היישום אינו מחובר לאינטרנט

מידת השפעתו של הגורם הכלכלי על פרוץ האינתיפאדה הראשונה

עבודה מס' 067696

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת משקלו של הגורם הכלכלי, קרי המצב הכלכלי ששרר בשטחים ערב האינתיפאדה, כגורם שהאיץ את המרד.

4,173 מילים ,5 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

האינתיפאדה היא התקוממות אלימה שפרצה בשטחים בשמונה בדצמבר 1987 נגד השלטון הישראלי, והסתיימה עם ירידת מפלס האלימות ב-1991 וסיום מהותי יותר עם חתימת הסכמי אוסלו ב-1993 ויצירת הרשות הפלסטינית. עם פרוץ אינתיפאדת אל אקצה, קיבלה האינתיפאדה שהחלה ב- 1987 את הכינוי האינתיפאדה הראשונה.

על השאלה מדוע פרצה האינתיפאדה, ישנן תשובות רבות. זאת משום שישנו מארג של גורמים אשר הובילו לפרוץ ההתקוממות. בעבודה זו אנסה לעמוד על משקלו של הגורם הכלכלי, קרי המצב הכלכלי ששרר בשטחים ערב האינתיפאדה, כגורם שהאיץ את המרד. יש לציין כי הגורם הכלכלי הוא אחד מיני גורמים שונים חברתיים ופוליטיים שיש לקחת בחשבון וקשה לבודד אותו במערכה. מה גם שלנושא הכלכלי יש חשיבות והשפעה גם על חיי החברה ועל זירה הפוליטית, כך שיש לבחון אותו כחלק מתמונת חיים כוללת. עם זאת, בעבודה הזו אנתח את הגורמים הכלכליים ואעסוק בחשיבותם בהקשר של פרוץ ההתקוממות.
כמו כן אקדיש פרק שלם בנסיון לענות על השאלה: מה היו התוצאות של ההתקוממות? כלומר מה היו מטרות הפלסטינים מהבחינה הכלכלית, לעומת התוצאות שהם השיגו בגיזרה זו.

עבודה זו תהיה מורכבת מארבעה פרקים.
בפרק הראשון אעסוק בניתוח הגורם הכלכלי כפקטור מאיץ לפרוץ המרד. הפרק יחולק לתת נושאים: ניתוח הדיכוי הכלכלי שהשליטה ישראל על השטחים, ניתוח מימד העוני והייאוש, הקיפוח ותסכול, ניתוח נושא התעסוקה, גידול האוכלוסייה וצמיחה של דור צעיר , משכיל ומובטל.
בפרק השני אסקור את שאר הגורמים שהובילו לפרוץ האינתיפאדה בנוסף למימד הכלכלי, זאת כדי לצייר תמונה שלמה של החיים חברתיים ופוליטיים ששררו בשטחי יהודה, שומרון ועזה.
בפרק השלישי אדון בתוצאות ההתקוממות מבחינה כלכלית.
והפרק הרביעי יוקדש לסיכום ומסקנות.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון: ניתוח הגורם הכלכלי כמאיץ ההתקוממות
פרק שני: סקירת שאר הגורמים שהובילו לפרוץ האינתיפאדה
פרק שלישי: תוצאות ההתקוממות מהבחינה הכלכלית
פרק רביעי: סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כדי לדון במצב הכלכלי בשטחים ערב האינתיפאדה, ניסה החוקר עמוס נדן, להבין על איזו גישה יש לבסס את הדיון: "גישת קו המינימום" או "גישת הציפיות". על פי מסקנתו, נתוני התקופה אינם תומכים בגישת "קו המינימום" לפיה, מצב כלכלי רע מאיץ את הנטייה למרוד, ואילו שיפור במצב הכלכלי מדכא נטייה זו. בנוסף, לטענתו, הנתונים אינם תומכים גם ב"גישת בציפיות" של ג'יימס דייויס. לפיה, שיפור המצב הכלכלי ורמת החיים מהווה מאיץ למרידה, כיוון שבמקביל לשיפור עולה גם רמת הציפיות, ומאחר ואלו אינן מתממשות עולה הסיכוי למרד. אמנם בין השנים 1982-1985 חלה ירידה בתוצר הלאומי גולמי לנפש בקרב הפלסטינים, אך דווקא משנת 1985 עד לפרוץ ההתקוממות התל"ג לנפש עלה ב-19% והשכר הנטו עלה ב- 13.5%.

תגים:

שטחים · ערבים · פלסטינים · פלסטינאים · כיבוש · עוני בעזה · עזה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מידת השפעתו של הגורם הכלכלי על פרוץ האינתיפאדה הראשונה", סמינריון אודות "מידת השפעתו של הגורם הכלכלי על פרוץ האינתיפאדה הראשונה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.