היישום אינו מחובר לאינטרנט

בחירת קרן פנסיה בישראל מהיבטים פסיכולוגיים וכלכליים

עבודה מס' 071097

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד גורמים פסיכולוגיים וכלכליים משפיעים על החלטות פנסיוניות של הפרט?

6,535 מילים ,20 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

בישראל קיימת מערכת פנסיית חובה אשר נועדה לאפשר לכלל הפורשים מתעסוקה בגיל גמלאות ליהנות מהכנסה חודשית קבועה על סמך הפרשותיהם לאורך השנים בהן עבדו. חובת הפרישה מהעבודה כפי שקבע ביסמארק (בשנות ה-80 של המאה ה-19) עדיין מקובלת ברוב מדינות העולם המערבי המודרני, ובכלל זה גם בישראל.
בארץ, ניתן לזהות או שורשיה של מדיניות הרווחה עוד טרם הקמת המדינה, שכן מערכת הפנסיה נולדה באופן פורמאלי כבר בשלהי שנות ה-30 ובראשית שנות ה-40 (של המאה העשרים) ביוזמת האיגודים המקצועיים (אבנימלך ותמיר 2002). פנסיה מהווה עבור העובדים קרן בטחון כלכלי עתידי בהגיעם לגיל פרישה. כיום, כל עובד מפריש לקרן הפנסיה שלו סכום כסף כאשר המעסיק מפריש לו סכום כסף נוסף המורכב מקרן פרישה וקרן פיצויים. אלה, מטרתם לאפשר לעובד עם הגעתו לגיל הפרישה יכולת הזדקנות בכבוד. כלומר, הפנסיה מהווה תשלום קבוע שמקבל כל אדם שהיה מבוטח על-ידי מעסיקו והפסיק לעבוד מפאת גילו הנקבע בחוק, או בשל מחלה, מידי המדינה והמעביד לשעבר, באמצעות קופות הגמל.
מודל הפנסיה הנוכחי בנוי על בסיס שוק העבודה הישן, שוק עבודה שבמידה רבה כבר איננו קיים. בעבר, בן אדם השתחרר מהצבא, התחיל לעבוד ולאחר כ-40 שנה יצא לפנסיה. היום זה כבר לא קורה. כיום, מרבית העובדים הפעילים במשק בשנות ה-30 לחייהם מחליפים מספר מקומות עבודה שונים, כאשר רק בודדים מהם היו במקום עבודה אחד בלבד. גם הגיל בו מתחילים לעבוד מתאחר. לפי הערכות רבות, הגיל הממוצע כיום לכניסה לשוק העבודה בארץ הוא בין 26 ל-28 כלומר, הפרט כיום מתחיל לחסוך בערך חמש שנים מאוחר יותר מכפי שהיה נהוג בעבר.
בנוסף, החוק כיום גם מחייב עצמאים לחסוך לפנסיה, מה שבעבר היה זכות בחירה עבורם ולא חובה כפי שמחייב החוק מתחילת 2017.
תמורות אלה ורבות נוספות משפיעות באופן מהותי על קבלת החלטות הנוגעות לפנסיה בינהן רמת סיכון, תשואות הסטוריות ועוד. לפיכך, מטרת המחקר הנוכחי הינה להציג את מהות הפנסיה בישראל, ואת גורמים ההשפעה הכלכליים והפיסוכולוגיים השונים המשפיעים על קבלת החלטות פנסיוניות בישראל.
לשם מענה על מטרת מחקר זו המחקר בנוי באופן הבא: החלק הראשון הינו סקירת הספרות אשר מציגה תיאוריות שונות העוסקות בפנסיה ביניהן סוגי הפנסיות, תמורות מהותיות בפנסיות בישראל וכן מבנה הפנסיה במספר מדינות מפותחות בעולם. החלק השני של המחקר סוקר את המונח 'קבלת החלטות' ומציג כיצד מתקבלות החלטות וכיצד גורמים פסיכולוגיים וכלכליים שונים משפיעים על אופן קבלת החלטות שונות.
החלק הבא של המחקר עוסק באינטגרציה של התיאוריה העוסקת בפנסיה בישראל עם אופן קבלת החלטות ומציגה כיצד תפיסות כלכליות ופסיכולוגיות החלות על הפרט משפיעות על אופן קבלת החלטותיו הפנסיוניות.
כלל הרקע התיאורטי הנ"ל מוביל לפרק הדיון והמסקנות אשר משלב באופן אינטגרלי את כלל הממצאים התיאורטיים שעלו בפרק הסקירה לידי תובנות מהותיות ומסקנות ברורות בנוגע להשפעת גורמים פסיכולוגיים וכלכליים על קבלת החלטות פנסיוניות.
כלל שלבי המחקר שתוארו לעיל, מטרתם לתת מענה הולם על שאלת המחקר המובילה את עבודה זו והיא: כיצד גורמים פסיכולוגיים וכלכליים משפיעים על החלטות פנסיוניות של הפרט?
השערת המחקר הינה: לגורמים פסיכולוגיים וכלכליים תהיינה השפעה רבה על אופן קבלת ההחלטות הפנסיות של הפרט.
בחירתי לעסוק ולחקור את נושא הפנסיות בישראל ואת אופן קבלת ההחלטות הפנסיוניות נובעת מהעובדה כי כלל עובדי המשק ומעסיקיהם מפרישים הפרשות פנסיוניות לקראת גיל פרישה. מעטים הפרטים אשר מודעים ליתרונות קופות מסוימות על פני קופות אחרות, לרמות הסיכון הקיימות ולתשואות ההיסטוריות של הקופה לה הם מפרישים. הידע הנ"ל יכול להוות עבור העובד מנוף קבלת החלטה פנסיונית אולם ההשפעה של גורמים פסיכולוגים וכלכליים שונים על החלטה זו טרם נסקרה רבות בספרות בהקשר של פנסיה בישראל ובעולם בכלל.

תוכן עניינים
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 קרן פנסיה- הגדרות ומונחים
2.1.1 קרן פנסיה ותיקה
2.1.2 קרן פנסיה חובה
2.2 תמורות במערכת הפנסיה בישראל
2.3 שיטות הפנסיה במדינות נבחרות
2.4 קבלת החלטות
2.4.1 הגדרות
2.4.2 אופן קבלת החלטות
2.4.3 מאפיינים פסיכולוגיים בקבלת החלטות
2.4.4 מאפיינים כלכליים בקבלת החלטות
2.5 קבלת החלטות פנסיוניות
3. דיון ומסקנות
3.1 דיון
3.2 מסקנת המחקר
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הכוחות הפוליטיים שהיו במדינת ישראל מיום הקמתה הביאו לתפיסה כי המדינה הינה האחראית הבלעדית על רובד ההגנה הראשון של קצבת הפרישה של העובד עם הגעתו לגיל פנסיה, בעוד הרובד השני של הפנסיה התעסוקתית צריך להיות מנוהל בידי ההסתדרות הכללית המייצגת את חתך העובדים בישראל. ההסתדרות הכללית אשר פעלה למילוי חלקה בנוהל זה, הקימה לאורך השנים מסגרת מקיפה של הסכמים קיבוציים אשר הבטיחו לעובדים המגיעים לגיל פרישה מתעסוקה קבלת פנסיה הולמת. על מנת לעמוד באתגר זה, הקימה ההסתדרות קרנות פנסיה מרכזיות לענפי עבודה שונים, אשר נועדו לאגד במסגרתן תנאים טובים לעובדים בהגיעם לגיל פרישה, וזאת כעניין של זכות המוענקת לכל עובד מכוח הסכם העבודה הקיבוצי. פנסיות אלה נקראות פנסיות ותיקות בישראל (דורון, 2004).

תגים:

קרן פנסיה · השקעה · ישראל · פסיכולוגיה · כלכלה · הימור · סיכון · תשואה · נטייה · גוף פנסיוני · דמי ניהול · חובה · כלכלה התנהגותית · התנהגות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "בחירת קרן פנסיה בישראל מהיבטים פסיכולוגיים וכלכליים", סמינריון אודות "בחירת קרן פנסיה בישראל מהיבטים פסיכולוגיים וכלכליים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.