היישום אינו מחובר לאינטרנט

פערי שכר בין נשים לגברים בישראל

עבודה מס' 063286

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: נתוני רקע, מעמד האישה בחברה ובמשפט, ופערי שכר.

8,960 מילים ,16 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בתחילת המאה ה-21 נראה לכאורה המושג המשפטי של שוויון הזדמנויות לנשים בעבודה כמובן מאליו. הוא מבטא את הזכות לשוויון בתחרות כלכלית, שהוא אחד מיסודות הכלכלה החופשית בעולם המערבי מאז המהפכה התעשייתית.
כוח העבודה בעולם הינו מושג דינאמי מאוד לאור העלייה והירידה מהארץ, בנוסף למשתנים אחרים הקיימים בכל העולם, אשר משתנים ממגדיר אחד למשנהו והגדרתיו אינן ברורות.
הנשים מהוות מחצית מהיקום אולם אינן מהוות מחצית מכוח עבודה היות והנשים ברוב המקומות מופקדות על ניהול משק הבית, ובמקומות אחרים אין רואים בעין יפה את יציאתן לעבודה. גורם בעל משמעות רבה אחר הוא שכרן של נשים נמוך לעומת שכרם של הגברים.
המציאות מלמדת כי קיימים פערים בשכרם של עובדים. יש שוני בשכר המשולם לעובדים המועסקים בענפים, במקצועות ומשלוחי יד שונים. כך למשל, שכר עובד ועובדת המבצעים את אותה עבודה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה, עשוי להיות שונה. כן קיים פער בשכרם של שני עובדים הממלאים אותו תפקיד, אך הם בעלי ניסיון או ותק שונים. יש גם שוני בשכרם של עובדים ארעיים בהשוואה לשכרם של עובדים קבועים, או ששכרם של עובדים מאורגנים הוא שונה משכרם של עובדים מועסקים ע"י קבלני כוח אדם, למרות שהם מבצעים את העבודה באותו מקום עבודה.
קיומם של פערים בשכר אינו מוטל בספק. יש ויכוח לגבי ממדי הפערים בשכר, מצד אחד, ולגבי מידת הצידוק שבקיומם לאור טיבם של הגורמים ליצירת הפערים האלה, מצד אחר. לא כל הפערים בשכר שהודגמו לעיל הם תוצאה של אפליה , לעתים יש לפערים האלה הסבר ענייני הנובע מקיומו של שוני אובייקטיבי המאפיין את עבודתם של העובדים השונים. הפער בשכר יכול לנבוע, למשל, משוני בתוכן התפקיד, מכוחות השוק, מהתרומה שמניב המעביד, מהעבודה המבוצעת, מנסיבותיו האישיות של העובד מבחינת הוותק והניסיון או בעקבות מצבו המשפחתי וכו'. ואולם לעתים קרובות, הפער בשכר הוא תוצאה של חולשתם של בני קבוצות שונות באוכלוסיה, המנוצלים בצורה מפלה בידי המעביד.
מכאן, שיש צורך לבחון את הסיבות שגרמו ליצירת פערי שכר האמורים, כדי לוודא מהם הפערים הנובעים משוני אובייקטיבי, שמכוחו מוסבר לשלם שכר שונה, ומהם הפערים שאינם מוסברים ע"י שום יסוד סביר אחר, מכאן שיש לייחסם לאפליה.

מטרת עבודתי זו היא לתאר ולסקור נתוני רקע לאי השוויון בין המינים בשוק העבודה, לתאר מהו מעמד האישה בחברה ובמשפט, לבדוק האם פערי שכר: שוני אובייקטיבי או אפליה? לדבר על סקירה ספרותית כמו כן הנני הולכת לסקור נתונים לאורך השנים המתארים פערי שכר, ועוד.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. נתוני רקע לאי שוויון בשוק העבודה
2.1 כתבה מהעיתון "ידיעות אחרונות": שכר שונה לנשים ולגברים
3. מעמד האישה בחברה ובמשפט
א. מקורות המחשבה השוויונית
ב. נשים כמעמד נחות
ב1. גישה המסורתית
ב2. גישה המודרנית
ג. החברה הליברלית ואי - שוויון בכוח המיקוח
ד. מאפייני החברה הישראלית
ה. מהות הבטחת השוויון
1. אפליה קבוצתית
2. העדפה מתקנת
3. פטרנליזם כלפי הנשים
ו. שוויון הזדמנויות כלכלי
ז. פיתוח דפוס עבודה נשי
4. פערי שכר: שוני אובייקטיבי או אפליה
1. אפליה מהי?
א. גישת "ההון האנושי"
ב. גישת "הפרדת עיסוקים"
ג. אפליה בשכר נשים
2. הסברים תיאורטיים לתופעת האפלה
א. מאפייני עבודה בת זמנינו
ב. השוני האובייקטיבי
5. סקירה ספרותית
6. סקירת נתונים לאורך השנים
7. טבלאות
8. סיכום ומסקנות
9. ביבליוגרפיה

מקורות:

בן ישראל רות (1998), שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה, כרך ב' פרק 8, עמ' 593-607, כרך ג' פרק 9, עמ' 713-725.
הברפלד יצחק (1990), אפליית נשים בישראל בתחום השכר: מסגרת מושגית, שיטת מחקר, ממצאים ומגמות, משאבי אנוש ויחסי עבודה בישראל: אופקים חדשים ת"א רמות עמ' 325-313.
זעירא יוסף (2001), עוני וחלוקת ההכנסה בישראל, רבעון לכלכה 48 (4): 512-515.
חזן משה מעוז וישי (2002), ניסיון בשוק העבודה והדינאמיקה של פער המינים בשכר, מתוך מכון למחקר כלכלי בישראל ע"ש מוריס פאלק, לקט 3, עמ' 7-8.
יזרעאלי דפנה (1999), המיגדור בעולם העבודה, מין מיגדר פוליטיקה עמ' 167-215.
כצנשטיין שרונה, שכטמן עדנה (2003). החפיפה בין שכר הנשים לשכר הגברים במדינת ישראל, רבעון לכלכה 50: (2) עמ' 262-284
סבירסקי שלמה, אטקין שלמה (2001), מקום מגוריםורמת שכר בישראל, 1993-1998, מידע של שוויון וצדק חברתי בישראל מכון אדואה, עמ' 1-9.
סמיונוב משה, לוין- אפשטיין נח (1993), שוקי-עבודה מקומיים ואי-שוויון מיני ברמת השכר במרחב העירוני של ת"א, מחקר ת"א יפו: תהליכים חברתיים ומדיניות ציבורית, עמ' 29-39.
עפרוני לינדה (1997), בישראל גברים מרווחים פי 1.9 מנשים, נגה 32: 36-37.
רדאי פרנסס, שלו כרמל, ליבן-קובי מיכל (1995) מעמד האישה בחברה ובמשפט, הוצאת שוקן ירושלים ות"א, עמ' 20-43.
שלוי אליס (1998), מעמד האישה לקראת שנת 2000, מתוך ספר אישים ומעשים בישראל: ספר היובל של אהרוני שרה.

תגים:

אפליה · בין · בעבודה · האישה · הבדלים · המינים · מועסקים · מעמד · פערי · שוויון · שכירים · שכר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פערי שכר בין נשים לגברים בישראל", סמינריון אודות "פערי שכר בין נשים לגברים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.