היישום אינו מחובר לאינטרנט

בעיית השתלת איברים מן החי בישראל

עבודה מס' 061936

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סוגיות רפואיות, משפטיות ואתיות.

1,904 מילים ,10 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

לאור ההתפתחויות הרפואיות האחרונות, אנו נדרשים לסוגיות חדשות בתחומים רבים ומגוונים כשאחד התחומים המעורר סוגיות רפואיות, משפטיות ואתיות הוא תחום השתלת האיברים. הדיון בהשתלת איברים נחלק לנושא ההשתלות מן המת ולנושא ההשתלות מן החי ומקיף תחומי משפט שונים וסוגיות אתיות כבדות שקל. בעוד שבעבר המקור העיקרי לאיברים להשתלה היה איברים מן המת הרי שבשנים האחרונות הורחב השימוש באיברים מן החי כשבין הסיבות לכך ניתן למנות את המחסור באיברים מן המת ואת ההתקדמות הרפואית המאפשרת השתלות מוצלחות מן החי באמצעות שימוש בתרופות נוגדות דחייה ובאמצעות התאמה טובה יותר בין מוסר האיבר לבין
מקבל האיבר.
יודגש כי העובדה שהשתלות מן החי מתוכננות מראש מאפשרת לצוות הרפואי הערכות טובה יותר להשתלה והיתרונות בכך רבים. עם זאת, כפי שיובהר להלן, התקדמות הטכנולוגית בעניין זה מלווה בדילמות משפטיות ואתיות לרוב. השתלת איברים הנה טכנולוגיה רפואית חדישה, שהתפתחה ב- 40 השנים האחרונות, במטרה להחליף איברים שהגיעו לאי ספיקה באיברים תקינים. מקור האיבר המושתל יכול להיות האדם ,מושתל עצמו או השתלה מאדם אחד לאדם אחר, כאשר התורם יכול להיות חי או מת (גרינהויז, 1996).
בישראל מבוצעות השתלות איברים מזה 40 שנה, השתלות לב מסוף שנות הששים, השתלות כבד מסוף שנות ה-80, והשתלות ריאה מסוף שנות ה-90. השתלות כליה מבוצעות החל מאמצע שנות החמישים מן החי ומן המת, כאשר עיקר ההשתלות של כליה מן החי מבוצעות מתרומת כליה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה (ניירות עמדה בנושא תרומת כליה, תרומת כבד וריאה, דצמבר 1997).
הממסד הרפואי מחפש דרכים להרחבת מעגל התורמים, ללא הצלחה יתרה ושולל שוב ושוב, הן ע"י הצעות חקיקה והן בפרסום ניירות עמדה, את נושא מכירת האיברים; בינתיים בעלי האמצעים רוכשים בחשאי כליות בטורקיה או במצרים, והאחרים מחכים זמן רב להשתלה. ברור גם כי אין הספקה נאותה של רקמות, וכי ניתן וצריך להגדיל את ההיצע; נושא מכירת איברים הועלה פעמים רבות כאחד הפתרונות, אך הצעת חוק ההשתלות (משרד הבריאות תשנ"ח, פברואר 1998) וחוזרי משרד הבריאות הקיימים כיום אוסרים מכירת איברים, כולל כליה, למרות שאין כל חוק מפורש בנושא המשפט העברי, לעומת זאת, באופן עקרוני ובדיונים תיאורטיים המבוססים על ההלכה, אשר יפורטו בהמשך, מאשר תרומת כליה מן החי, ואיננו שולל תמורה כספית על תרומה כזו. בעיית המחסור בתרומות כליה, ואפשרות המכירה כפתרון כאמור, טכנולוגיות השתלת הכליה ושמירת השתל התפתחו מאוד בעשור האחרון; איכות חיי המושתל-המוצלח טובה, וההצלחה תלויה בחלקה הגדול במקור השתל, כאשר שתל מן החי עדיף על שתל מן המת. בסה"כ ברור כיום כי השתלת איברים הנה אינטרס חשוב לחברה, והחברה מעונינת לעודדו ואחת הדרכים לקידומו של נושא זה היא כאמור חקיקה ממוקדת בהירה כמו גם הגברת נושא ההסברה והמודעות בקרב הציבור.

תוכן העניינים:
מבוא
תרומה והשתלת איברים מן החי בישראל
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

גרינהויז, ג., "היבטים משפטיים במכירת רקמות ואיברים להשתלה - השלכות אפשריות של המשפט העברי והמשפט הישראלי. עבודה לשם קבלת תואר מאסטר, אוניברסיטת תל-אביב, תשנ"ו 1996.
חוזר מנכ"ל משרד הבריאות בנושא תרומה מן החי, מבוסס על החלטת הועדה העליונה לניסויים רפואיים בבני אדם, 1998.
יחזקאל, א., הצעת חוק פרטית: השתלת איברים התשנ"ח-1998.
לוינסון-זמיר, ד., "השתלה מן החי בישראל: הווי ובעיות", הפרקליט ל"ח, 1989, 300-306.
מדינת ישראל, משרד הבריאות. הצעת חוק השתלת איברים, תשנ"ח-פברואר 1998.
"מוסר כליות - השתלות מהחי", רפואה ומשפט, גליון מס' 20 1999. יום עיון לזכר עו"ד אליהו זילצטר ז"ל, ביום 22.1.99.
תמ"א 540/86, פלוני נ' אלמוני, פס"מ תשמ"ח (1) 177.

תגים:

אתיקה · טכנולוגיה · רפואית · מכירת · איברים · רפואה · רופא · ניתוח · כבד · כליות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בעיית השתלת איברים מן החי בישראל", סמינריון אודות "בעיית השתלת איברים מן החי בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.