היישום אינו מחובר לאינטרנט

בעיית מקורות הדלק וניתוחה הכלכלי

עבודה מס' 069383

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח כלכלי של בעיית מקורות הדלק העולמית עם התייחסות למדינת ישראל.

10,925 מילים ,22 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

העבודה עוסקת בניתוחה הכלכלי של בעיית מקורות הדלק העולמית עם התייחסות למדינת ישראל. הנפט הגולמי כמשאב טבע המצוי במספר מוגבל של מדינות ואנשים יוצר מציאות כלכלית בעייתית וייחודית.
העבודה מתחילה בניתוח היסטורי של מדינות המפרץ הפרסי המפיקות נפט, איך אוכלוסיה ענייה מרודה הפכה לאוכלוסיה עשירה כקורח. היא ממשיכה במשברי הנפט של המאה האחרונה, תולדה של מאבקים בין צרכני הנפט - ארה"ב בעיקר, לבין יצרני הנפט העיקריים - מדינות המפרץ הפרסי, והיחסים ביניהם.
הכסף הרב שנכנס למדינות מפיקות הנפט במפרץ הפרסי שיפר את מצבם לאין ארוך אך הוא גם יצר בעיות רבות. הבעיות העיקריות: חשש מהמחלה ההולנדית - ירידה בתוצר הריאלי בעקבות גילוי משאב טבע, אי יציבות שלטונית ופערים עצומים בין עשירון עליון לעשירון תחתון. ממון רב מכספי הנפט הושקע באמצעי לחימה, כך שניתן לקבוע שהמזרח התיכון אינו מקום בטוח.
לאור האמור לעיל, יצרו להן מדינות ערב המפיקות נפט את ארגון אופ"ק לצורך הגנה על הכנסותיהם. בתחילה לא צלח הארגון אך בהמשך הראה את כוחו, בעיקר במשבר האנרגיה הראשון בשנת 1973. התנהגות ארגון אופ"ק כקרטל מנותחת בעבודה זאת אך יש לזכור שישנם גורמים נוספים שמשפיעים על מחיר הנפט, העיקרי שבהם הוא שע"ח - הדולר, שלו מוקדש פרק שלם.
לישראל, מדינה התלויה באויביה בשביל קבלת נפט יש חלק חשוב בעבודתי. בתחילה ניתחתי את שוק האנרגיה בישראל והראיתי שהשוק בעייתי מאין כמוהו. הוא נשלט ע"י קומץ מצומצם באוכלוסיה אשר שולט על חברות רבות בישראל. למרות העלויות הגבוהות אשר להן טוענות חברות הדלק בישראל, השוק רווחי ביותר והרגולציה לא חזקה מספיק - טענות בהן אדון בעבודתי. חשוב לזכור שבמאבק בין רשות ההגבלים העסקיים ומשרד התשתיות הלאומיות לחברות הדלק, כל צעד מצד הרשויות יכול להביא חורבן על החברות ופגיעה בצרכנים. לצורך המחשה ניתחתי את הרפורמה בשוק הדלק שהתחילה בשנת 1987 וספק אם הסתיימה עד היום.
לתחליפי הנפט מקום נכבד בעבודתי מכיוון שבימים אלו נמצא גז טבעי בישראל. בעולם המפותח אנרגיה ירוקה היא דבר שבשגרה ואילו בישראל הדבר אינו כך. אין באפשרות היזם הפרטי לקדם פרויקטים מסוג זה למרות הסיוע הניתן מצד המדינה וכן מצד השוק הפרטי.על אף התמלוגים הרבים הניתנים, הסיכון גבוה מדי לכן אין זה כדאי כלכלית למשקיע להשקיע את כספו. על הרגולטור לתת יד בשביל למנוע את הזיהום מנפט גולמי, וכתוצאה מכך להפחית את התלות באויבנו - דבר שלא נעשה כלל.
לסיכום, שיקולים כלכליים של היצרנים והצרכנים, תכנון קרטלי של כמויות ומחירים בארץ ובחו"ל והקושי בפיתוח מקור אנרגיה תחליפי הם הנושאים שעבודה זאת מנתחת.

ערכתי עבודה זו באמצעות קריאה של מספר מאמרים בספרות מקצועית. המאמרים נלקחו מפרסומי רבעון לכלכלה, עדכן אסטרטגי, עיתונים כלכליים בישראל ובעולם וכן מאתרי אינטרנט נבחרים. הצגת מאמרים אלו התבצעה בצורה השוואתית וביקורתית.

תוכן עניינים:
תקציר
1. מבוא
2. הבעייתיות בנפט כמקור אנרגיה בעולם
2.1 יצרני הנפט
2.2 צרכני הנפט
3. מוצר מוגבל, חלוקה בעולם, מחירים, תלות
3.1. משברי הנפט של המאה האחרונה במזרח התיכון
3.2. השפעת הנפט על המצב הסוציו כלכלי במדינות ערב
4. מבנה שוק הדלק בעולם
4.1. יצרני הדלק וארגון אופ"ק - השפעתם על משק הדלק העולמי
4.2. השפעת ערכו של הדולר על מחיר לחבית נפט
5. מבנה שוק הדלק בישראל
5.1. חברות הדלק וחסמים לתחרותיות במשק הדלק בישראל
5.2. הרפורמה במשק הדלק בישראל
6. תחליפים, כדאיותם והשפעתם הסביבתית
6.1. אנרגיה ירוקה בישראל כתחליף לנפט המיובא
6.2. השפעת גילוי הגז הטבעי בישראל
7. סיכום ומסקנות
8. ביבליוגרפיה
9. נספחים

קטע מהעבודה:

לנפט שימושים רבים בחיי היום יום שלנו כך שאם אפרט לא אוכל לסיים. בכל דבר בחיינו נוגע הנפט אך השימוש החשוב ביותר שלו הוא חומר למנוע הבעירה. עוד מהמצאת מנוע זה ע"י הנרי פורד היווה הנפט נוזל שמניע את המנוע ובלעדיו המנוע אינו עובד. מכאן ניתן ללמוד שמנוע הצמיחה של הכלכלה העולמית תלוי רבות בנפט, בייחוד במדינות המתפתחות, שם התעשייה מסורתית תלויה בנפט כמקור אנרגיה בלעדי 2002 , Curtiss)).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בעיית מקורות הדלק וניתוחה הכלכלי", סמינריון אודות "בעיית מקורות הדלק וניתוחה הכלכלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.