היישום אינו מחובר לאינטרנט

נשים בישראל בראי האבטלה והתעסוקה

עבודה מס' 062168

מחיר: 205.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: אבטלת נשים בישראל במגזר היהודי והערבי.

3,936 מילים ,12 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

בישראל קיים פער גדול בין מה שנהוג לחשוב על שוויון ההזדמנויות לנשים בעולם העבודה, לבין המציאות בפועל.
הפערים הבולטים לעין הם פערים בשכר, הפרדת עיסוקים, קידום בעבודה, ותנאי עבודה שונים לגברים לעומת נשים. עם השנים גדלה המודעות לנושא זה, וקיימת מדיניות לצמצום הפער. אולם בפועל, השתלבות נשים בשוק העבודה רצופת מכשולים, והן נבדלות מהגברים עקב תפקידיהן הנוספים כאמהות וכרעיות.
שוויון ההזדמנויות בתעסוקה הינו מצב אידיאלי אליו יש לשאוף אך בשטח המצב הוא שונה. השכם והערב אנו נתקלים באפליות בתעסוקה בין המינים, למרות שבחברה המודרנית הכללים הנורמטיביים השולטים בחוק העבודה מגדירים כישורים כשיקול עיקרי להתאמת האדם לעבודה, שדה הבחירה עבור הנשים הוא מצומצם, והניידות בהירארכיה הארגונית כמעט בלתי אפשרית ולרוב אף נחסמת בפניהן.
נשים הרוצות להשתלב בשוק העבודה ייתקלו בסטריאוטיפים מיניים המשליכים לגבי התנהגותן, לעתים קרובות לא יישכרו לעבודה זו או אחרת עקב שיקולים אלה, על אחת כמה וכמה באם הן הרות או אמהות לפעוטות או 'חלילה', אמהות חד הוריות. במקרים דומים אף יפוטרו מעבודתן באמתלות שונות ומשונות, והיו דברים מעולם.
ההתערות בשוק העבודה, אם כן, אינה קלה כלל וכלל עבורן ולפיכך אף תוגבל עוד יותר באם נדחקו לשוליים ופוטרו או הפסיקו לעבוד עקב הריון או לידה. היציאה ממעגל האבטלה לאחר שחוו את סטטוס המובטלות על צדדיו והשלכותיו עליהן תהיה קשה מאוד, ואם כן אזי לסוג שולי של עבודה בד"כ במשרה חלקית, קופאית, מזכירה, מוכרת, וכו'...בהם הציפיות נמוכות ואף התגמולים דלים, מבחינה אישית וכלכלית.
בעבודה זו אסקור את מצב הנשים בשוק העבודה בישראל כמו גם מצבן בהקשר לאבטלה, ואתייחס גם לנשות המגזר הערבי, שמצבן הייחודי בהקשר לאבטלה נובע מהשתייכותן הכפולה: לאוכלוסייה הערבית במדינת ישראל מחד, ולמעמדן המיגדרי מאידך. בחינת המצב מעלה כי נשים ערביות סובלות מאפליה כפולה: כמיעוט אתני, וכנשים. עובדה זו משפיעה גם על כניסתן ומעמדן בשוק העבודה, וגם על אחוז המובטלות מתוך הנשים השייכות לכוח העבודה.
לפי נתוני הלמ"ס 1999: אחוז הנשים השייכות לכוח העבודה בקרב המגזר הערבי נמוך בהרבה (%22) מהאחוז המקביל באוכלוסיית הנשים היהודיות(%52.5 ) ואילו אחוז הבלתי מועסקות מתוך אלה השייכות לכוח העבודה (%11.7) גבוה בהרבה מהאחוז המקביל (%9.2), במגזר היהודי. הסיבות למצב זה רבות ונובעות מגורמים חברתיים (כגון מאפייני מעמד האישה במגזר הערבי) ומגורמים של מדיניות חברתית כלכלית, שיפורטו בהמשך.

תוכן העניינים:
מבוא
נשים בעולם העבודה
נשים באבטלה
אבטלת נשים במגזר הערבי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ד"ר אלכסנדר, א. "דמותה של אפליה נשים בעבודה", נשים הכוח העולה, ספריית פועלים (1997) 37-54 .
פלג, דב (1990), "תעסוקה מלאה בישראל" , מובטלים לטווח ארוך בישראל ובעולם.
קרונר, יצחק :הכשרה מקצועית. עבודה ורווחה וב''ל , אוגוסט 1989.
קוליק, ל. (2001) השפעת המגדר והגיל על עמדות בנושא אבטלה ועל תגובות לאבטלה. בטחון סוציאלי, 59, 123-107.
בן יוסף, אריה, "תעסוקת נשים עם התחייבויות משפחה" עבודה ורווחה וב''ל , כ''ה תשל''ג .
אבתיסאם איבראהים, בראהם איריס, "האישה הערבייה בעבודה", נשים הכוח העולה, קידום נשים בעבודה וניפוץ "תקרת הזכוכית". עורכת ענת מאור 1997.
ג'ובראן ,רימון (1991) תעסוקה ואבטלה במגזר הלא יהודי. מתוך כלכלה ועבודה ,7, 1991.
חמוד סנאא, מעמדה של האישה הערבייה בישראל בשוק העבודה , מכשולים והצעות לפתרון.

תגים:

אבטלה · אפליה · הזדמנויות · השכלה · ותעסוקה · חברה · כלכלה · משפחה · נשים · פרנסה · שויון · תעסוקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נשים בישראל בראי האבטלה והתעסוקה", סמינריון אודות "נשים בישראל בראי האבטלה והתעסוקה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.