היישום אינו מחובר לאינטרנט

היבטים פסיכולוגיים וחברתיים בתרומת איברים

עבודה מס' 041467

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הפסיכולוגיה של תרומת איברים, הדילמה החברתית ותרומת איברים כהחלפת מתנות.

3,482 מילים ,16 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

ההתפתחויות הדרמטיות ברפואה במאה ה-20 תוך שילוב עם טכנולוגיות הנדסיות רפואיות, מאפשרות ביצוע ניתוחים שלא היו אפשריים בכלל בעבר בשום צורה שהיא. הכוונה היא להשתלת איברים. נטילת איברים מאנשים שזה עתה נפטרו או מאנשים חיים ושתילתם בקרב אנשים חולים, שבלעדי ניתוחים אלה ספק אם ימשיכו לחיות. המדובר בהשתלת קרניות, כליות, כבד, ריאות ולב. הבעיה הרפואית החשובה ביותר בניתוחים אלה היא התנגדות הגוף לאיברים המושתלים. יש צורך להתגבר על המערכת החיסונית של החולה מקבל האיברים. על מנת שההשתלה תהיה מוצלחת, החולה חייב להיות במעקב צמוד כל זמן שהוא חי, תוך נטילת תרופות מתמדת כדי לאפשר לשתל לתפקד בצורה סבירה. המקרה המוצלח ביותר היה מושתל הלב השני של המנתח הדרום אפריקאי ד"ר כריסטיאן ברנארד. המדובר בד"ר פיליפ בלייברג שבגופו הושתל לב והוא הצליח לחיות עם לב זה 18 שנה.
סביר להניח שבעתיד לבוא ימצאו פתרונות משוכללים יותר למצוקה רפואית זו. בעייה אקוטית שקיימת ואשר יאלצו להתמודד איתה בשנים הקרובות היא הפן הפסיכולוגי חברתי. לעצם העובדה של נטילת איברים מן המת ולעיתים גם מן החי יש השלכות חברתיות ופסיכולוגיות כבדות משקל. זאת בעצם פעם ראשונה שיש להתמודד עם נושא זה. אין מדובר כאן בפרוצדורה רפואית רגילה כמו ניתוח או ניסוי רפואי זה או אחר באנשים חולים, אלא בנושאים שקשורים לתפישות עולם שונות באשר לחשיבותו ולמהותו של גוף האדם בתור שכזה וכאורגן חי, אם להתנסח בסגנונו של ישעיהו ליבוביץ', האם יש להבחין בין הגוף החי לבין בעל הגוף? אכן שאלה קשה שספק אם ניתן לתת עליה תשובה חד-משמעית.

ההליך הרפואי שיש בו כדי לרמוז במה שהוא על אפשרות לפתרונות פוטנציאליים בסבך הבעיות הפסיכולוגיות והחברתיות הוא תרומת הדם. מספר האנשים המוכנים לתרום דם, גדול יותר מאשר מספר האנשים המוכנים לתרום איברים. שאלה מתבקשת היא למה קיימת תפישה המעגנת בקרב ציבור גדול של אנשים שנשמת האדם או חלק ממנה, נמצאת בדמו של התורם. על פי הגיון זה בתרומת דם מועבר חלק מהנשמה לגופו של מקבל תרומת הדם. כאן אם כן קיימת נכונות רבה יותר לוותר על חלק מהנשמה, מאשר בתרומת איברים, שהרי גם כאן נמצאת חלק מהנשמה, בפרט בלב ובכליות. קיימת מסורת לפחות ביהדות, שאיברים אלה הם נשמת אפו של האדם ואשר משפיעים על המוסריות שלו. שאלה קשה גם כן שמחייבת התמודדות במישור הפילוסופי, במישור הדתי, במישור הפסיכולוגי ובמישור החברתי.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. הקשר בין פסיכולוגיה לתרומת איברים
3. היבטים פסיכולוגיים בתרומת איברים
4. הדילמה החברתית בתרומת איברים
5. תרומת איברים כהחלפת מתנות
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

Bosu P.K, Hazariwalu K. M. hipman M.L, "Public attitudes towards donation of body parts, particularly the eye" Canadian journal of Ophthalmology 1989 24(5) 216-220.
Blumstein, James E. and Sloan, Frank A. (ed), Organ Transplantation Policy: Issues and Prospects, Duke University Press Durham and London 1989, pp. 1-2.
Caplan A.L, "Ethical and policy issues in the procurement of cadover organs for transplantation" New-England Journal of Medicine 311 p. 981-983.
Ceney M.S, "Solving the organ doner shortage by meeting the bereaved family's needs" Critical care nurse 1993 13(1) 32-36.
Cleavland S.E and Johnson D.L, "Motivation and readiness of ential human issue doners and nondoners "psychosomatic medicine 32 1970 223-231.
Feldman E.A, Culture, conflict and cost: Perspectives on brain death in Japan" International Journal of technology assessment in health care 1994 10(3) 447-463.
Fox Renée C., Swazey Judith P., The Courage to Fail. A Social View of Organ Transplantation and Dialysis, Chicago, The University of Chicago Press, 1978, p.5.
Frauman A.C Miles M.S, "Parental willingness to donate the organs of a child" American nephrology nurses association journal 1987 14 (6) 401-404.
Hessing Dick J., "The Social dilemma" in: James Shanteau and Richard Jackson Harris (ed) Organ Donation and Transplantation: Psychological and Behavioral Factors, 1990
Manninen, Evans, "Public attitudes and behavior regarding organ donation" Journal of American medical association 1985 253(21) 3111-3115.
Mauss Marcel, The gift, London : Cohen & West, 1954.
Parmelle PA. Katz IR, Lauton MP, "The relation of pain to depression among internationalized aged", Journal of gerontology 46 1991 p. 15-21.
Radecki Carmen M. Jaccard James, "Psychological aspects of organ donation, A critical review and synthesis of individual and next of kin donation decisions" Health psychology 1997 vol. 16 No. 2 p. 183.
Shanteau James, Harris Richard Johnson, "Why psychological research", in: James Shanteau and Richard Jackson Harris (ed) Organ Donation and Transplantation: Psychological and Behavioral Factors, 1990 p.2.
Shateau et al, "psychological and behavioral factors in organ donation" Hospital and community psychology March 1992 Vol. 43 No. 3 p. 211.
Younger S.J, Organ - "Retrival - Can we ignore the dark side?" Transplantation proceedings Vol. 22 No. 3 (June) 1990 1014-1015.

תגים:

מוות · בריאות · רפואה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היבטים פסיכולוגיים וחברתיים בתרומת איברים", סמינריון אודות "היבטים פסיכולוגיים וחברתיים בתרומת איברים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.