היישום אינו מחובר לאינטרנט

נשים מוכות - מתופעה חברתית לבעיה חברתית

עבודה מס' 062826

מחיר: 300.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תפיסת הנשים בתקופה הקדומה (יהדות, מקרא ותלמוד), השפעת הפמיניזם על התפתחות המשפט בנושא והתייחסות זרועות החוק ובתי המשפט.

5,256 מילים ,12 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

משפחה הינה מוסד עתיק, המתקיים בכל התרבויות אך מבנהו מושפע מערכי החברה בו הוא נמצא. נראה כי התפתחות מבנה המשפחה מקביל להיסטוריה הכללית, המערכת המשפחתית הופכת בהדרגה לשוויונית יותר אך התפתחות זו איטית ולא הסתיימה עד עצם היום הזה. גם המילה בעל בעברית מלמדת על היות האישה והילדים בבעלותו של הגבר. משפחה הנה מערכת אוטונומית הממלאת תפקידי חיברות חיוניים. במידה שמערכת זו אינה מתפקדת כנדרש היא עשויה להיות מקור לתסכול, ואלימות בתוכה היא סימפטום המסמל את המערכת המשפחתית ההרסנית (אלסטר, 1997). אלימות נגד נשים מכוונת כלפיהן ומבוצעת לרוב ע"י הקרובים להן: בני זוג, אבות, אחים וכו'. היא אקט חד צדדי של שליטה, דיכוי, הכנעה והוכחת בעלות. הגברים מאמינים כי הנשים "שייכות" להם ולכן הם זכאים להפעיל כוח לאכיפת רצונותיהם. תפיסות אלה, המצדיקות את האלימות כרוכות בהשקפת העולם הפטריארכאלית ובמבנה החברתי שעל מערכת המשפט לצאת נגדם (קמיר, 2002). המערכת המשפחתית עברה תמורות עם שינויים חברתיים המדגישים אינטימיות ושוויון בין המינים. בימינו, המשפחה בד"כ ניאו-מסורתית,
לוקחת חלק מהנורמות המסורתיות ומתאימה אותן לנורמות חברתיות-תרבותיות המושפעות מערכי שוויון, בחירה חופשית ועוד. במערכת זו מתחזק מעמד האישה אך אינו שווה למעמדו של הגבר, ובמשפחות בהן בולטת הבעלתנות עשויה לפרוץ אלימות בצורה קשה. הגישה הפמיניסטית מייחסת לרקע חברתי-תרבותי חשיבות רבה בתופעת האלימות בין בני הזוג ותולה זאת בחוסר השוויון בין המינים ויחס פטריארכאלי של הגברים. השינויים שחלו במשפחה המודרנית היו אמורים לחזק את מעמד האישה, להשוותו ולשלול את האלימות נגדה, אך במשפחות רבות יש אי בהירות בחלוקת התפקידים ויש משפחות בהן שוויון לא מקובל (אלסטר, 1997).
התפיסה הרווחת בארץ רואה בהכאת נשים בעיה עדתית או תרבותית. גרסה אחת טוענת כי הכאת הנשים מותרת במסורת התרבותית של יהודי צפון אפריקה, מזרח תיכון ותרבויות המזרח המוסלמי, ועל האישה לקבל זאת. גרסה שנייה, מייחסת את התופעה לדפוסי תרבות שנוצרו אצל מזרחים וערבים כאשר הם מוקמו בדרגות נמוכות בחברה הישראלית.

האלימות במשפחה היא נושא הנוגע לכולנו, נשים וגברים, בוגרים וילדים, אנשי מקצוע וסתם שכנים. יש להשקיע מחשבה, רצון ואמצעים כדי להתמודד עם התופעה הקשה ולנסות לצמצם את מימדיה כי האלימות פורצת מן הבית האלים לבית הספר ולרחוב, לכביש ולמגרש הכדורגל ואת פירותיה הבאושים קוצרת החברה כולה.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1 - נשים ביהדות, במקרא ובתלמוד - בתקופה הקדומה
פרק 2 - השפעת הפמיניזם על התפתחות המשפט
פרק 3 - זרועות החוק ובתי המשפט
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

מקורות:

אלוני, ש'. (1976). נשים כבני אדם. ירושלים: הוצאת מבט.
אלסטר, י. (1997). אלימות במקום אהבה. רחובות: הוצאה לאור מהות.
בן-צור, ל'. (2002). נשים בישראל: ריכוז נתונים ומידע. רמת גן: שדולת הנשים בישראל, המרכז למידע ולחקר מדיניות.
הופמן, ע'.(1996). נשים בישראל: מידע, נתונים ופרשנות. ירושלים: שדולת הנשים בישראל.
לוי, ד'. (1998). נשים בישראל: ריכוז נתונים ומידע. ירושלים: שדולת הנשים בישראל, המרכז למידע ולחקר מדיניות.
לוי-פלדבלום, א'. ולר, ש' ומלמד, א'. (1996). נשים במקורות ישראל. ירושלים: בית הנשיא.
סברסקי, ב'. (1993). שליטה ואלימות: הכאת נשים בישראל. רם, א'. (עורך). החברה הישראלית: היבטים ביקורתיים. תל-אביב: הוצאת ברירות, 244-222.
פרידמן, א'. (1999). על פמיניזם, נשיות וכוח של נשים בישראל. בתוך: גיורא, ר'. (עורך) מין מיגדר ופוליטיקה. 47-19, תל-אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד.
פרישטיק מ'. (1990). אלימות כלפי נשים ביהדות, חברה ורווחה, יא', 26-44.
קמיר , א'. (2002). פמיניזם, זכויות ומשפט. ירושלים: הוצאה לאור - משרד הביטחון.
שטיינזלץ, ע'. (1992). נשים במקרא. תל-אביב: הוצאה לאור - משרד הביטחון.

תגים:

אישה · בבית · ביהדות · בין · בני · בעיות · המשפט · התפתחות · ובמקרא · זוג · חוק · יחסים · מוכה · מוכות · מכה · משפט · נשים · פמיניזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נשים מוכות - מתופעה חברתית לבעיה חברתית", סמינריון אודות "נשים מוכות - מתופעה חברתית לבעיה חברתית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.