היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקניין בהקשרו החברתי - השתלת איברים מגוף המת.

עבודה מס' 064580

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: זכות הקניין על גופת המת.

6,683 מילים ,38 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

חוק יסוד כבוד-האדם וחירותו קובע בזכות ההכרה בזכות לקניין פרטי, כזכות יסוד חוקתית. הגנה זו, על הקניין הפרטי, הינה חלק ממהפך כללי יותר שחוללו חוקי היסוד לשיטת המשפט הישראלית. קיים, אמנם, ויכוח עקרוני בין שופטים ומלומדים ביחס לשאלה - באיזו מידה שינו חוקי היסוד את המצב שהיה קיים קודם להם ? שהרי יצירה שיפוטית, המכירה בחירויות יסוד של הפרטים כחלק מן השיטה המשטרית הדמוקרטית, הייתה קיימת כבר לפני החקיקה החדשה. אלא שמעבר לויכוח ההיסטורי, של סוגייה זו, ברורה השפעתם המשמעותית של חוקי היסוד על תחומי המשפט השונים בישראל. בין השאר, משנה חוק יסוד כבוד-האדם וחירותו את הקלסיפיקציה (מיון) המקורית של דיני הקניין, כחלק מן המשפט הפרטי. לאחר החקיקה מקבלים דיני הקניין גם צביון חברתי, ונכנסים לגדרי הויכוח הפוליטי - מתי חל קניין זה או אחר, מהי זכותו של הפרט לקניין על מת וכד'.
מערכת המשפט מכירה בזכותו של האדם לקניין על רכוש, בין מוחשי ובין שלא מוחשי, להוציא מכך את מושג הבעלות על גופו של אדם, נושא שעבר מהעולם עוד בימי הביניים.
יצוין, כי לנושא הקניין על מת קיימות השלכות לגבי נושא לשון הרע הנאמר על המת, הגורר אחריו פיצוי כמו אצל אדם רגיל. הזכות לשם טוב קיימת גם לאחר המוות, וניתן להרחיק לכת ולהגדירה כנכס עבור בני משפחתו של הנפטר. מנגד, לאחר מותו הנפטר אינו זקוק עוד לפרטיות, ואז, אולי, ישנה הקלה מסוימת, במה שניתן לספר אודותיו.
עבודה זו תבחן את קו הגבול בין זכות הציבור לדעת ובין הזכות לשם טוב ולפרטיות, על מנת לראות האם יש להקל בנקודות מסוימות עם המפרסם, בשל העובדה שהגנת הפרטיות אינה רלוונטית לאחר מותו כמו בחייו.
כמו כן ידון נושא הוצאת זרע מן המת לשם הולדת ולדות, דרך פריזמת קניין המת.
שאלת המחקר:
האם האדם המת הינו רכושה של החברה בה הוא חי, או האם הינו רכושה של משפחתו - הוריו, אישתו וילדיו, או שמא הוא אינו רכוש כלל - בדומה למוצר ציבורי שכל אחד יכול אחד לנכס לעצמו בצורה זו או אחרת, קרי - מי בעליו של המת ?

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. הבעלות על גוף האדם
3. מהו כבוד המת
4. היתר אדם להשתלת איברים
5. פתיחת קבר המת
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

השאלה הראשונה, העולה בדיון זה, היא מה משמעות הבעלות על הגוף, והאם ניתן להתייחס לגוף כנשוא תחום קניין.
הבעלות על גוף האדם, לפי רוב הדתות המונותיאיסטיות, שייכת לבורא העולם, ולכן לא ניתן להתייחס לגופו של אדם כחפץ. ההלכה היהודית גורסת כי יש "להתעסק" עם המת רק משום דרכי כבוד ולא על מנת לשמר קניין כלשהו .
היהדות רואה בגוף האדם כלי לכן הנשמה/ נפש, וכאשר אדם נפטר הגופה שייכת למי ששיכן את הנפש בה- כלומר לקב"ה. גם הדתות האחות רואות זאת כך.

מקורות:

אגרות משה יו"ד ח"ב ס" קעד בסופו
בבא בתרא קנד ע"א; חולין יא ע"א.
הד דוד, אתיקה ורפואה, תל-אביב, 1989.
הוכהויזר רבקה, חיים בכל מחיר, שפרעם, 1992.
הרצוג, הרי"א פסקים וכתבים, חלק ה, יורה דעה, סימן קלז, שאלה ה.
הרצוג,, הרי"א, נאמן, י. "זכותם של בני משפחת הנפטר לקביעת הכיתוב על המצבה", בתוך: עיונים במשפט עברי ובהלכה, רמת גן, תשנ"ט, עמ' 247.
ויינריב אליעזר, בעיות בפילוסופיה של המוסר, האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1984.
כהן דוד, "גישות חיוביות ביהדות למוות", גרונטולוגיה, 63, 1993.
מסכת ברכות דף רפג
מסכת עבודה זרה כט, ב
ספרי, פרשת כי תצא, סימן רכא; סנהדרין מז ע"א.
עאטף מטלה אחים לדם- הדרוזים בארץ ישראל מרר, 1988
פטר, עמרם, המיתולוגיה ההודית, תל -אביב, 2001.
קאוצקי רודולף, למות בבית החולים, ירושלים, רשפים, 1988.
קמיר אורית, שאלה של כבוד ישראליות וכבוד-האדם תל אביב: כרמל, 1998
רוטנשטרייך נ., המחשבה היהודית בעת החדשה, 1966.
רוי ויליס (עורך), המיתולוגיה של עמי העולם, הד ארצי, 1999
ריביר שמריהו, "טיעוני חלק היש בתורת פרמנידס וביקורת אפלטון ואריסטו עליהם", עיון, י"ח, תשכ"ט.
רפופורט הכהן, ש"א, "מעמד בני המשפחה במניעת הוצאת אברים מגוף קרובם המת", עמ' 220
שאול ישראלי, "תרומת איברים מן המת", אסיא נ"ט-ס (תשנ"ז), עמ' 106
שו"ת אגרות משה, יורה דעה, חלק ד, סימן נז.
שו"ת בנין אב, חלק ד, סימן סז.
שו"ת הרדב"ז, חלק ב, סימן תריא.
שו"ת נודע ביהודה, מהדורה תניינא, יורה דעה, סימן רי, הובאו דבריו בשו"ת ציץ אליעזר, חלק ד, סימן יד, ד"ה למדנו ובשו"ת מנחת יצחק, חלק ה, סימן ט, ד"ה (ד) והנה.
שו"ת פסקי עוזיאל בשאלות הזמן, סימן לו.
שו"ת שבט הלוי, חלק ה, יורה דעה, סימן קעח.
שולחן ערוך, חלק יורה דעה סימן שמח
שולחן ערוך, חלק יורה דעה, עמוד תתק"ו.
שטינברג א.,, אנציקלופדיה הלכתית רפואית ד (ירושלים, תשנ"ד), עמ' 551-552.
שמעון סליון ,(1990) - פרס נובל ברפואה ובפסיכולוגיה, האתגר- השתלות, הוצאת מוסד ויצמן לפירסומים במדעי הטבע ובטכנולוגיה, 321-322.
שפילברג, חיים, הודו אמונות ודעות, תל אביב, 1985.
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין
Hernandez Gl, Volpert O, Iniguez Ma, Lorenzo E, Martinez, Grau R, Fresno M, Redondo Jm, (2001) "Selective Inhibition Of Vascular Endothelial Growth Factor-Mediated Angiogenesis By Cyclosporin".Exp Med, 193:607-620
Robert Auerbach, Rachel Lewis, Brenda Shinners, Louis Kubai, and Nasim Akhtar, Angiogenesis Assays: A Critical Overview, Angiogenesis Assays A Critical Overview .Clinical Chemistry 49:32-40.
http://www.clinchem.org/cgi/content/full/49/1/32
Scanlon T., "Freedom of Expression and Categories of Expression", University of Pittsburs, Pp.519-595.
Steffan H, Clipstone N, Timmermann L, Northrop J, Graef I, Fiorentino D, Nourse J, Gerald R. (1996) "The Mechanism of Action of Cyclosporin A and Fk506" Clinical Pp, S40-S45.
Steffan H, Clipstone N, Timmermann L, Northrop J, Graef I, Fiorentino D, Nourse J, Gerald R. (1996) the Mechanism of Action of Cyclosporin A and Fk506, Clinical Immunology and Immunopathology, S40-S45.
rbach R, Lewis R, Shinners B, Kubai L, Akhtar N,( 2003)
Angiogenesis assays a critical overview. 49:32-40.

תגים:

מוות · מוסר · השתלות · איברים · אתיקה · רפואית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקניין בהקשרו החברתי - השתלת איברים מגוף המת.", סמינריון אודות "הקניין בהקשרו החברתי - השתלת איברים מגוף המת." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.