונות הכלכליים, מדובר על מעמד בחברה, על זהות אישית, על דימוי עצמי ועל קשרים חברתיים - לקחת חלק במטרה ובמאמץ המשותפים לכלל החברה. הקיצוץ בהכנסת המובטלים מובילים לתחושה של מחסור, אשר לה אפקט הרסני מבחינה פסיכולוגית. הדימוי העצמי הנמוך, הנובע מתחושת הכישלון האישי - יוצר חוסר מוטיבציה וחוסר רצון להיחלץ ממעגל האבטלה. למצב זה, השפעה לא רק על המובטל, אלא גם על הסובבים אותו (בעיקר על בני משפחתו).
נושא האבטלה בישראל הוא נושא רציני וחשוב, ועל כן בחרתי לעסוק בו בעבודתי. יתרה מזאת, בבחינתי אותו, בחרתי להתייחס לאופן הטיפול של מדינת ישראל, אשר התעתדה להחזיק בעקרונותיה של מדינת רווחה - בנושא האבטלה.
נושא העבודה שלי הוא, אם כן: "אבטלה בישראל והקשר למדינת רווחה".
בהתאם לכך, חילקתי את עבודתי למספר חלקים:
בחלק הראשון, אנתח את מושג האבטלה, סוגיו השונים, המחיר שהוא גובה והאופן שבו ניתן למדוד אותו.
בחלק השני, אתייחס לאבטלה בישראל: גורמי האבטלה, מוקדיה, ויחסה של החברה הישראלית לבעיות האבטלה ולמצוקת המובטלים.
בחלק השלישי, אעלה את אחריותה של מדינת הרווחה לנושא האבטלה: מה היו מטרותיה העיקריות ואיך הן יושמו לאורך שנותיה של מדינת ישראל. אנסה להראות, כי בתקופות השונות חל שינוי רב היקף ביחסה של המדינה כלפי נושא האבטלה, כמו גם שינויים מרחיקי לכת שחלו בעולם בכלל ובישראל בפרט - שינויים אשר הביאו עימם גישה חדשה ושונה להתמודדות עם נושא האבטלה.
בחלק האחרון והמסכם, אבקש להעלות פתרונות שונים לשיפור המצב, ביניהם פתרונות נקודתיים למוקדי אבטלה ספציפיים.

תוכן עניינים:
מבוא
חלק ראשון: אבטלה - הגדרתה וניתוחה
א. הגדרת האבטלה
ב. מחיר האבטלה
ג. סוגי אבטלה
ד. מדידת היקף האבטלה
חלק שני: אבטלה בישראל
א. הגורמים לאבטלה
ב. מוקדי האבטלה
ג. תופעת העובדים הזרים והשלכותיה על האבטלה
ד. יחסה של החברה הישראלית לבעיות האבטלה ולמצוקתם של המובטלים
חלק שלישי:אחריות מדינת הרווחה לנושא האבטלה: הבטחת הכנסה מול תעסוקה
ביטוח אבטלה
1973-2003: החוק והשלכותיו
משבר מדינת הרווחה
המודל האמריקאי
המודל הבריטי
המודל האירופאי
המודל הישראלי
סיכום: מה ניתן לעשות?
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההגדרה הרווחת של אבטלה, היא מצב שבו חלק מגורמי הייצור במשק אינו מועסק. בדרך כלל מתייחס המושג לאבטלת עובדים, המוגדרת כמצב שבו אין המשק יכול לספק עבודה בתשלום לכל מי שנזקק לה על פי כישוריו ויכולתו ויש בה כדי להבטיח את צורכי הקיום שלו ושל משפחתו.
חוסר האיזון בשוק העבודה בין ההיצע של כוח העבודה והביקוש לו, מתבטא כמותית כעודף כוח עבודה או כאי התאמה איכותית, כאשר איכויות כוח העבודה המוצע אינן תואמות את האיכויות המבוקשות. כך ייתכנו בו זמנית מחסור בכוח אדם ואבטלה - תופעה המוכרת היטב ברוב החברות המודרניות.

תגים:

רווחה · פיטורים · תופעה · חברתית · מצוקה · כלכלית · משק · תעסוקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אבטלה בישראל והקשר למדינת רווחה", סמינריון אודות "אבטלה בישראל והקשר למדינת רווחה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.